name | autoweek.cz

Aktivní plynový pedál Bosch

Aktivní plynový pedál Bosch

10.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Aktivní plynový pedál Bosch: jemné vibrace mohou zmírnit tlak na plynový pedál. Výsledkem je až o 7 % nižší spotřeba paliva. Mohou také upozornit na auta jedoucí v protisměru a propojení s navigačním systémem pedál upozorňuje na ostré zatáčky. Online data umožňují výstražné funkce v reálném čase.
Noha řidiče je odpovědná za čtvrtinu spotřeby paliva. Jediné, co se dalo s tímto pravidlem „odhadu od oka“ dosud dělat, bylo řídit jemně a brát lekce eko-řízení. Nyní však Bosch vyvinul technickou pomůcku v podobě aktivního plynového pedálu. Jeho jemné vibrace řeknou řidiči kdy překročil hranici mezi lehkým došlapem a těžkou nohou.
 
„Aktivní plynový pedál Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo a zároveň je upozorňuje na potenciálně nebezpečné situace,“ říká Stefan Seiberth, prezident divize Benzínových systémů Robert Bosch.
 
Jestliže je vozidlo vybaveno asistenčním systémem, stává se pedál výstražným indikátorem - ve spojení s navigačním systémem nebo kamerou, která rozpoznává dopravní značky, předá plynový pedál Bosch řidičům haptický varovný signál, například, že se blíží příliš vysokou rychlostí k nebezpečné zatáčce.
 
Aktivní plynový pedál pomáhá řidičům sešlápnout pedál skutečně lehce. Díky zpětné vazbě z pedálu mohou snížit spotřebu paliva až o 7 % a tím se odpovídajícím způsobem sníží také emise CO2. To je možné díky možnosti propojení plynového pedálu s ostatními automobilovými funkcemi, jako je například řazení.
 
Až dosud byly pro řidiče jediným ukazatelem toho, že je nejlepší čas přeřadit, jen malé šipky na přístrojové desce. U aktivního plynového pedálu je tento ukazatel nejlepšího okamžiku na přeřazení hmatatelný. „Pedál informuje řidiče v momentě, kdy dojde k protnutí křivek úspory a zrychlení,“ říká Seiberth. Jestliže chce však řidič před přeřazením i přesto ještě o něco zrychlit, stačí jen trošku přitlačit.
 
Další potenciál v úspoře paliv se nabízí ve spojení se setrvačnou jízdou při funkci start-stop, tj. při pohybu určitou rychlostí s vypnutým motorem za účelem dosažení úspory paliva. Bosch odhaduje, že tímto způsobem je možné zastavovat až ve 30 % všech jízd. Plynový pedál lze nastavit tak, aby řidiče upozornil na to, že má smysl jet v režimu setrvačnosti. Se stoupající elektrifikací hnací soustavy může tato inovativní technologie nabídnout další výhody. Pedál také otevírá velký potenciál úspory paliva u hybridního motoru, protože upozorňuje řidiče, kdy spalovací motor vystřídá motor elektrický, a ten může snížit tlak na plynový pedál.
 
Aktivní plynový pedál však nevstupuje do hry pouze v oblasti úspory paliv - auta díky němu mohou být také bezpečnější. Může být propojen s řadou asistenčních systémů. Například ve spojení s asistentem upozorňujícím na možnost dopravní nehody vytvoří systém vibrační signál, který upozorňuje řidiče, aby už nepřidával na rychlosti. Stačí jen jednoduchá změna v nastaveních softwaru a typ a síla haptické odezvy se přizpůsobí specifikacím výrobců automobilů.
 
Inovativní plynový pedál Bosch může být propojen také s navigačním systémem, díky čemuž upozorní řidiče například na to, že se blíží k ostré zatáčce příliš vysokou rychlostí. Kromě toho může být pedál připojen ke kameře, která dokáže rozpoznat značky s omezením rychlosti. Pokud tedy řidič překročí povolenou rychlost, plynový pedál ho varuje pomocí vibrací nebo protitlaku.
 
Internetové připojení ale poskytuje ještě více možností. Inovace Bosch je určena také pro automobily, které jsou propojené se svým okolím. Pomocí vibračního pedálu upozorní propojené vozidlo osobu za volantem na nebezpečné situace - řidiče jedoucí v protisměru, neočekávanou zácpu, křižovatku a jiná nebezpečí na plánované trase.