name | autoweek.cz

Ani prosincové vzedmutí nerozehnalo chmury

Ani prosincové vzedmutí nerozehnalo chmury

17.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V prosinci se v EU prodalo o 13,3 % aut více než ve stejném měsíci roku 2012. Bylo to největší meziroční navýšení od roku 2009. Myslet si ale, že to byl dobrý výsledek, by bylo hodně naivní. Prodej 906 294 vozů byl totiž třetí nejhorší v historii a důvody k dalšímu zlepšení nejsou nikde vidět.

Za celý rok 2013 bylo v EU zaregistrováno 11 850 905 nových osobních automobilů. Bylo to o 1,7 % méně než v roce 2012, což znamenalo pokles už šestý rok v řadě. Byl to nejhorší dosažený výsledek od roku 1995 (tehdy v rámci 15 zemí EU) i nejhorší od roku 2003, kdy ACEA začala hodnotit EU rozšířenou na 27 zemí.

 

Prosincové vzedmutí

V prosinci většina evropských trhů rostla, ovšem celoročně se výsledky v jednotlivých zemích značně liší. Většina zemí skončila v mínusu, a to včetně Německa. Jedinou velkou výjimkou je Velká Británie, kde celoročně objem prodeje nových aut vzrostl o 11 %. Analytici ovšem varují, že je to důsledek zvýhodněného financování nových aut. Obávají se, že brzy mnoho z majitelů nových aut nebude schopno splácet úvěr.

Konec roku zastihl ve velkém vzestupu především Renault, navíc podpořený nevídaným růstem jeho nízkonákladové značky Dacia. Dařilo se i Volkswagenu, ale ještě úspěšnější byly značky Škoda a Seat.

Proti prosinci roku 2012 prodaly více aut i jinak problémům čelící značky Peugeot, Citroen a Fiat, nicméně jejich zlepšení bylo malé, takže i podíl na trhu jim poklesl. Prodej zvýšil také Opel, naopak u GM dramaticky poklesl prodej Chevroletu po oznámení, že tato značka opustí evropské trhy.

 

Není důvod k optimismu

Automobilky věří, že rok 2014 bude úspěšnější, protože jsou přesvědčeny, že zákazníci po šesti letech už budou muset konečně vyměnit svá stárnoucí auta za nová. Jenže míra nezaměstnanosti ve většině evropských zemí stále neklesá (Německo je významnou výjimkou) a není mnoho viditelných dokladů svědčících o zlepšování ekonomické situace, natož náznaky nějaké stability.

Zatím jsou veškerá dosažená mírná zvýšení prodeje motivována pouze drastickými slevami, šrotovným ve Španělsku a velkými dotacemi nákupu ekologických vozidel především v Nizozemsku a Norsku. S prosincovým vzestupem masově prodávaných aut totiž kontrastuje pokles prodeje u prémiových značek.

Automobilky jsou vzhledem k potřebě udržet své evropské továrny v chodu nuceny prodávat i za cenu velkých slev. Většina továren totiž má stále nedostatečně využívanou výrobní kapacitu. Přitom jak jsme se mohli v posledních měsících přesvědčit, v největších evropských zemích není jednoduché propouštět nevyužitelné zaměstnance.

Před koncem roku navíc některé evropské automobilky nutily své prodejce v mnoha zemích vylepšovat prodejní výsledky odkoupením nových aut, která jsou vzápětí nabízena jako ojetá.

Významným faktorem pro oživení trhu s novými auty by se mohly stát rostoucí ceny ojetých aut, protože těch kvalitních začíná být nedostatek vzhledem k propadu trhu s novými auty. Rozdíl ceny nového a ojetého auta se tak začíná stírat, takže koupě nového, zvláště pokud je nabízeno s velkou slevou, se může stát vhodnou alternativou.

Evropský trh tedy možná už skutečně klesl na úplné dno, ale to ještě zdaleka nemusí znamenat, že se od něj odrazí k velkému vzestupu. Zvláště když Evropané stále s obavami sledují neustávající informace o nových hospodářských potížích v zemích EU i poplašné zprávy finančních expertů o další bublině hrozící ještě větší krizí než je ta, v níž se právě pohybujeme.

 

Rozdělený svět

Pro globálně působící evropské automobilky navíc přicházejí špatné zprávy i z dalších částí světa. Po předloňském náznaku zlepšení vloni opět zaznamenaly pokles další významné trhy - Rusko (2,78 milionu vozů, tzn. -5,5 %), Indie (2,55 milionu vozů, tzn. -7,5 %), Japonsko (4,56 milionu aut, tzn. -0,2 %) nebo Brazílie (3,58 milionu aut, tzn. -1,5 %).

Lepší zprávy přicházejí jenom ze Spojených států a Číny. V USA pokračuje velký růst prodeje nových aut, v němž se odráží pokles zaměstnanosti a lepšící se hospodářské výsledky. V USA se vloni prodalo o 8 % aut (hodnotí se společně osobní auta a tzv. light trucks, zahrnující SUV, MPV ale i velké pick-upy) více než v roce 2012. Jenže v prosinci byl nárůst nulový. Cekem se v USA prodalo 15,58 milionu vozidel, což je stále ještě o hodně méně, než na přelomu tisíciletí, kdy byla běžně výrazně překračována hranice 17 milionů. V Kanadě byl zaznamenán celoroční růst jen o 4 %.

Největší automobilový trh světa Čína ukazuje něco úplně jiného: za rok 2013 celkem 16,3 milionu prodaných automobilů, což přineslo navýšení o 23 %, přičemž prosincový výsledek znamenal meziroční navýšení o 32,5 %!