name | autoweek.cz

Autonomní budoucnost podle Chrysleru

Autonomní budoucnost podle Chrysleru

04.01.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nikoliv minivan s elektrickým pohonem, ale překvapivý koncept autonomního vozidla samozřejmě s elektrickým pohonem a futuristickým interiérem Chrysler Portal je v centru pozornosti expozice Fiat Chrysler Automobile na výstavě CES v Las Vegas.
Místo všeobecně očekávané verze Chrysleru Pacifica s elektrickým pohonem Chrysler na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas představil studii autonomního vozidla Portal concept, která je mnohem víc, než jen upravenou Pacificou.
 
Chrysler Portal naznačuje podobu rodinného šestimístného auta blízké budoucnosti. Má elektrický pohon s akumulátory umístěnými v podlaze, aby bylo možné použít posuvné dveře. Ve futuristicky pojatém interiéru dominují centrálně umístěné displeje a dnes už samozřejmostí je ovládání hlasem. Analýza hlasu navíc rozpoznává i jednotlivé cestující a nabízí jim jimi preferovaná nastavení od teploty přes hudbu až po další komfortní funkce. Vozidlo je schopno dokonce i samo zaplatit například v drive-in fastfoodech. Všichni cestující mají u sedadel k dispozici dokovací zařízení pro připojení svých mobilních zařízení.
 
Portal je rovněž samozřejmě autonomní - nabízí úroveň autonomního řízení 3 (SAE Level 3), tzn. vůz vykonává většinu činností zcela samostatně, nicméně řidič musí být neustále připraven v případě potřeby zasáhnout. Autonomní řízení umožňují kamery, radar, LiDAR a ultrazvukové snímače (sonary). Zatím ale není jasné, jak dalece se na vývoji systému autonomního řízení Portalu odrazila spolupráce se společností Waymo (resp. vývojem realizovaným pod hlavičkou Google).
 
Jako vývojové partnery u tohoto vozu FCA uvádí společnosti Adient, Magneti Marelli, Panasonic Automotive a Samsung Electronics.
 
Vůz je vybaven systémy schopnými komunikovat s okolím V2X (Vehicle to Infrastructure) i s jinými vozidly V2V (Vehicle to Vehicle). Informace z nich se zobrazují na vysoko umístěném OLED displeji.
 
Chrysler Portal ukazuje mnoho řešení použitelných pro minivany blízké budoucnosti. Jenže brzká proměna tohoto konceptu do sériové podoby není moc pravděpodobná. Šéf FCA Sergio Marchionne se netají svou averzí k elektromobilitě. Podle něj FCA vyrábí svůj jediný elektromobil Fiat 500e jen proto, že předpisy v Kalifornii vyžadují u každého výrobce automobilů nabízet i bezemisní model. Podle Marchionneho elektromobilita přenáší příliš velkou moc na subdodavatele a pro automobilky je výroba elektromobilů vysoce ztrátová. Ale nezapomínejme také, že vše může být brzy jinak, protože Marchionne se netají úmyslem odejít na odpočinek.