120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl | Užitkové vozy | autoweek.cz

120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl

120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl

27.02.2017 | Rybecký Vladimír | Užitkové vozy

Rok 2017 je pro automobilku Tatra velmi významný. Právě před 120 lety bylo rozhodnuto o stavbě prvního vozidla se spalovacím motorem.
První ve střední Evropě
Cesta k tomuto rozhodnutí nebyla vůbec jednoduchá. V té době totiž po světě jezdilo jen velmi málo vozidel s motorem s vnitřním spalováním. Jejich výroba byla kusová, i když záhy začaly vznikat první automobilky. Spalovací motor si tehdy teprve razil cestu do automobilového průmyslu - velkými konkurenty mu byly elektromotory a parní stroje. Nicméně spalovací motor byl na světě a konstruktéři prvních automobilů usilovně pracovali na jeho vývoji.
 
S jedním z nich, s Karlem Benzem, se Theodor von Liebieg velmi dobře znal. Svého dalšího obchodního přítele, Huga Fischera z Röslerstammu, přesvědčil o výhodách stavby automobilů v Kopřivnici, tehdy ještě Nesselsdorfu, a krátce nato domluvil s Benzem dodávku jednoho celého automobilu a několika motorů pro potřeby společnosti Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft.
 
V roce 1897 v Kopřivnici začali stavbu vůbec prvního automobilu se spalovacím motorem nejen v celém Rakousku-Uhersku (pokud ovšem nepočítáme experimentální vozidlo Siegfirieda Marcuse postavené v Adamově už v roce 1888). Vůz NW Präsident s karosérií odvozenou z kočárů typu Mylord vyjel v roce 1898 ke spanilé jízdě z Nesselsdorfu do Vídně, aby tam vystaven na piedestalu důstojně přispěl k oslavám padesátileté vlády Franze Josefa I.
 
Nákladní hned na začátku
V roce 1898 v Kopřivnici postavili také první nákladní automobil, opět s motorem Benz, tedy přesněji se dvěma. Vůz měl zastřešený ložný prostor a zadní kola měla větší průměr než přední. Theodor von Liebieg byl stále nablízku a průběžně výrobu povzbuzoval, přestože se nedostávalo bohatých a odvážných zájemců o první automobily, kteří by svými objednávkami dodali výrobě nových vehiklů potřebný impuls.
 
V roce 1905 došlo v konstrukci automobilů NW (NWF) k první revoluci, když byla tzv. německá škola vyměněna za školu francouzskou. V následujícím roce se poprvé proslavil excelentní konstruktér Hans Ledwinka, když vyvinul avantgardní čtyřválcový motor S. Byl to druhý vstup Ledwinky do historie vývoje vozidel NW a později Tatra, protože již v roce 1897 se jako dobrovolník aktivně podílel na stavbě prvního vozu NW Präsident.
 
Následovaly úspěšné konstrukce osobních vozidel s občasným odbočením do stavby užitkových či nákladních variant. Ty pravé nákladní vozy přišly až s 1. světovou válkou v podobě modelů NW TL2 a TL4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost.
 
První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v roce 1919 objevil. Název Tatra ale pro automobilku vybojoval osobní vůz typu U. V rámci jízdních zkoušek si v zasněženém terénu Vysokých Tater vedl natolik dobře, že bylo rozhodnuto označit na počest jeho jízdních vlastností všechna následující vozidla NW názvem Tatra.
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl
  • 120 let tradice vozidel se spalovacím motorem - 1. díl