úsporné monstrum | Trendy | autoweek.cz

Úsporné monstrum

Úsporné monstrum

04.05.2015 | Rybecký Vladimír | Trendy

Freightliner SuperTruck ukazuje jiným nákladním automobilům jak pracovat efektivně.
V roce 2009 americké ministerstvo pro energii zveřejnilo program SuperTruck Challenge, který poskytoval financování výrobcům nákladních automobilů pro konstrukci a výrobu prototypu, který by byl při dopravě nákladu nejméně o 50 % efektivnější než běžný nákladní automobil v roce 2009. Reakcí firmy Daimler Trucks North America je nedávno představený Freightliner SuperTruck. Ten plní limit úspory 50 %, neboť jeho účinnost se údajně zvýšila o 115 %.

Experimentální nákladní automobil byl vytvořen ve spolupráci mezi Daimlerem vlastněnými společnostmi Freightliner, Detroit Engines, Mercedes-Benz a Fuso.

Větší efektivita do značné míry souvisí s lepší aerodynamikou. Zlepšení bylo dosaženo částečně velmi proudnicově tvarovaným tahačem, který má takové prvky jako jsou nastavitelná jízdní výška, aerodynamické kryty zadních kol, členité boční nástavce, které překlenují mezeru mezi tahačem a návěsem, a aktivními ventilační otvory v chladiči, které se uzavírají, když se vozidlo pohybuje rychlostí odpovídající jízdě na dálnici.
Proudnicový tvar pokračuje dozadu k návěsu, kde bočnice vedou vzduch za kola a ven z prostoru pod vozidlem, zatímco zadní vertikální plochy zabraňují vytváření turbulence v prostoru za návěsem. Výsledkem je o 54 % lepší aerodynamika SuperTrucku než u základního typu nákladního automobilu.

Velký důraz se kladl také na použití lehkých materiálů a snížení třecích ztrát. To souvisí s konstrukcí rámu tahače. Vyžaduje méně příčníků, má lehčí zavěšení zadních kol a na zakázku vyrobené pneumatiky Michelin ze směsi, která snižuje valivé tření. Použitím tohoto přístupu a dalších úprav se celková hmotnost tahače snížila o 318 kg.

Není překvapením, že  SuperTruck má také hybridní diesel-elektrický pohon. Pro zvýšení energie v akumulátoru však rekuperuje energii z odpadového tepla. Využívá při tom tepelnou energii horkých výfukových plynů. Speciálně vyrobený motor o objemu 10,7 l s nízkým třením dosahuje úžasné 50% tepelné účinnosti brzd, což byl další stanovený cíl projektu SuperTruck Challenge.

Řada prvků na podporu účinnosti byla začleněna dodatečně. Patří mezi ně střešní solární panely na návěsu, které mohou nezávisle pohánět systém chlazení nákladu, systém využití výfukových plynů, jenž motoru umožňuje chod při vyšší teplotě a tlaku, a prediktivní systém řazení, vycházející z dat GPS, jenž řadí rychlostní stupně a upravuje otáčky podle nadcházejícího typu terénu.

Zvýšení účinnosti o 115 % bylo dosaženo při pětidenní 502 km dlouhé okružní jízdě po dálnici Texas Interstate 35 mezi San Antoniem a Dallasem. Celková hmotnost soupravy byla 29 484 kg a rychlost jízdy 104 km/h. Skutečná spotřeba paliva při této jízdě byla 19,3 l/ 100 km, což je zhruba poloviční hodnota, než je schopna dosáhnout většina nákladních automobilů za podobných jízdních podmínek.

Jiný projekt, vytvořený v rámci programu SuperTruck Challenge, vytvořil obchodní řetězec Wallmart.
  • Úsporné monstrum
  • Úsporné monstrum
  • Úsporné monstrum