name | autoweek.cz

Automobilky se pokusí zabodovat při Super Bowlu

Automobilky se pokusí zabodovat při Super Bowlu

16.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Blíží se jedna z nejdůležitějších automobilových bitev roku - finálový zápas amerického fotbalu Super Bowl. Nejde o to, který tým na stadionu MetLife v Meadowslandu v New Jersey 2. února vyhraje, ale kdo pro tento večer připraví nejlepší reklamu na auta.

Více než půltuctu automobilek při únorovém Super Bowlu předvede svá nejnovější vozidla prostřednictvím reklamy, jejíž cena dosáhne 4 miliony dolarů za 30 sekund. Některé automobilky přitom zvolí i delší výpravnou reklamu.

 

Stále oblíbenější jsou dlouhé reklamy v délce nejméně 60 sekund. Odborníci předpokládají, že za růstem počtu dlouhých reklam stojí úspěch Chrysleru a oživení americké ekonomiky. Vysílání jednominutových reklam předpokládají Kia, Toyota, Volkswagen a Audi.

Reklama při Super Bowlu se obvykle halasně oznamuje předem, což vytváří rozruch kolem značek a jejich výrobků. Tyto reklamy posléze obletí celý svět. Pomáhá to vytvářet loajalitu a posiluje rozpoznávání značky. Reklamy ze Super Bowlu se detailně hodnotí jako dění na hřiští (nebo koncert o poločase) Ty nejlepší reklamní spoty poté kolují po sociálních sítích. Jejich dopad je tedy naprosto mimořádný - pokud zaujmou.

V roce 2013 se automobilky při Super Bowlu 2013 podílely na 14 reklamách, neboli 20 % odvysílané reklamy, což byl nárůst proti roku 2010, kdy to bylo vysíláno 10 automobilových reklam. Odhaduje se, že tyto reklamy automobilky přišly na asi 32 milionů dolarů. V roce 2013 zápas sledovalo asi 108 milionů lidí.

To, že v době pořádání Super Bowlu XLVIII plánují uvádění reklamy, dávno dopředu oznámily automobilky General Motors, Hyundai Motor America, Kia Motors America, Volkswagen of America, Toyota Motor, Audi of America a Jaguar.

GM již v srpnu oznámilo, že má v plánu vrátit se na nejsledovanější sportovní událost roku a prezentovat se opět mezi největšími značkami, a to i přesto, že bývalý vedoucí marketingu před dvěma roky prohlásil, že reklama při Super Bowlu je příliš drahá.

"Koupili jsme 120 sekund. Získali jsme dva 60sekundové spoty," uvedl hlavní ředitel marketingu u Global Chevrolet Tim Mahoney. Tim Mahoney otvrdil, že pro GM je důležité se v reklamě při Super Bowlu opět objevit: "Není to jen severoamerická záležitost. Vzhledem k sociálním médiím se tyto reklamy stanou globálními a budou sledovány na celém světě."

Chevrolet od poloviny roku 2013 do konce roku 2014 uvede na trh 12 osobních a užitkových automobilů včetně vysoce výkonných  pick-upů Silverado a Colorado.

Ford naznačil, že pro Super Bowl na něčem pracuje. Výkonný viceprezident pro globální marketing Jim Farley sdělil, že pro Super Bowl mají svou strategii. Ford na autosalonu v Detroitu předvedl nový pick-up F-150 a na jaře se na trh dostane nová generace modelu Mustang. Lincoln, jehož reklama se objevila při zápase v roce 2013, se při letošní hře prezentovat nebude.

Chrysler, známý svými dlouhými a jedinečnými vlasteneckými reklamami při Super Bowlu, nepotvrdil, zda pro letos plánuje reklamní spot. Očekává se však, že se po třech letech, kdy jeho reklamy vyvolávaly velký rozruch, opět vrátí. V roce 2011 se Chrysler prezentoval velmi oblíbenou dvouminutovou reklamou "Dovezeno z Detroitu", v níž vystupovali Eminem a Chrysler 200. V roce 2012 se v reklamě "V Americe je poločas" objevil Clint Eastwood. Při loňském Super Bowlu Chrysler připravil dvě dvouminutové reklamy - v jedné vystupovali farmáři a pick-up Ram Truck a ve druhé, nazvané "Opět nezničitelný", salutovaly americké jednotky a jezdil Jeep.

Reklama Jaguaru se při Super Bowlu objeví poprvé. Bude se jednat o 60 s dlouhou reklamu na nový Jaguar F-Type Coupe s tématem "Britští darebáci". Vystoupí v ní slavní britští herci Ben Kingsley, Tom Hiddleston a Mark Strong a režíroval ji držitel Oscara Tom Hooper.

Toyota ve své reklamě vyzdvihne přepracovaný Highlander modelový rok 2014.

Kia oznámila, že v šedesátisekundové reklamě předvede svůj luxusní sedan K900. Hyundai, jenž se při Super Bowlu prezentuje již posedmé za sebou, ukáže dvě třicetisekundové reklamy - na nový sedan Genesis v "Otcově šestém smyslu" a komediální spot "Pěkné" se pro změnu soustředí na kompakt Elantra.

Volkswagen se v reklamě objeví po páté za sebou. Německá značka, jejíž úspěšná reklama "Síla" s Darth Vaderem pro Super Bowl v roce 2011 byla shlédnuta více než 58 milionkrát (agentura Edmunds ji označila za nejlepší reklamní spot ze Super Bowlu všech dob), plánuje šedesátisekundový spot. Audi bude prezentovat šedesátisekundovou reklamu na model A3 modelový rok 2015. Bude to sedmá reklama této značky za sebou.

Naopak Mercedes-Benz, kteří ještě vloni při Super Bowlu inzeroval, se letos nebude prezentovat.

GM plánuje rovněž reklamní kampaně na vozy Chevrolet a Cadillac na stanici NBC v průběhu zimních olympijských her v Soči.