name | autoweek.cz

Absurdní závod o dotace

Absurdní závod o dotace

20.05.2010 | Ivana Rybecká | Aktuality

Závod o dotace elektrické mobility mezi evropskými zeměmi s rozsáhlou výrobu automobilů je absurdní. Dokonce i v zemích jako je Španělsko, které díky ekonomické krizi stojí na pokraji bankrotu, se utrácejí miliardy za dotace elektrickým automobilům.

Řada zemí již oznámila své velké plány na rozšíření používání elektrických automobilů. Většina dohod začíná tím, že vláda souhlasí s nákupem určitého nemalého množství elektromobilů na znamení podpory víry v technologii spočívající v akumulátorovém pohonu. Cílem některých pobídek je i usnadnit koupi případným zákazníkům.

Důvody pro toto nelogické jednání mnoha vlád leží převážně v chybné průmyslové politice minulé doby. Ve Velké Británii zmizela polovina pracovních míst ve výrobě v průběhu minulých deseti let. Tato zmizelá pracovní místa zahrnovala i automobilový průmysl, zejména v souvislosti s rozpadem skupiny Rover, což byla poslední domácí automobilka vyrábějící ve velkém. Britská vláda nyní doufá, že podporou elektrických automobilů pomůže získat zpět ztracenou půdu. Zdá se, že britští politici jsou připraveni podepsat bianco šek každé automobilce, která postaví na silnici elektrický vůz.

Motivace Španělska je podle všeho podobná. Po vstupu Španělska do EU se náklady na mzdy a logistiku v původní nízkonákladové zemi zvýšily natolik, že výrobu automobilů v této zemi již nelze ekonomicky ospravedlnit. Zdá se, že dotováním elektrických vozidel Španělsko si chce zajistit, že automobilky jako GM, Ford a Volkswagen budou v této zemi i nadále auta vyrábět.

Podobná jednání motivovaná snahou získat státní peníze, maskovaná podporou způsobů propagace elektrických automobilů, se vede i mezi německou federální vládou a německými automobilkami.

Ať už všechny tyto snahy vyzní jakkoli, již nyní je jasné, že životní prostředí z toho nebudeme mít příliš velký prospěch pokud se větší část elektřiny nebude vyrábět ekologičtějším způsobem. A současně se dá pochybovat i o tom, zda vládní podpora elektrických automobilů skutečně podpoří prospěje automobilovému průmyslu.

Závěry mnoha analýz dopadu provozu elektrických vozidel na životní prostředí se v mnohém liší. Jsou to ale vesměs jen spekulace, neboť je těžké přesně stanovit skutečný vliv elektrických vozidel předtím, než se ve velkém dostanou do ulic a teprve poté se uskuteční dlouhodobé studie.

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe tvrdí, že vlády prostřednictvím dotací pro elektrických automobilů jen plýtvají penězi. Tvrdí dokonce, že některé vlády se těmito dotacemi finančně zruinují a přitom výsledný dopad na životní prostředí bude velmi malý nebo žádný. Vedoucí skupiny Jürgen Resch řekl, že peníze věnované na podporu elektrických automobilů by se místo toho měly použít na realizaci přísnějších pravidel pro emise CO2 a výrobu efektivnějších vozů poháněných zážehovými a vznětovými motory. Resch naznačuje, že elektrické automobily znečistí životní prostředí mnohem více než se očekává, neboť větší potřeba elektrické energie se bude řešit daleko větším využitím spalování uhlí.

Elektrické automobily mohou mít přínos pro životní prostředí jen pokud se elektrická energie pro ně bude vyrábět pomocí čistších technologií ve větrných nebo vodních elektrárnách. Také proto by měl být přístup k elektromobilům v různých zemích odlišný. To, co někde bude přínosem, může v jiné zemi uškodit.

Německé automobilky kancléřce Angele Merkelové sdělily, že vzhledem k tomu, že ostatní země přislíbily na elektrickou mobilitu miliony eur, Berlín musí zvýšit svůj závazek na 600 milionů eur. To by však znamenalo extrémní narušení volné soutěže. Pokud se pro elektromobily najde hodně zákazníků, o čemž lze vzhledem k jejich ceně a nepraktičnosti pochybovat, účet za dotace by se úměrně tomu zvýšil. Německá vláda nicméně naděje na prosazení elektroautomobilů zchladila. Nehodlá dotovat nákup elektrických vozidel. Jediné čím je ochotná přispět, je dovolit jízdu elektromobilů v pruzích vyhrazených pro autobusy a snížit jim daně. To je vše.

Němci se zajímají o ochranu životního prostředí, ale nikoliv na úkor svého pohodlí. V posledních deseti letech němečtí zákazníci pohrdli automobilem Volkswagen se spotřebou pouhých 3 l/100 km. Opovrhli i ultralehkým hliníkovým Audi A2 a zatím je nenadchl ani hybrid Toyota Prius. Už brzy se zákazníci v prodejnách setkají s prvními auty na elektrický pohon a budou se podivovat tomu, co se jim tu nabízí. Prodejci jim budou vysvětlovat technické údaje - malý dojezd a nedostatečný vnitřní prostor i malou užitečnou hmotnost při neuvěřitelně vysoké ceně. Zákazníci nad tím vším jen pokývají hlavou a pak se zeptají: „A kde máte normální auta?“

Němci jsou ochotni kupovat elektrická auta, ale jen za určitých podmínek: elektromobil musí mít ospravedlnitelnou cenu a výkonnost, jakou každý očekává od běžného vlaku ICE. Jinými slovy: zapomeňte na ně. Firma PricewaterhouseCoopers a Fraunhofer Institute uskutečnily společný výzkumný projekt pro vyjasnění budoucnosti elektromobilů v Německu. Jejich závěr zní: omezená prodejnost a minimální návratnost. Jinými slovy: museli byste být blázni, abyste do toho šli.

Jenom 60 % Němců by si koupilo vůz s elektrickým pohonem kdyby stál stejně jako obvyklý automobil a podával stejný výkon. Vyhlídky na masovou elektrifikaci aut jsou neradostné. Podle expertů se do roku 2020 v Německu objeví 55 000 vozidel s elektrickým pohonem. Budou používat jen ve městech, Uvedené množství odpovídá 0,1 % automobilů v Německu.

Němci se především obávají nedostatečného dojezdu - 90 % z nich si myslí, že současný dojezd je nepřijatelný. Dokonce i lidé, kteří jezdí převážně po městě, chtějí mít k dispozici větší dojezd. A to jejich hodnocení vychází z teoretických, a jek se zdá notně nadnesených údajů udávaných výrobci. Všem je ale jasné, že s elektromobilem nemůžete jet na víkendový výlet, natož na dovolenou.

Na druhou stranu 50 % Němců věří, že jedině elektromobily pomohou odvrátit ekologickou katastrofu. A 50 % dotázaných si uvědomuje, že elektrická energie se musí z něčeho získat - z ropy, uhlí, zemního plynu či jadernou reakcí.

Francie svou podporu dovádí ho do extrému. Francouzská vláda se zavázala k nákupu 50 000 elektrických vozů do svého vozového parku. Vláda dala dohromady skupinu 20 společností, poskytovatelů služeb a dalších uživatelů velkých vozových parků, které koupi elektromobily, z nichž většina bude od automobilek Renault a Peugeot-Citroen. Pobídka, neboli superbonus, ve výši 5000 eur bude k dispozici do roku 2012 a vláda tvrdí, že s její pomocí omezí jakýkoli rozdíl cen mezi běžnými a elektrickými vozy. Vláda kromě toho bude financovat pilotní projekty na rozšíření a provoz infrastruktury. Francie je ovšem v poněkud odlišném postavení než Německo z toho důvodu, že 95 % elektrické energie získává bezemisními postupy, především v atomových elektrárnách.