dopravní podnik s elektrobusem dosáhl 100 000 km | Užitkové vozy | autoweek.cz

Dopravní podnik s elektrobusem dosáhl 100 000 km

Dopravní podnik s elektrobusem dosáhl 100 000 km

23.02.2017 | Rybecký Vladimír | Užitkové vozy

Elektrobusový projekt pražského dopravního podniku překročil hranici najeté vzdálenosti 100 000 km. Elektrobus SOR/Cegelec EBN 11 tuto hranici překonal po roce a půl provozu s cestujícími. Pražský projekt, realizovaný bez finanční podpory fondů EU, patří k nejúspěšnějším v celoevropském měřítku.
Ve čtvrtek ráno naskočil na tachometru elektrobusu na lince 213 stotisící kilometr při jízdě mezi zastávkami Bělocerkevská a Želivského. Zkušební provoz elektrobusu byl zahájen 1. září 2015. Počet 100 000 km na tachometru je celkový nájezd vozidla včetně všech zkoušek před zahájením provozu a různých akcí mimo pravidelné autobusové linky. Počtem najetých kilometrů za 18 měsíců provozu DPP předčí ostatní podobné projekty až trojnásobně, a to nejen v rámci ČR, ale z celoevropského hlediska.
 
Autobus SOR EBN 11 s plně elektrickým pohonem je v souladu s požadavkem DPP zcela bezemisní a je vybaven elektrickým topením, klimatizací a tepelným čerpadlem.
 
Základem ekonomicky efektivního provozu elektrobusu je pokrytí vícenákladů na vozidlo a nabíjecí infrastrukturu provozními úsporami. Výsledky zkušebního provozu ukazují, že i v zimě, kdy je spotřeba navyšována elektrickým topením, lze dosáhnout 50% úspory nákladů na energie oproti naftovému provozu. V letních měsících pak tato energetická úspora činí až 70 %.
 
Díky dalším synergickým efektům (využití cenově příznivé trakční energie z velkoodběru, využití stávající napájecí infrastruktury tramvají a v neposlední řadě i využití energie „zdarma“ z rekuperace tramvají) je celková ekonomická bilance projektu z hlediska DPP nákladově prakticky srovnatelná s provozem autobusů na naftu. Na rozdíl od většiny podobných projektů v ČR a zahraničí bylo možné tento projekt realizovat bez finanční podpory fondů EU či jiných dotačních titulů.
 
Nedávno DPP informoval o připravovaném projektu elektrifikace linky č. 207, jež by měla být vybavena obdobnou technologií a opět k nabíjení využije tramvajovou napájecí sít prostřednictvím dvoupólového sběrače a troleje.
 
Průběžné výsledky a provozní zkušenosti DPP prezentoval v rámci zapojení do evropských projektů bezemisní dopravy (ZeEUS, Eliptic) i na řadě českých a mezinárodních konferencí (Czechbus, jednání Sdružení dopravních podniků ČR, Autobusová komise Mezinárodního svazu veřejné dopravy, Evropské fórum elektromobility, elektrobusová konference německého svazu veřejné dopravy). Právě 8. ročník mezinárodní konference německého svazu VDV „Elektrobusy – trh budoucnosti“ v březnu 2017 v Berlíně bude nejbližší další příležitostí pro prezentaci a porovnání výsledků pražského elektrobusu.
 
„V poslední době je velmi aktuální otázka kvality ovzduší a my se snažíme dělat koncepční kroky, jak se do budoucna se smogem vypořádat. Elektromobilita v rámci městské hromadné dopravy je jedním z řešení, které přinese opravdový efekt a sto tisíc najetých kilometrů v ostrém provozu ukazuje, že zvolené technologie jsou správné a jsme na správné cestě“, říká Adriana Krnáčová, primátorka hlavního města Prahy.