vysokorychlostní vážení silnice nezlepší | Užitkové vozy | autoweek.cz

Vysokorychlostní vážení silnice nezlepší

Vysokorychlostní vážení silnice nezlepší

20.05.2019 | | Užitkové vozy

Informace Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia týkající se plánované výstavby vysokorychlostních vah.
Hodně se mluví o masovém instalování vysokorychlostních vah na našich komunikacích. Tato velmi nákladná technologie má zlepšit stav infrastruktury. Silný tlak na vysoké investice z veřejných peněz je podezřelý už jenom proto, jaké argumenty jsou používány.
 
V ČR je údajně přetíženo 6 kamionů z 10 a každý takový prý zničí silnice jako 10 000 osobních aut. Druhé číslo patří již k mediálnímu koloritu a nikdo neumí vysvětlit, kde se vzalo. Objevil se také údaj 3000, ale i 30 000, takže to bude asi pokus o průměr. Nesmyslem je ovšem 6 přetížených kamionů z 10. Podle statistik z již provozovaných vah nepřekračuje počet přetížených nákladních vozidel ani 1 %, a to ještě systém neumí vyloučit schválené nadrozměrné přepravy, jichž bude v době boje s kůrovcem dramaticky přibývat.
 
Zásadní vadou je, že budou postiženi pouze čeští dopravci a jejich řidiči. Ano, ti zahraniční se pokutám vyhnou. Přetížení nespadá pod směrnici 2015/413  ze dne 11. března 2015 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a ostatní členské státy nemají povinnost českým úřadům oznámit provozovatele vozidla. Trestáni tak jsou a budou jen domácí provozovatelé, a to je neakceptovatelné, když je z mýtného systému vidět, že cizích vozidel je v něm už většina.
 
Jak uchrání vysokorychlostní váhy silnice od přetížených vozidel? Nijak. Vozidlo totiž přetížené pokračuje v jízdě a naši dopravci v současnosti dostávají příkazy k zaplacení pokut třeba s dvouletým odstupem od spáchání přestupku bez možnosti obrany ve správním řízení, protože mají povinnost uchovávat doklady o přepravě jen 12 měsíců. 
 
Speciálním problémem je technický stav váhy, který není snadné udržet. Vážení ovlivňují i klimatické podmínky a především stav vozovky před váhou.
 
Vysokorychlostní vážení má sloužit pouze jako nástroj pro předvýběr k řádnému vážení příslušnými odborníky, jako to mají ve všech ostatních evropských zemích. Pak je přetížené vozidlo odstaveno, neničí dál vozovku a nezáleží na tom, z jaké země pochází.