name | autoweek.cz

Aliance Renault-Nissan jedničkou

Aliance Renault-Nissan jedničkou

30.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Aliance Renault-Nissan, nově zahrnující i Mitsubishi Motors, se v roce 2017 stala největším prodejcem osobních a lehkých užitkových vozidel na světě, když předstihla Volkswagen Group. VW Group se ale označuje za světovou jedničku díky započtení dodávek nákladních aut.
Skupina Renault (zahrnuje kromě Renaultu i značky Dacia, Lada a Samsung) už dříve oznámila, že v roce 2017 po celém světě dodala 3,76 milionu vozidel. Nyní Nissan Motor ohlásil dosažení rekordního prodeje 5,82 milionu automobilů. K tomu Mitsubishi Motors, kde v roce 2016 Nissan Motor získala plnou kontrolu, přidává prodej 1,03 milionu aut. Celkový prodej automobilů Aliancí tedy dosáhl 10,61 milionu.
 
V porovnání s tím dosavadní světová jednička Volkswagen Group včetně značek Audi, Škoda, Seat a Porsche, ale bez výrobců nákladních vozidel Scania a MAN, vloni dodala 10,53 milionu vozů. Při započtení dodávek nákladních automobilů ale VW Group ohlásila dodávky 10,74 milionu vozidel.
 
V roce 2016 světová dvojka a před tím světová jednička Toyota Motor předběžně oznámila za rok 2017 prodej 10,2 milionu lehkých vozidel (vč. Daihatsu ale bez výrobce nákladních aut Hino Motors), při započtení dodávek nákladních vozidel to bylo 10,4 milionu.
 
Nejvyšší představitel Aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn prohlásil, že velikost aliance využije jako výhodu při znásobení dosahovaných úspor s cílem ušetřit do roku 2022 10 miliard eur a zvýšit objem prodeje vozidel až na 14 milionů. Renault s Nissanem se snaží sdílet co nejvíc komponent a technických řešení a sjednocovat platformy vozidel aby se snížily výrobní ale i vývojové náklady.
 
Toyota se, na rozdíl od VW Group a Aliance Renault-Nissan, brání majetkovému propojování s jinými automobilkami, ale snaží se dosáhnout úspor podobnou cestou ve spolupráci s dalšími japonskými výrobci Mazdou a Suzuki.
 
Americké automobilky jdou zcela jinou cestou a místo snahy o růst dodávek se snaží maximálně zvyšovat svou efektivitu a ziskovost tím, že se zaměřují především na nejziskovější oblasti. Proto General Motors prodalo svou evropskou pobočku Opel/Vauxhall francouzské PSA Group. GM a Ford Motor se zaměřují zejména na nejziskovější segmenty, jako jsou pick-upy a SUV, a nabídku luxusněji vybavených vozů. Průběžně zveřejňované hospodářské výsledky ukazují, že v roce 2017 tato strategie amerických koncernů skutečně fungovala a dosahovaly větší ziskovost než Aliance Renault-Nissan.
 
Podrobnější hospodářské výsledky největší světové koncerny zveřejní nejdřív v březnu.