name | autoweek.cz

Aktuální situace na trhu ojetých automobilů

Aktuální situace na trhu ojetých automobilů

29.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Největším problémem současného trhu ojetých automobilů v celé střední Evropě je podle AAA Auto zvyšující se příliv nekvalitních a přestárlých ojetin na konci životnosti z dovozu. Velmi zásadní vliv na vývoj trhu má i nadále novela zákona 56/2001 Sbírky, platná od 1. ledna tohoto roku.
Největším problémem současného trhu ojetých automobilů je podle AAA Auto zvyšující se dovoz nekvalitních a přestárlých ojetin na konci životnosti. S tímto problémem se potýkají všechny trhy střední Evropy.

„Lidé přestali brát vážně varování o stočených tachometrech, padělaných rocích výroby nebo vozech po haváriích a uvěřili legendám o výhodných cenách a kvalitě. Je to alarmující trend, který vede k dalšímu zhoršování kvality vozového parku v České republice i jinde. Řadě lidí vytáhne z peněženek spoustu peněz na nečekané opravy. Je jasné, že ve chvíli kdy my sami na západoevropské trhy exportujeme 5000 vozů ročně, nemůže se dovoz opačným směrem vyplatit,“ zdůraznila generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Na západoevropských trzích je již hodnou dobu nedostatek kvalitních ojetin. Ten byl způsoben velmi slabými prodeji nových vozů během vleklé ekonomické krize v letech 2008 - 2013. V době zvyšující se poptávky nyní například přední německý server Mobile.de hlásí enormní zvýšení průměrné ceny ojetin, která jen v srpnu meziročně vzrostla o 5 %.
„Na německém trhu jsou de facto k dispozici jen přestárlé vozy nebo drahé ojetiny do 1 roku stáří, jejichž nabídka jen v srpnu meziročně vzrostla o téměř 7 %,“ varovala dále Topolová.
 
Důvody stoupajícího dovozu nekvalitních přestárlých ojetin podle AAA Auto:

1) Lidé přestali brát vážně varování o stočených tachometrech, padělaných rocích výroby nebo vozech po haváriích a uvěřili urbánním legendám o výhodných cenách a kvalitě. Je to alarmující trend, který vede k dalšímu zhoršování kvality vozového parku v České republice a řadě lidí vytáhne z peněženek spoustu peněz na nečekané opravy.

2) Na západoevropských trzích je již hodnou dobu nedostatek kvalitních ojetin. Ten byl způsoben velmi slabými prodeji nových vozů během vleklé ekonomické krize v letech 2008 - 2013. V době zvyšující se poptávky nyní například přední německý server Mobile.de hlásí enormní zvýšení průměrných cen ojetin, které jen v srpnu meziročně vzrostly o 5 procent. Například na německém trhu jsou de facto k dispozici jen přestárlé vozy nebo drahé ojetiny do 1 roku stáří, jejichž nabídka jen v srpnu meziročně vzrostla o téměř 7 procent. (Zdroj: Mobile.de)

3) Je jasné, že ve chvíli kdy my sami naopak na západoevropské trhy exportujeme 6000 vozů ročně, nemůže se dovoz opačným směrem vyplatit.
 
Velmi zásadní vliv na vývoj trhu má podle AAA Auto nadále novela zákona 56/2001 Sbírky, platná od 1. ledna tohoto roku:

1) Zrušení polo převodů a povinnost registrací do deseti dnů nám přinesla zvýšené administrativní a personální náklady ve výši zhruba jednoho milionu korun měsíčně.

2) Lhůta deseti dnů je při prodeji vozu v Ostravě prakticky nesplnitelná – už jen poštou putují doklady leckdy déle.

3) Situace se zkomplikovala pro všechny prodejce, kteří obchodují s vozy mimo město, kde mají sídlo.

4) Proto podporujeme snahu ministerstva dopravy umožnit registraci vozu na libovolném pracovišti registru kdekoliv v České republice bez ohledu na sídlo prodávajícího, kterou navrhuje v připravované novele zákona 56/2001 Sbírky.

5) Je potřeba si uvědomit, že AAA Auto je v České republice pravděpodobně největším jednotlivým subjektem, který provádí přeregistrace vozů. Vzhledem k tomu, že máme sídlo v Praze, ročně podáme v hlavním městě kolem 45 000 žádostí o registrace na nové majitele.

Umožnění registrace mimo sídlo majitele by tedy značně ulehčilo registrům v hlavním městě.