name | autoweek.cz

Audi rozšiřuje nabídku modelů g-tron

Audi rozšiřuje nabídku modelů g-tron

11.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Značka Audi zkompletovala svou nabídku modelů g-tron na CNG. K Audi A3 Sportback g-tron se přidávají Audi A4 Avant g-tron a A5 Sportback g-tron. Ty si i s pohonem na zemní plyn uchovávají svůj sportovní charakter a přitom nabízejí vysokou efektivitu provozu.
Audi má v současné době nejširší modelovou nabídku vozidel poháněných zemním plynem v prémiovém segmentu. Koncern Volkswagen má se značkami Audi, Škoda, Seat, Volkswagen a Volkswagen užitkové vozy na českém trhu dominantní postavení. Při oslovování zákazníků tak jsou velkou výhodou velké synergie.
 
Audi A3 Sportback g-tron je již v prodeji s cenou od 696 900 Kč. Nyní se přidávají Audi A4 Avant g-tron s cenou od 1 113 900 Kč a A5 Sportback g-tron, jehož cena začíná na 1 118 900 Kč.
 
Bivalentní pohon
Všechny vozy Audi na CNG využívají výhodu bivalentního pohonu, tedy možnosti bez problémů využívat jízdu na zemní plyn i benzin. Díky tomu mají tyto vozy velký akční rádius a nehrozí problém s dojetím, pokud dojde plyn v nádržích a není dostupná možnost jej doplnit.
 
Volba pohonné hmoty není na řidiči, ale nastavuje se automaticky. Na benzin se přepíná při poklesu tlaku v nádrži pod 10 bar, tedy pod množství 0,6 kg CNG. Motor se spouští podle teploty - až do -10 °C na plyn, při nižší teplotě na benzin. Motor startuje na benzin také vždy po doplňování plynu, protože systém potřebuje krátký čas na analýzu kvality plynu a kalibraci systémů motoru a lambda sondy. Proto musí být v nádrži vždy určité minimální množství benzinu.
 
Stejný základ i nádrže pro A4 g-tron i A5 g-tron
Vozy A4 a A5 používají stejnou platformu. Proto je zástavba čtyř nádrží na plyn identická. Proti standardním verzím se kvůli tomu přesunula baterie ze zavazadelníku do motorového prostoru.
 
Velmi odolné a bezpečné nádrže na zemní plyn, vyrobené z kompozitů vyztužených uhlíkovými a skelnými vlákny, jsou uloženy pod podlahou v zadní části vozu. V porovnání s ocelovými jsou o 56 % lehčí a přitom je jejich životnost 20 let. Pojmou 19 kg plynu o tlaku 200 bar, což stačí na dojezd při provozu jen na CNG 500 km a celkově až 950 km. Přitom oba modely nabízejí plnohodnotný zavazadlový prostor, který má v A4 Avant g-tron objem 415 l a v A5 Sportback g-tron 390 l.
 
Motory TFSI g-tron
Protože parametry plynu jsou odlišné od benzinu (oktanové číslo 130 proti 95, zápalná teplota 600 °C proti 200-300 °C a vyšší výhřevnost 12,5 kWh/kg proti 11,4 kWh/kg) mj. postrádá mazací schopnosti, a motor na plyn pracuje s vyššími hodnotami teploty a tlaku, musely se na motorech uskutečnit konstrukční úpravy týkající se ventilového rozvodu, pístů, chladicí soustavy, filtrů oleje, svíček, výfukové soustavy a katalyzátoru.
 
Nově vyvinutý motor 2,0 TFSI konstrukčně vychází ze zážehového motoru 2,0 TFSI na benzin s inovativním procesem spalování. Pohání A4 Avant g-tron i A5 Sportback g-tron. V obou případech poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k) a maximální točivý moment 270 N.m.
 
Audi A4 Avant g-tron s převodovkou S tronic spotřebuje v kombinovaném režimu 3,8 kg CNG na 100 km (emise CO2 jsou 102 g/km) a při provozu na benzin 5,5 l/100 km (126 g CO2/km). Audi A5 Sportback g-tron s převodovkou S tronic při provozu na zemní plyn spotřebuje rovněž 3,8 kg CNG na 100 km (emise CO2 jsou 102 g/km), zatímco při provozu na benzin 5,6 l/100 km (126 g CO2/km).
 
Menší model A3 g-tron používá dvě nádrže na 14,4 kg. Jeho motor 1,4 TFSI má výkon 81 kW (110 k). Jeho spotřeba je 3,5 kg CNG/100 km (95 g CO2/km), při jízdě na benzin 5,4 l/100 km (125 g CO2/km).
 
Předurčeno pro firemní klientelu
U Audi se předpokládá prodej 95 % vozů g-tron firemní klientele. Právě pro ni je připraven tzv. korporátní bonus, snižující rozdíl v ceně mezi srovnatelnými verzemi na benzin a na CNG. Na všechny verze g-tron Audi poskytuje prodlouženou záruku na 120 000 km nebo 4 roky.
 
Všechny vozy Audi g-tron nabízejí prakticky stejné výbavy, vč. S-Line, jako základní modely. Výjimkou je jen nemožnost použití pohonu všech kol quattro kvůli nádrži na plyn. Tyto vozy nemají ani virtuální kokpit. Klasický displej poskytuje informace o stavu paliva - plynu i benzinu - v nádržích.
 
Strategie Diversifikace 2025
Audi pro nejbližší budoucnost sází na strategii diverzifikace. Na rozdíl od jiných neinvestuje jen do elektromobility, ale připravuje se na různé směry budoucího vývoje:
 
- Spalovací motory budou i do budoucna hrát významnou roli, proto se u nich pracuje na zvyšování efektivity a snižování emisí
 
- e-tron: Do roku 2025 bude třetina prodaných vozů Audi vybavena nějakou formou elektrického pohonu s dobíjením, tedy půjde o elektromobily nebo plug-in hybridy. V nabídce už jsou modely A3 e-tron a Q7 e-tron a přidají se postupně všechny modelové řady. V roce 2018 se představí nový model SUV e-tron quattro a v roce 2019 přijde první model s čistě elektrickým pohonem.
 
- g-tron: Audi pokládá zemní plyn jako krátko- a střednědobé řešení mobility poskytující výrazně snížené emise. Jde o technologii, která je dostupná s rychle se rozšiřující infrastrukturou. Už i v České republice přibývají klienti, kterým se použití CNG osvědčilo.
 
h-tron: V dlouhodobém výhledu bude klíčovou technologií využití palivových článků. Audi v roce 2016 předvedlo studii h-tron quattro. Zatím ale chybí potřebná infrastruktura.