name | autoweek.cz

Amazon chce prodávat auta

Amazon chce prodávat auta

23.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Globální gigant internetového prodeje Amazon svým působením likviduje jedno odvětví kamenných obchodů za druhým.
V mnoha zemích rychle mizí prodejny knih a mnoho tradičních prodejen s obavami hledí na svou budoucnost. Zákazníci nechtějí stát ve frontách a navíc chtějí ušetřit tím, že si stále více věcí pořizují přes internet. Dokonce i v případě, že už zavítají do prodejny, není výjimkou, že si v telefonu nebo tabletu srovnávají ceny nabízeného zboží s tím, co nabízejí internetové obchody, především ten největší z nich Amazon.
 
Jeff Bezos vytvořil impérium, které je v mnoha zemích synonymem internetového prodeje jako takového. Začal s prodejem knih, které jsou relativně levné a snadno se balí. Svou působnost postupně rozšiřuje na stále další odvětví. Jeho nejnovějším cílem je obchod s automobily.
 
Amazon už prodej aut přes internet vloni vyzkoušel v Itálii. Tam ale šlo jen o nabídku tří modelů Fiat. Přesto byl koncept vyhodnocen jako mimořádně úspěšný, takže se Amazon nyní připravuje na jeho rozšíření do Velké Británie.
 
Prodávat nová auta přímo přes internet už zkoušel leckdo, ale dlouhodobě se to nikdy nepodařilo. Amazon je ale úplně jiný formát společnosti, než dosavadní více či méně amatérské pokusy. Jestliže to může fungovat, pak právě Amazon má pro to ideální podmínky. Pokud uspěje, pak to bude znamenat úplné rozvrácení stávající podoby obchodu s novými auty!
 
Mnoho analytiků stále přesvědčeno, že koupě nového auta je natolik specifický proces, že přes všechny přípravy na internetu pro samotné uzavření obchodu budou zákazníci trvat na návštěvě prodejny - přece jen jde o něco jiného, než neosobní koupě vysavače nebo elektronické knihy.
 
Zákazníci chtějí o novém autě vědět předem mnoho informací. Jenže i v tomto ohledu má Amazon výhodu - průzkumy ukazují, že jím poskytovaným informacím kupující věří mnohem víc než informacím od výrobců, kamenných obchodů ale dokonce i získaným z Googlu.
 
Jenže nezapomínejme - zákazníci si dnes v drtivé většině dělají výběr auta předem na internetu, kde si srovnávají i obchodní podmínky a hledají svého dealera a průzkumy ukazují, že nejvíce stresující na koupi nového auta je pro zákazníky právě návštěva dealera a jednání s prodejcem.
 
Internetový obchod funguje perfektně v mnoha odvětvích, především ve spotřební elektronice a bílém zboží, ale jsou i taková, kde zatím jeho rozvoj zůstává daleko za očekáváním, jako je třeba prodej potravin nebo oděvů.
 
Internetový prodej samozřejmě znamená rezignaci na zkušební jízdu, což je dnes pro většinu kupujících samozřejmá součást nákupu. Větším problémem by ale mělo být financování - nová auta se prakticky nekupují za hotovost a součástí prodeje auta je obvykle i dohoda o způsobu financování obchodu. Jenže i v této oblasti se mnohé mění. Ve Spojených státech totiž zažívají velký rozkvět start-upy nabízející přes internet nebankovní financování nákupu auta jako jsou například AutoFi nebo AutoGravity.