zfas: ústředí pro autonomní jízdu vozů audi | Trendy | autoweek.cz

zFAS: ústředí pro autonomní jízdu vozů Audi

zFAS: ústředí pro autonomní jízdu vozů Audi

29.05.2015 | | Trendy

Centrální řídicí jednotka zFAS řídí všechny systémy pro autonomní jízdu. Na ploše tabletu je k dispozici vynikající výpočetní výkon. Sériová výroba bude zahájena do dvou let.
Audi vyvíjí systémy pro autonomní jízdu, jejichž srdcem je centrální řídicí jednotka asistenčních systémů, zkráceně zFAS z německého zentrales Fahrerassistenzsteuergerät.
 
Tento „ústřední mozek“ používá nejmodernější vysokovýkonné procesory. V dohledné době bude postupně zařazován do vozů Audi. Je důležitým milníkem na cestě k novým funkcím automatizovaného řízení a důkazem průkopnické role, kterou Audi zastává v oblasti autonomní jízdy.
 
Audi tuto základní řídicí centrálu vyvinulo společně s předními světovými technickými partnery. Tým, vedený odborníky značky Audi, byl složen také ze specialistů společností TTTech, Mobileye, nVidia a Delphi, kteří společně vyvinuli rozmanité softwarové a hardwarové moduly. Dodavatelem elektronického systému zFAS je společnost Delphi.
 
Řídicí jednotka zFAS přijímá velké množství informací z různých senzorů. Na jejich základě kalkuluje kompletní model okolí vozidla a tyto informace poskytuje všem asistenčním systémům. Plní tak roli centrálního rozhraní pro všechny funkce autonomní jízdy.
 
V současnosti jsou asistenční systémy řízeny většinou prostorově vzájemně oddělenými řídicími jednotkami. Audi bude první automobilkou, která sdruží všechny řídicí jednotky do jedné centrální doménové architektury. Audi do jednoho centrálního systému sloučilo mnoho funkcí, nezbytné senzory, elektronický hardware a softwarovou architekturu. Maximální pozornost byla od počátku věnována především zajištění naprosté bezpečnosti.
 
Základním předpokladem pro kompaktní konstrukci a zároveň vysoký výpočetní výkon jsou výkonné elektronické moduly. Řídicí jednotka zFAS používá mobilní procesor Mobileye EyeQ3 a nový procesor nVidia Tegra K1. Tímto způsobem dosažený výpočetní výkon je srovnatelný s výkonem kompletní elektronické architektury dobře vybaveného vozu střední třídy. Díky vysoké míře integrace má nová řídicí jednotka velikost tabletu. Modulární koncepce umožňuje flexibilní rozšiřování systému, takže zFAS je v každém ohledu připraven na budoucnost.
 
Audi spolupracuje s předními dodavateli, mezi něž patří Bosch, Continental, Valeo a Delphi, také v oblasti senzorů a akčních prvků pro brzdovou soustavu nebo řízení. Cílem je vyvinout společné standardy a na cestě k plně automatizovanému řízení nabídnout zákazníkům moderní asistenční systémy pro ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu.
 
V blízké budoucnosti budou autonomně jedoucí vozidla Audi schopna nepřetržitě se za jízdy učit, a to na základě propojení se systémem Audi connect. Data, vypočtená řídicí jednotkou zFAS, budou prostřednictvím mobilní telefonní sítě LTE v místech, kde je signál, přenášena do backendu IT v cloudu. Po jejich zpracování pomocí algoritmů strojového učení a umělé inteligence budou výsledky zasílány zpět do automobilu. Řídicí jednotka zFAS bude tímto způsobem průběžně zlepšovat svou schopnost zvládat vlastními silami komplexní situace. Autonomně jedoucí vozidla Audi se tak budou učit každý den a s každou novou situací, do níž se dostanou.