name | autoweek.cz

Autonomní autobus ve Vídni zranil chodkyni

Autonomní autobus ve Vídni zranil chodkyni

22.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Testovací provoz dvojice elektrobusů Navya SAS, jezdících bez řidičů ve vídeňském Seestadtu, byl přerušen po střetu jednoho z nich s chodkyní. Ta utrpěla jen lehčí zranění.
Elektricky poháněná vozidla se ve Vídni testují v rámci programu rakouského ministerstva dopravy Mobilita pro budoucnost, jehož cílem je dosáhnout udržitelnější veřejnou dopravu. Nyní ale jsou odstavena v garáži, protože ve čtvrtek 18. 7. v 9 hodin ráno po střetu s jedním z nich utrpěla mladá žena (29 let) lehké zranění kolena. Byla to první nehoda tohoto typu vozidla. Žena měla při přecházení ulice Ilse Arlt Strasse v Seestadtu na uších sluchátka a při chůzi sledovala svůj telefon, takže neviděla, jak se blíží autobus rychlostí 12 km/h a vystoupila přímo před něj. Dopravní podnik zkušební provoz přerušil do úplného vyšetření příčin nehody.
 
Autobusy jsou pokryty snímači sledujícími dění kolem nich aby se předvídaly možné nebezpečné situace a předcházelo se nehodám. Jenže v kritickém případě nereagovaly. Místo toho musel zasáhnout člověk - operátor, který ve voze stále jezdí - a vozidlo zastavoval. Výrobce senzorů, francouzská společnost Navya, již do Vídně poslal inženýry, aby tuto záležitost prozkoumali a po zodpovězení všech otázek byl testovací projekt znovu spuštěn.
 
Dvě bezemisní vozidla počátkem června vyjela do ulic nejnovější čtvrti města, vídeňského Seestadtu. Provozovatel městské veřejné dopravy Wiener Linien zahájil jejich zkušební provoz s cílem jejich případného rozšíření v hlavním městě Rakouska. Testování bylo naplánováno na dobu jednoho roku. Program je součástí společného projektu Mobilita budoucnosti, na němž se podílejí Wiener Linien, ministerstvo dopravy, společnost Siemens Mobility, TÜV Austria a několik iniciativ partnerů ze soukromého sektoru. Testovací autobusy jezdí po dvoukilometrovém okruhu v „městské laboratoři“ v Seestadtu, plánované komunitě vybudované jako součást vídeňské strategie Smart City.
 
„Autonomní řízení je megatrend s potenciálem v dlouhodobém výhledu změnit města. Jako poskytovatelé veřejné dopravy chceme být v čele tohoto vývoje,“ uvedl šéf Wiener Linien Günter Steinbauer.
 
Po dvou letech plánování byly dva autobusy vyrobené francouzským výrobcem Navya připraveny k testovacímu provozu se skutečnými cestujícími na trase se zastávkami na veřejných komunikacích s běžnou dopravou. Jeho systémy snímačů se neustále vyvíjejí, aby dokázaly rozpoznat, zda jsou překážky skutečně nebezpečné. V současné době pro ně není rozdíl, zda je vozidlo před betonovou stěnou nebo vítr zavál před senzor plastový sáček. Proto společnost Siemens prosadila, aby v nich stále byl operátor, který může ručně překonat automatické funkce a převzít řízení vozidla.
 
Vozidla se pohybují pomalu se stálou rychlostí 20 km/h. Každý z autobusů přepraví najednou až 10 cestujících a umožňuje přepravu dětských kočárků, ovšem zatím nejsou vhodné pro vozíčkáře. Během zkušební fáze mohou zvědavci jezdit zdarma a na všech trasách pokračuje pravidelná autobusová doprava. Testovací vozidla nejezdí v rámci běžného jízdního řádu a jsou provozována jen v pracovní dny od rána do pozdního odpoledne.