škoda má změnit zaměření: být konkurentem dacie | Aktuality | autoweek.cz

Škoda má změnit zaměření: být konkurentem Dacie

Škoda má změnit zaměření: být konkurentem Dacie

01.10.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nová produktová strategie koncernu Volkswagen hodlá zvýšit postavení značky Seat, zatímco Škoda se má více zaměřovat na cenově dostupné modely pro východoevropské trhy. To je plán hlavního stratéga VW Michaela Josta.
VW Group plánuje zvýšit diferenciaci mezi svými značkami Volkswagen, Škoda a Seat. Cílem je posunout postavení značky Seat výš k prémiovosti a naopak zacílit značku Škoda na úspěšné konkurenty s nižšími cenami, jako jsou Hyundai, Kia a Dacia.
 
„Chceme v budoucnu jednoznačněji řídit identitu našich značek. Seat by mohl představovat ještě emotivnější auta, jak dokládají jeho modely Cupra. Škoda by se mohla intenzivněji zaměřit na východoevropské trhy a na ty zákazníky, kteří hledají především funkčnost,“ řekl šéf produktové strategie společnosti VW Group Michael Jost (na fotografii) v rozhovoru pro Automobilwoche.
 
Výsledkem by mělo být zvýšení základních cen u modelů Seat ve srovnání se značkou Volkswagen. To by také znamenalo, že by se Seat měl stát soupeřem značky Alfa Romeo společnosti Fiat Chrysler Automobiles, po níž toužil bývalý předseda VW Ferdinand Piëch.
 
Škoda má naopak upustit od nabídky luxusních prvků výbavy a více se zaměřit na dříve zanedbávané trhy, zejména ve východní Evropě, kde Hyundai, Kia a Dacia podle Josta získaly tržní podíl na úkor koncernu VW.
 
Změnit by se měla i základní značka Volkswagen, zejména proto, aby bylo zajištěno, že její modelová nabídka nebude konkurovat s jinými značkami. „Velmi pečlivě se zabýváme možným překrýváním produktových portfolií všech značek. Na evropský trh například nezavedeme Tiguan Coupe,“ uvedl Jost.
 
Pro pamětníky to zní jako Dejá vu. Stejné plány s orientací značky Škoda směrem na východní Evropu se z Wolfsburgu opakovaně vracejí prakticky od doby, kdy se stala součástí koncernu Volkswagen. Stejně tak se vracejí úvahy o proměně Seatu v konkurenta Alfy Romeo. Tyto plány ovšem nepůsobí moc logicky. S výjimkou Ruska, kde se vozům Hyundai Creta a Solaris daří konkurovat domácí značce Lada, a domácím trhu značky Dacia Rumunsku, nikde značky Hyundai, Kia a Dacia neprodávají víc aut než Škoda. Jednotlivé modely z Mladé Boleslavi se všude řadí mezi nejprodávanější, přičemž jediným vážnějším konkurentem jim je Dacia Duster. Platí to dokonce i o Slovensku, kde má Kia továrnu, a Turecku, kde je domácí značkou Hyundai. Pouze v Maďarsku si vedoucí postavení udržuje Suzuki s místní výrobou. Nepochopitelná je i posedlost značkou Alfa Romeo, protože ta v prvním pololetí v Evropě prodala méně než 30 000 aut, zatímco Seat dodal více než 260 000 vozů.