bmw i3 chce změnit vnímání elektromobility | Aktuality | autoweek.cz

BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility

BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility

09.12.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V Mnichově si jsou jistí, že s hatchbackem i3 dokáží změnit vnímání elektromobilů. Postarat se o tom má originální design, nejmodernější technická řešení a nadstandardní parametry.

BMW věří tomu, že právě nyní přichází doba rozhodující o budoucnosti dopravy a proto u toho nechce chybět. Jako negativní příklad toho, jak se může nepříznivě projevit včasné nevystihnutí podobných změn, BMW uvádí propad společností Kodak, která nezachytila nástup digitálních fotoaparátů, nebo Nokia, která podcenila úspěch chytrých telefonů. BMW chce jít podobnou cestou jako Apple, určující vývojové trendy iPhonem či iPadem. I proto byla pro program elektromobility vytvořena samostatná značka označená písmenem i. Jejím prvním modelem je i3.

BMW pro model i3 vyvinulo zcela unikátní nosnou strukturu speciální hliníkové šasi s karoserií ve velké míře vyrobenou z polymerového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny CFRP. Je to úplně poprvé v automobilovém průmyslu při velkosériové výrobě. K tomu se k zádi vozu připojuje hliníkový hnací modul (Drive Modul) s elektromotorem pohánějícím zadní kola. Díky tomu je pohotovostní hmotnost jen 1195 kg, tedy na stejné úrovni, jako u srovnatelných hatchbacků se spalovacími motory a podstatně nižší, než u podobně velkých elektromobilů s akumulátory.

Vysokootáčkový hybridní synchronní elektromotor BMW eDrive a výkonová elektronika vzešly z vlastního vývoje BMW a automobilka je sama vyrábí, stejně jako lithio-ionový akumulátor využívající dodané články. Akumulátor o hmotnosti 230 kg má chlazení pracující na principu tepelného čerpadla. Na akumulátor se poskytuje záruka na 8 let resp. 100 000 km. V případě potíži je možné v akumulátoru vyměňovat i jednotlivé články.

Díky nízké hmotnosti s ideálním rozložením 50/50 %, nízkému těžišti a vysokému výkonu 125 kW (170 k) a točivému momentu 250 N.m poskytuje tento elektromobil mnohem lepší zážitek z jízdy než jiné elektromobily s akumulátory.

Spotřeba elektrické energie je v kombinovaném testovacím cyklu 12 kWh/100 km. Akumulátor s kapacitou 22 kWh postačí na ujetí vzdálenosti okolo 150 km (v nejúspornějším speciálním režimu Eco Pro+ za optimálních podmínek až 200 km).

Pro prodloužení dojezdu až na 340 km se nabízí generátor REX (Range Extender) poháněný motocyklovým dvouválcem 647 cm3 o 25 kW, pracujícím v optimalizovaném stálém režimu otáček 4100/min. Tento motor je umístěn pod zavazadlovým prostorem a je pro něj připravena nádrž na 9 l benzinu. Systém pro prodloužení dojezdu má spotřebu 0,6 l/100 km (tj. 13 g CO2/km). REX akumulátor nenabíjí,pouze zajišťuje zvýšení kapacity systému.

Dobíjení z běžné domácí zásuvky trvá okolo osmi hodin, rychlodobíjení stejnosměrným proudem ze speciální stanice 50 kW vyžaduje méně než 30 minut na dosažení 80 % kapacity akumulátoru. Pro domácí nabíjení se nabízí nabíječka BMW i Wallbox.

BMW i3 se vyrábí v Lipsku, akumulátory se dodávají z továrny BMW Group v Dingolfingu. BMW neuvádí, na kolik vývoj tohoto vozidla přišel, ale analytici pro Automotive News Europe tuto částku odhadli navíce než dvě miliardy eur. Na základě tohoto vývoje ale vzniknou ještě další modely - jako první přijde na jaře dvoumístný sportovní plug-in hybrid i8.

Při červencovém představení elektromobilu i3 nejvyšší šéf BMW Norbert Reithofer prohlásil, že během roku 2014 chtějí prodat okolo 10 000 kusů tohoto vozidla. Od té doby ale BMW už obdrželo více než 10 000 objednávek na tento vůz. Přitom dodávky v Německu začaly až v polovině listopadu, takže je předpoklad, že Reithoferem očekávaný objem prodeje by měl být překonán.

V České republice bude prodej zajišťovat jako autorizovaný prodejce Invelt Praha. Na servis je připraveno sedm smluvních partnerů označovaných jako BMW i Basic. Čtyři z nich mají k dispozici i dobíjecí stanici. Autorizované servisy rovněž zabezpečují speciální pneumatiky Bridgestone v neobvyklém rozměru 155/70 R19 zabezpečující minimální valivý odpor.

Základní cena je 900 000 Kč, s prodloužením dojezdu REX 1 017 500 Kč. Při koupi za hotové BMW poskytuje službu ADD-ON mobility, v jejímž rámci si kupující může například pro cestu na dovolenou půjčit jakékoliv vozidlo značky BMW. 

  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility
  • BMW i3 chce změnit vnímání elektromobility