name | autoweek.cz

Alonso vyhrál i v Daytoně

Alonso vyhrál i v Daytoně

28.01.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Závod 24 hodin v Daytoně Beach poznamenal déšť. Chvílemi chaotický závod ve finiši pro tým Wayna Taylora a vůz Cadillac rozhodl bezchybnou jízdou Fernando Alonso, vítěz poslední dvacetičtyřhodinovky v Le Mans.
Vrcholnou kategorií vytrvalostních závodů IMSA jsou prototypy Daytona DPi. Ty odpovídají předpisům LMP2, ale místo jednotné pohonné jednotky Gibson V8 4,2 l mohou používat libovolné motory. O vyrovnanou výkonnost se starají složité restrikce podle tzv. BOP (Ballance of Performance). Vozy Cadillac V. R. DPi, nasazované několika soukromými týmy, používají šasi Dallara P217 LMP2 a motor ECR Cadillac V8 5,5 l. Vozy Nissan Onroak DPi s šasi Ligier JS P217 pohání motor Nissan V6 3,8 l twin turbo. Team Penske připravuje vozy Acura ARX-05 DPi s šasi Oreca 07 LMP2 a motorem Acura V6 3,5 l twin turbo. Tým Reinholda Joesta, známý ze spolupráce s Audi v Le Mans, připravuje vozy Mazda RT24-P s šasi Riley Mk. 30 a motorem Mazda 4v. 2,0 l turbo.
 
V kvalifikaci byla nejrychlejší Mazda s posádkou Jarvis/Bernhard/Rast/Nunez před oběma vozy Acura, další Mazdou a pěti vozy Cadillac. V úvodu vedly Penskeho Acury, ale pak přišla vynikající jízda dvojnásobného mistra světa F1 Fernanda Alonsa, který dostal do vedení Cadillac týmu Wayna Taylora. Po šesti hodinách se díky jiné strategii zastávek do čela dostal Cadillac týmu Action Express. Mazdy brzy vyřadily ze hry poruchy, ale Acury se opět po třetině závodu vrátily do vedení. V polovině opět vedly oba Cadillacy, nicméně Acury jim byly v patách.
 
Brzy ráno bojovali o vedení Felipe Nasr s Cadillacem a Alex Rossi s Acurou. V houstnoucím dešti ale předvedl Fernando Alonso jednu z největších jízd své kariéry, když jezdil kola o 2-3 s rychleji než kdokoliv jiný a ujal se znovu vedení. Klimatické podmínky se ale staly tak neúnosné, že musel být závod na 90 minut přerušen (podstatnou část okruhu v Daytoně tvoří rychlostní ovál s klopenými zatáčkami) a Alonso tak přišel o svůj náskok.
 
Po restartování se do závěrečných dvou hodin ujal vedení Felipe Nasr s Cadillacem sledovaný Alonsem. V opět houstnoucím dešti Nasr chyboval a Alonso se opět vrátil do vedení. Podmínky na trati byly opět příliš nebezpečné, takže na trať vyjel safety car. Když i safety car na vodou zaplavené trati téměř narazil do zdi, byl závod devět minut před uplynutím 24 hodin definitivně zastaven.
 
V bitvě mezi vozy kategorie GTLM jelo šest vozů v témže kole. Vedoucí Ford tria Westbrook/Dixon/Briscoe měl smůlu, protože zastavil v boxech těsně před přerušením závodu. Pak při restartu Makowiecki (Porsche) narazil do zádě Fordu Joeyho Handa. To vyneslo do vedení Ferrari týmu Risi. Augusto Farfus, který startoval jako náhradník za Toma Blomqvista, který nedostal včas víza do USA, nasadil zdrcující tempo a dostal BMW do vedení a zvítězil.
 
2019 Rolex 24 Daytona
1. Konica Minolta Cadillac V. R. DPi (van der Zande/Taylor/Alonso/Kobayashi) 593 kol
2. Whelen Engineering Racing Cadillac V. R. DPi (Nasr/Curran/Derani) + 13.458s
3. Acura Team Penske Acura ARX-05 DPi (Taylor/Castroneves/Rossi) + 13.964s
4. CORE Autosport Nissan DPi (Bennett/Braun/Dumas/Duval) + 4 kol
5. JDC-Miller Motorsports Cadillac V. R. DPi (Goikhberg/Vautier/DeFrancesco/Barrichello) + 7 kol
6. DragonSpeed Oreca 07 Gibson LMP2 (Gonzalez/Maldonado/Saavedra/Cullen) + 11 kol
7. Performance Tech Motorsports Oreca 07 Gibson LMP2 (K Masson/R Masson/Cassels/Wright) + 15 kol
8. Acura Team Penske Acura ARX-05 DPi (Montoya/Cameron/Pagenaud) + 17 kol
9. Mustang Sampling Racing Cadillac V. R. DPi (Barbosa/Conway/Albuquerque/Fittipaldi) + 20 kol
10. BMW Team RLL BMW M8 GTE GTLM (Farfus/De Phillippi/Eng/Herta) + 22 kol
11. Risi Competizione Ferrari 488 GTE GTLM (Rigon/Molina/Pier Guidi/Calado) + 22 kol
12. Ford Chip Ganassi Racing Ford GT GTLM (Briscoe/Westbrook/Dixon) + 22 kol
13. Porsche GT Team Porsche 911 RSR GTLM (Bamber/Vanthoor/Jaminet) + 23 kol
14. Porsche GT Team Porsche 911 RSR GTLM (Pilet/Tandy/Makowiecki) + 24 kol
15. DragonSpeed Oreca 07 Gibson (Hedman/Hanley/Lapierre/Allen) + 26 kol
16. Corvette Racing Corvette C7.R GTLM (Magnussen/Garcia/Rockenfeller) + 30 kol
17. Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 GTD (Ineichen/Bortolotti/Engelhart/Breukers) + 32 kol