name | autoweek.cz

Američané mění názor

Američané mění názor

06.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Většina Američanů po úspěšném uvedení akcií GM na burze už nemá nic proti vládní podpoře automobilek poskytnuté během roku 2009.

Ihned poté, co americká vláda začala poskytovat finanční podporu hroutícím se automobilkám, byla většina Američanů proti tomu. Ještě letos při červencovém průzkumu s tímto postupem nesouhlasilo 56 % dotázaných. Nejnovější průzkum však ukázal, že počet odpůrců poklesl na 46 %. Naopak 38  % dotazovaných s podporami souhlasí a už jen 16 % proti nim nic nemá.

Správnost postupu vlády dokládá i skutečnost, že 70 % Američanů nyní už věří, že GM bude fungovat i za deset let a 50 % lidí je přesvědčeno, že vláda nějak s velkou pravděpodobností získá od GM a Chrysleru zpět peníze investované do jejich záchrany. V tom se moc neshodují s analytiky. Také americké ministerstvo financí je přesvědčeno, že poskytnutím podpory automobilkám nakonec přijde o zhruba 17 miliard dolarů. Bílý dům se tím však samozřejmě veřejně nepochlubí. Místo toho se v souvislosti s vládní podporou objevuje optimistický tón a neustálo opakovaná fráze o tom, že kritici neměli pravdu. Nicméně i ztráta 17 miliard dolarů by z pohledu vládních úředníků byla pro stát výhodnější, než řešení problémů spojených se ztrátou zaměstnání pro desetitisíce lidí a zánik dalších stovek firem napojených na automobilové giganty.

Američané se podle jiného průzkumu také vracejí k americkým autům. Podle tohoto průzkumu 41 % kupujících začíná svůj výběr nového auta s prvotním vědomím, že chtějí americké auto, zatímco jen 12 % rovnou myslí na zahraniční vůz. Přitom 41 % kupujících pokládá za americké auto každé, které je vyrobenu v USA, byť třeba nese značku Toyota nebo BMW, zatímco 42 % dotázaných s tímto názorem nesouhlasí. Pro většinu Američanů jsou opravdu americké jen výrobky Fordu, GM a Chrysleru. Tak či tak je to významný posun v myšlení, protože ještě v červnu 2008 většina dotázaných říkala, že je pro ně při koupi nového auta prvotní dosažení co nejlepší nabídky a jen 32 % potenciálních zákazníků si chtělo pořídit americké auto.

Vládní podpora skutečně zaznamenala větší úspěch než si největší kritici představovali. Ale brát se to dá i opačně. Pokud rok po jejím ukončení s ní stále 46 % Američanů nesouhlasí, měli by se nad tím pracovníci marketingu a obzvláště politici zamyslet. Konec konců „úspěch“ koupený za 80 miliard dolarů stále závisí na dobré vůli Američanů. A pokud odpůrci podpor nezmírní svou zášť, nebude mít v současnosti příliš přeceňovaný úspěch GM a Chrysleru dlouhého trvání.