name | autoweek.cz

Audi Q3 vyjíždí

Audi Q3 vyjíždí

05.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z pražského Golf & Country Clubu Hodkovičky symbolicky na české silnice vyrazilonové Audi Q3. Toto kompaktní SUV má všechny předpoklady k tomu, aby na českém trhu vyvolalo pořádný rozruch.

Audi Q3 se ve světové premiéře představilo na jaře na autosalonu v Šanghaji a česká veřejnost se s ním mohla seznámit na autosalonu v Brně. U Audi neskrývají, že se Audi Q3 vydává po stopách BMW X1 do nového, rychle se rozvíjejícího segmentu exkluzivních kompaktních SUV. Tato auta si uchovávají všechny předností SUV a přitom jsou díky svým rozměrům mnohem obratnější v městském provozu, který je jejich doménou. To vyhovuje především ženám, které by měly být převažujícími kupujícími tohoto vozu. Proto si od tohoto vozu český dovozce slibuje velký úspěch.

Design Q3 je na první pohled typickým Audi, přičemž nese všechny charakteristické rysy jeho většího sourozence, modelu Q5. Jeho dynamicky působící boční profil se blíží podobě kupé, i když zdaleka ne tak výrazně, jako jeho budoucí velký sok Range Rover Evoque. Audi Q3 až překvapivě připomíná koncept Cross Coupé quattro z roku 2007.

Koncept karoserie vytváří velké nájezdové úhly, což je zárukou toho, že si toto auto poradí i při jízdě terénem. Současně ale byla velká péče věnována snižování aerodynamického odporu, což se projevilo nejen úpravami na masce chladiče, ale také zakrytování podlahy vozu, takže součinitel aerodynamického odporu cx = 0,32.

Přes vnější podobu s Q5 se Q3 od svého většího sourozence zásadně liší nejen tím, že je o 240 mm kratší, ale především po technické stránce. Jeho základ je totiž shodný s Volkswagenem Tiguan. To znamená, že používá motor uložený napříč a pohon všech kol quattro je zde zabezpečen pomocí vícelamelové spojky Haldex IV. generace.

Ve snaze dosáhnout nízké hmotnosti byly v konstrukci vozu ve velké míře použity alternativní materiály, jako například hliníkové části karoserie (kapota a zadní víko), a nosná struktura je tvořena ze 74 % z vysokopevnostních ocelí. Základní verze s pohonem předních kol, která bude na trh uvedena o něco později, má díky tomu hmotnost jen 1445 kg.

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 460 l (se sadou na opravu namísto rezervního kola), sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vzroste až na 1365 l. Podélné střešní nosiče jsou součástí sériové výbavy.

Audi Q3 přichází se třemi dvoulitrovými čtyřválci kombinujícími přímé vstřikování paliva s přeplňováním turbodmychadlem, rekuperací energie při brzdění a systémem Start-Stop. Všechny jsou spojeny s trvalým pohonem všech kol quattro. Nejvýkonnější motory TDI a TFSI jsou sériově vybaveny sedmirychlostní dvouspojkovou převodovkou S tronic. Základní verze 2,0 TDI s výkonem 103 kW (140 k) a pohonem předních kol nabídku doplní později a nabídku motorů časem doplní ještě zážehový pětiválec 2,5 TFSI s výkonem 220 kW (300 k).

Především v interiéru je na první pohled jasné, že jsme v exkluzivní kategorii. Dokládá to jak výběr materiálů, tak precizní zpracování všech detailů. Sériová výbava zahrnuje audiosystém chorus a klimatizaci. Ve výbavě na přání je mj. panoramatické skleněné střešní okno, vnitřní osvětlení LED a elektricky nastavitelná přední sedadla.

V oblasti informačních a zábavních systémů je zde navigační systém MMI Navigation plus s pevným diskem a výklopným 7\" displejem s HD rozlišením a zvuková aparatura Surround Sound System značky Bose. Později bude pod hlavičkou programu Audi connect následovat systém Bluetooth Autotelefon online umožňující připojení k internetu.

Všechny verze jsou vybaveny asistentem pro rozjezd do kopce, který využívá elektromechanickou parkovací brzdu. Prostřednictvím systému Audi drive select může řidič ve čtyřech pracovních režimech přizpůsobit charakteristiku různých komponent včetně na přání dodávaných adaptivních tlumičů. Nabízí se také funkce adaptive light pro světlomety xenon plus a asistent dálkových světlometů. K dispozici je parkovací asistent, zabezpečující samočinné řízení během parkovacího manévru řízení, takže řidič jen přidává plyn a brzdí. Audi side assist vybavený radarem pomáhá při přejezdu do vedlejšího jízdního pruhu, zatímco Audi active lane assist pomáhá udržovat vůz v jízdním druhu - v případě potřeby provádí mírné korekce řízení.

Výroba Audi Q3 byla zahájena ve španělském závodě Seatu v Martorellu během června. Do modernizace závodu, vylepšení jeho infrastruktury a vybudování nové výrobní linky Audi investovalo 330 milionů eur. Plánuje se tam dosažení roční produkce 100 000 vozů. To odpovídá i roční produkci BMW X1, které přišlo na trh v roce 2009. Do budoucna se počítá s výrobou Q3 i v čínském Tiexi, což vysvětluje proč byl tento vůz poprvé představen v Šanghaji. Zatím ale nebylo rozhodnuto o tom, zda se Q3 bude dodávat i do USA.

Základní model Audi Q3 2,0 TFSI 125 kW quattro stojí 802 000 Kč.