name | autoweek.cz

Autonomní robotický elektromobil TAROS V2

Autonomní robotický elektromobil TAROS V2

22.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na mezinárodním veletrhu vojenské techniky Future Forces Forum, konaném na výstavišti PVA v Letňanech, byl k vidění i autonomní robotický elektromobil pro bezemisní přepravu osob TAROS V2 vyrobený ve VOP a vyvinutý ve spolupráci s technickými univerzitami v ČR.
Vojenské vozidlo TAROS (Tactical Robotic Systems & Critical infrastructure protection) bylo vyvinuté ve VOP CZ ze Šenova u Nového Jičína. Jedná se o zcela unikátní projekt, díky němuž se Česká republika řadí mezi absolutní světovou špičku v kybernetické a robotické aplikaci v dopravě.
 
Na projektu se podílely i Univerzita obrany v Brně, VŠ Báňská - Technická univerzita v Ostrava, ČVUT v Praze a Vysoké učení technické v Brně společně s VOP CZ jako partneři v rámci Centra pokročilé a outdoorové robotiky CAFR. Partnerem je i Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky.
 
Modulární koncept a možnost plně autonomní jízdy
Společnost VOP CZ taktický robotizovaný systém TAROS V2 6x6 vyvíjí pro bojovou a logistickou podporu mechanizovaných průzkumných a speciálních vojenských jednotek ve složitém prostředí s vysokou mírou rizika, kde se může pohybovat s dálkovým ovládáním, a to i s využitím satelitu když jej operatér nemůže vidět, případně plně autonomně s využitím snímačů LiDAR.
 
TAROS V2 je koncipován modulárním způsobem. Z jednotlivých modulů 4x4 nebo 2x2 je možné sestavit robotizované vozidlo v konfiguracích 4x4, 6x6 nebo 8x8 s možností dovybavení komponentami ze širokého spektra příslušenství, a to jak zbraňových, tak i robotických, senzorických nebo modulem 2x2R s robotickým manipulačním ramenem.
 
Elektrický pohon s možností vlastního dobíjení
Pohon robotizovaného vozidla zajišťují elektromotory o výkonu 10 kW (při použití vodního chlazení lze motory přetížit na 15 kW). Trakční elektromotor pohání vždy jen jedno kolo, s nímž je spojen kloubovým hřídelem. Elektromotory jsou napájené z akumulátoru modulu 4x4. Ty lze kromě dobíjení ze zásuvky dobíjet i pomocí nabíjecího soustrojí NS 6050 D se spalovacím motorem a generátorem, umístěným v modulu 2x2E. Nabíjecí soustrojí je výrobkem VOP Group Český Těšín.
 
Všechna kola jsou samostatně řiditelná, což umožňuje použití různých režimů řízení: s řízením jen první a druhé nápravy ve stejném smyslu, první a třetí nápravy pro zmenšení průměru zatáčení, s řízením všech kol v režimu nazvaném Krab a s otáčením kolem centrální osy vozidla. Vozidlo se ovládá pomocí centrálního mikropočítače CMS.
 
Cesta k civilnímu využití
TAROS V2 s uspořádáním 6x6 je dlouhý 2870 mm, široký 1750 mm a vysoký 165 mm. Rozvor mezi jednotlivými nápravami je 800 mm. Celková hmotnost je 1450 kg.
 
Z tohoto speciálního nosiče se připravuje přestavba pro civilní využití ve třech základních kategoriích:
- autonomní robotický elektromobil pro bezemisní přepravu osob
- autonomní robotický elektromobil pro bezemisní noční hlídky a ochranu perimetru
- autonomní robotický elektromobil pro bezemisní zásobování a kurýrní služby.   
Ukázkový projekt civilního využití (například v nemocnici) bude realizován na půdě MČ Praha 4, kde je koordinátorem projektu Ivo Vaněk.