varování před výmoly | Trendy | autoweek.cz

Varování před výmoly

Varování před výmoly

20.03.2017 | Rybecký Vladimír | Trendy

Špatný povrch vozovky se podílí na více než třetině všech dopravních nehod. Ford zkouší novou technologii, která by mohla upozorňovat řidiče na nebezpečné výmoly. Díky kamerám a modemům v automobilech by mělo být možné získávat informace o výmolech na trase v reálném čase.
V celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky nějakým způsobem podílí na více než třetině všech dopravních nehod. V roce 2011 bylo v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, ale opravila se z toho jen polovina. Odhadované náklady přitom přesáhly 1,2 miliardy eur (32 miliard Kč).
 
Drahým opravám aut poškozených ve výmolech by do budoucna mohla předejít důmyslná virtuální mapa výmolů, na které pracuje Ford. Testování by mělo začít během letošního roku. Mapa řidičům v reálném čase ukáže na palubním displeji, kde se výmoly nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu.
 
„Virtuální mapa by mohla zobrazovat nový výmol prakticky ihned po jeho vzniku a téměř okamžitě upozornit na nebezpečí ostatní řidiče. Senzory výmolů se nacházejí v našich vozech už dnes,“ řekl Uwe Hoffmann, inženýr výzkumu ve Ford of Europe.
 
Vozy Ford Galaxy, Mondeo a S-MAX s adaptivními tlumiči pérování dokážou zaznamenat přejezd výmolu a bleskově upravit vlastnosti tlumení tak, aby se předešlo poškození podvozku.
 
Technici z výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách přemýšlejí, jak pomocí kamer a zabudovaných modemů získávat detailní údaje o výmolech a v reálném čase je předávat do cloudu aby byly k dispozici ostatním řidičům. Jiný výzkum Fordu je zaměřen na možnosti aktivního podvozku, který by mohl výrazně zmenšit intenzitu rázů od kol na špatném povrchu. 
 
Ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu má Ford také 1,9 km dlouhý úsek s napodobeninami nejhorších úseků silnic, na jaké lze ve světě narazit.
  • Varování před výmoly
  • Varování před výmoly
  • Varování před výmoly