name | autoweek.cz

Audi a Opel s novými investicemi v Maďarsku

Audi a Opel s novými investicemi v Maďarsku

27.09.2010 | | Aktuality

Hned dvakrát během jediného týdne pozvali výrobci automobilů maďarské novináře do budovy parlamentu v Budapešti, aby v přítomnosti premiéra Viktora Orbána oznámili nové investice do svých maďarských továren. Píše nám o tom PETER HOMOLA.

Audi bude investovat 900 milionu eur do rozšíření výroby automobilu v továrně Audi Motor Hungaria v západomaďarském Györu.

Do roku 2013 se má roční kapacita zvýšit z dnešních zhruba 70 000 na 125 000 vozů. Kromě dnes montovaných modelů Audi TT Roadster, TT Coupé a A3 Cabriolet má být v roce 2013 zavedena výroba další verze Audi A3. U nového vozu by se podle německých médií mohlo jednat o verzi se stupňovitou zádí určenou hlavně pro trh USA.

Hlavní novinkou této investice však není rozšíření kapacity, ale proměna maďarské továrny z montážního závodu pracujícího v režimu SKD na plnohodnotnou automobilku. Zatím se totiž svařené a lakované karosérie dovážejí z Německa. V budoucnosti bude Audi v Maďarsku karoserie i vyrábět a lakovat.

Díky této investici vznikne 1800 nových pracovních míst. Dnes má Audi Motor Hungaria okolo 5700 zaměstnanců.

Pro rozšíření továrny Audi v srpnu zakoupilo za 23 milionu eur 200hektarový pozemek bývalého vojenského cvičebního prostoru ve svém sousedství.

V první polovině letošního roku bylo v Györu smontováno 21 493 automobilů Audi, o 25 % víc než v krizovém prvním pololetí 2009. Výroba motorů stoupla o 32 % na 876 932 kusů. Györ je jedinou továrnou na motory firmy Audi. Ročně muže vyrobit více jak dva miliony motorů - od čtyřválců po dvanáctiválce. Maďarský závod také vyrábí některé karosářské díly pro malosériové modely jako například Audi RS5.

 

Zatímco Audi v Maďarsku rozšiřuje výrobu automobilů, Opel  se rozhodl pomocí investice 500 milionů eur více než zdvojnásobit kapacitu výroby motorů v továrně General Motors Powertrain - Hungary v Szentgotthárdu v jihozápadním Maďarsku nedaleko rakouských hranic.

Maďarskému závodu GM se podařilo získat hned tři nové projekty - výrobu nových řad malých zážehových, středních zážehových a středních vznětových motorů. Maďaři se přitom prosadili proti německé továrně Opel v Kaiserslauternu a motorárně Isuzu v polských Tychách, které se o nové projekty rovněž ucházely.

Výroba nových motorů začne koncem roku 2012. Nová část továrny v Szentgotthárdu bude mít roční kapacitu 500 000 motorů při třísměnném provozu během pěti dní v týdnu. Současná kapacita činí 460 000 motorů za pět dní v týdnu nebo 630 000 motorů při sedmidenním pracovním týdnu.

Nové projekty vytvoří 800 nových pracovních míst. Dnes má Opel v Szentgotthárdu necelých 630 kmenových zaměstnanců. Dalších zhruba 350 pracovníků je zaměstnaných agenturami a nebo pracuje pro různé dodavatele.

Pro novou výrobu továrna v Szentgotthárdu využije některé prázdné prostory, ve kterých se dříve vyráběly převodovky CVT, a prostory aktuálně využívané pro montáž převodovek Allison pro užitkové vozy. Americký výrobce převodovek Allison proto v Szentgotthárdu postaví novou továrnu. Kromě využití stávajících prostor bude nutné i určité rozšíření továrny.

Výroba bude podle údajů Opelu flexibilní v takové míře, jaká dosud ve výrobe motorů neexistovala. To má umožnit rychlou změnu podílu jednotlivých motoru ve výrobe a tím i rychlou reakci na změny poptávky.

Pro továrnu v Szentgotthárdu, která v současné době vyrábí zážehové motory 1,6 a 1,8 l, znamená rozhodnutí o velké investici vítaný impuls. Její výroba je totiž v poslední době nižší než dřív.

“V loňském roce jsme vyrobili zhruba 276 000 motorů. Byl to nejhorší rok v naší historii a tento rok bude ještě horší s výrobou přibližně 220 000 motorů”, říká generální ředitel General Motors Powertrain-Hungary Tamás Sold.

Jednou z příčin nižší produkce je hospodářská krize, ale svoji roli sehrál také downsizing. Například v novém Opelu Astra je zážehový motor 1,8 l z maďarské výroby nahrazen přeplňovaným motorem 1,4 l, který se vyrábí ve Vídni.

Hlavním odběratelem maďarských motoru jsou evropské továrny GM, zatímco menší počty jdou do Číny. Příští rok však bude Čína potřebovat víc motorů. Dalším novým odběratelem se stanou Spojené státy. “Příští rok začneme dodávat motory 1,8 l do USA pro Chevrolet Cruze vyráběný v USA”, říká Sold. Export motoru do Ameriky má začít v polovině roku 2011. Tamás Sold počítá s tím, ze příští rok by dodávky do Číny a USA mohly dosáhnout celkem 80 000 až 100 000 motoru.

Kromě kompletních motorů putují z Maďarska obrobené bloky motorů, hlavy válců, klikové hřídele a ojnice do továren GM v Brazílii, Číně, Jižní Koreji a Mexiku.