name | autoweek.cz

Audi představuje modernizované A4 a S4

Audi představuje modernizované A4 a S4

07.11.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi představilo modernizovanou modelovou řadu A4. Audi A4 ve verzích sedan, kombi Avant, crossover A4 allroad quattro i jako vysocevýkonné S4 přichází s vylepšeními v oblasti hospodárnosti, jízdní dynamiky a informačních a zábavních systémů.

Audi A4 je již po osm generací a 39 let bestsellerem značky Audi. Celkem bylo prodáno deset milionů těchto vozů.

Stylistické úpravy zdůrazňují horizontální linie na přídi, které vyjadřují kosmetické úpravy masky chladiče a nově řešený přední nárazník s hranatými otvory pro přívod vzduchu a nízkými světlomety do mlhy. A4 allroad quattro se odlišuje maskou chladiče s chromovanými ozdobnými prvky a kulatými mlhovými světlomety. Mírně pozměněné hlavní světlomety na přání mohou být Xenon plus s LED pro denní svícení nebo adaptivní světlomety včetně funkce dynamického natáčení do zatáček a odbočovacích světlometů.

Vylepšení se najdou i v interiéru - výběr několika nových volantů, přepracované páčky na sloupku řízení a nové barvy. Navigační systém MMI Navigation plus vystačí jen se čtyřmi tlačítky místo dosavadních osmi. Zlepšilo se i ovládání samočinné převodovky, systému jízdní dynamiky Audi drive select a dalších činností.

Všechny motory mají přímé vstřikování paliva, jsou přeplňované a sériově vybavené systémem Start-Stop i rekuperací kinetické energie. Čtyřválce 2,0 TDI pro verze s pohonem quattro byly přepracovány  a nabízejí se s výkony 100 kW (136 k), 120 kW (163 k) nebo 130 kW (177 k). Nejúspornější variantou je Audi A4 2,0 TDI s výkonem 100 kW (136 k), která má s karoserií sedan kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km, zatímco verze s motorem 2,0 TDI s výkonem 120 kW (163 k) vystačí se 4,4 l/100 km.

Vznětové čtyřválce jsou s výkony 88 kW (120 k), 105 kW (143 k) a 130 kW (177 k), které se s výjimkou nejméně výkonné verze dodávají i pro modely allroad quattro. Nabídku završují motory V6 TDI. Jen pro sedan a Avant je to 3,0 TDI o výkonu 150 kW (204 k), která v sedanu spotřebuje jen 4,9 l/100 km. I pro allroad je k dispozici výkonnější verze 180 kW (245 k), přičemž k dispozici bude také ve variantě clean diesel.

Novinkou u zážehových motorů je nový čtyřválec 1,8 TFSI pro sedan a Avant. Poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k) a maximální točivý moment 320 N.m při kombinované spotřebě benzinu u sedanu 5,6 l/100 km. Základním zážehovým motorem je 1,8 TFSI s výkonem 88 kW (120 k). Motor 2,0 TFSI s výkonem 155 kW (211 k) se jako jediný zážehový motor dodává také pro A4 allroad quattro. Vrchol nabídky představuje V6 3.0 TFSI ve dvou variantách. V modelech A4 nabídne nejvyšší výkon 200 kW (272 k), ale do prodeje bude zařazen později. Ve sportovním S4, opět dodávaném jako sedan i Avant, dosahuje 245 kW (333 k). Jeho kombinovaná spotřeba je 8,0 l/100 km a přitom s ním S4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,0 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Sedan a Avant s pohonem předních kol mají standardně šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, ale ve většině případů je k dispozici také převodovka multitronic. Verze quattro i allroad quattro mají přímo řazenou převodovku nebo sedmirychlostní převodovku S tronic. Stálý pohon všech kol quattro je se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který při běžné jízdě rozděluje točivý moment v poměru 40:60 % ve prospěch zadních kol. Pro varianty V6 quattro se nabízí i sportovní diferenciál.

Novinkou ve všech modelech A4 je řízení s elektromechanickým posilovačem. Všechny varianty A4 jsou vybaveny novým informačním systémem řidiče s doporučením přestávky k odpočinku, který rozpoznává na základě pohybů volantem a dalších parametrů únavu řidiče. Adaptivní tempomat udržuje konstantní odstup od vpředu jedoucího vozidla v rychlostním rozsahu od 0 do 200 km/h a do 30 km/h samočinně zahájí maximální brzdění pokud hrozí náraz do vpředu jedoucího vozidla. Audi active lane assist podporuje řidiče při jízdě v jízdním pruhu a Audi side assist sleduje radarem prostor za vozem a upozorňuje řidiče na vozy skryté ve slepém úhlu.

Audi A4 se sériově se dodává s rádiem chorus s CD a osmi reproduktory. Vrcholem nabídky je MMI Navigation plus s velkým pevným diskem, barevným monitorem, 3D grafikou a přehrávačem DVD. Systém dostal navíc zdokonalené hlasové ovládání a vylepšený příjem digitálního rozhlasového vysílání. Systém MMI Navigation plus lze rozšířit o zařízení Bluetooth autotelefon online, umožňující cestujícím využívat služby Audi connect, například hlasově ovládané vyhledávání speciálních cílů Google nebo navigaci se snímky Google Earth a doplňkovými záběry ulic Google Street View. Dopravní zpravodajství Audi online poskytuje řidiči nejaktuálnější údaje o intenzitě dopravy na zvolené trase. Hotspot WLAN umožňuje posádce využívat připojení k internetu.

Ceny modelové řady A4 se navzdory mnoha vylepšením mění jen nepatrně. Cena sedanu  A4 2,0 TFSI začíná na 913700 Kč vč. DPH.

 

Nové Audi A4 přichází v době, kdy bylo vyrobeno jubilejní desetimilionté vozidlo střední třídy Audi 80 a A4/S4. Modelová řada Audi 80 se vyráběla od roku 1972ve čtyřech generacích až do roku 1994/95. Poté byla nahrazena modelovou řadou Audi A4, která se dnes prodává rovněž již ve své čtvrté generaci. V březnu 2011 sjel z výrobní linky pětimiliontý vůz Audi A4. Audi vyrábí modelovou řadu A4 od roku 1994 v Ingolstadtu. Od roku 2007 umožňuje flexibilní výrobní systém Audi přesunout v případě vyšší poptávky část výroby sedanů A4 do závodu v Neckarsulmu.

\"Deset milionů vozů střední třídy, to je výkon, který nás naplňuje radostí a hrdostí,\" říká Frank Dreves, člen představenstva společnosti AUDI AG zodpovědný za výrobu. \"Audi A4 je naším bestsellerem, který začal okamžitě po svém uvedení na trh dobývat srdce zákazníků po celém světě svou vysoce vyspělou technikou a přesvědčivou kvalitou. S naším silným týmem a efektivním výrobním systémem Audi budeme v této úspěšné historii pokračovat. To naznačuje ostatně i právě představená modernizovaná verze našeho modelu Audi A4, která se zanedlouho postaví na start.\"