zařízení nuvinci pro účinnější převodovky | Trendy | autoweek.cz

Zařízení NuVinci pro účinnější převodovky

Zařízení NuVinci pro účinnější převodovky

01.10.2013 | Rybecký Vladimír | Trendy

Zařízení NuVinci, šetřící energii u automobilů s elektrickým pohonem, by mohlo najít své místo pod kapotou automobilů. Do jeho vývoje se zapojují i společnosti Dana a Allison.

Zařízení NuVinci firmy Fallbrook Technologies z Cedar Parku v Texasu používá místo ozubených kol kuličková ložiska umístěná mezi dva nastavitelné kroužky. Nastavováním úhlu kroužků se mění rychlost, jakou se kroužky otáčejí.

Dva významní dodavatelé převodných ústrojí, Dana Holding a Allison Transmission Holdings, nedávno podepsali licenční dohodu s firmou Fallbrook Technologies. Obě společnosti testují zařízení NuVinci, jenž pracuje jako převodné ústrojí s plynulou změnou převodového poměru.

Zařízení NuVinci místo řemenů a kladek, používaných u běžného převodného ústrojí s plynulou změnou převodového poměru, systém NuVinci používá řadu kuličkových ložisek umístěných mezi dva kroužky. Změna úhlu kontaktu mezi ložisky a kroužky způsobí, že vnitřní a vnější kroužky se otáčí odlišnými rychlostmi.

Firma Fallbrook se do automobilového odvětví snaží proniknout už řadu let. Nyní, zásluhou americkou vládou nařízených standardů týkající se hospodárného využití paliva, požadujících, aby automobilky do roku 2025 dosáhly spotřeby 4,3 l/100 km, se o jejím technickém řešení začalo vážněji uvažovat. Automobilky se však obvykle zdráhají zavádět nové technologie, které nahradí osvědčené komponenty.

Zařízení, používané uvnitř samočinného převodného ústrojí, může zlepšit hospodárnost o5 % tím, že motoru umožní pracovat v nejúčinnějších otáčkách, uvedl president firmy Fallbrook, Al Kammerer. Zařízení NuVinci by mohlo nahradit měnič točivého momentu nebo zastaralá planetová soukolí.

Zařízení NuVinci je kompaktní a lehké, a tak by nebylo obtížné jej instalovat. Zařízení by se také mohlo používat v přední části motoru k změně otáček vodního čerpadla, kompresoru klimatizace a alternátoru. Zpomalení otáček tohoto příslušenství při akceleraci vozidla nebo při jeho dočasném vypojení, by rovněž přineslo úsporu paliva.

Zařízení NuVinci se již vyrábí pro elektrická kola. Spolupracuje s elektromotorem pro snížení námahy při šlapání do pedálů a omezení energetických ztrát při změně převodů.

Nejvyšší výkonný šéf firmy Fallbrook William Klehm uvedl: „Dodavatele originální dílů čeká spousta práce při zlepšování hospodárnosti. Zařízení NuVinci umožňuje používat nižší otáčky příslušenství v přední části motoru, jako je kompresor klimatizace, nebo i jejich zmenšení.“