name | autoweek.cz

Bezradnost v Mnichově

Bezradnost v Mnichově

11.09.2021 | | Aktuality

Veletrh IAA Mobility 2021 v Mnichově chtěl odstartovat nový koncept pro budoucnost - s novou podobou a novým místem konání. Už druhý den po oficiálním otevření bylo jasné - tento pokus, alespoň částečně, selhal. Takto jej hodnotí naši kolegové z agentury Global Presse.
IAA Mobility na jedné straně samozřejmě chce stále prezentovat nejnovější produkty automobilového průmyslu ve vhodném prostředí, i když jsou zeleně zbarvené s elektrickým pohonem. Na druhé straně s různými pobočkami ve městě má být zmapován celý rozsah mobility pro budoucnost.
 
IAA se stala přehlednější a každý, kdo si pamatuje předchozí mamutí akce ve Frankfurtu, si s potěšením všimne výrazně menších expozic a zmenšených vzdáleností mezi nimi. Je to samozřejmě dáno i absencí mnoha výrobců v čele se skupinou Stellantis, a tedy i Opelu.
 
Měl to být festival nové mobility. Pod heslem „Co nás posune dál?“ se iniciátoři nové podoby IAA ze Sdružení německého automobilového průmyslu VDA chtěli zaměřit na všechny druhy dopravních prostředků - nejen na svá „vlastní“ auta. Proto mezi 744 vystavovateli najdeme nejen výrobce automobilů a jejich dodavatele, ale také začínající podniky v oblasti mobility a 72 značek jízdních kol. V takzvané Blue Line (Modré uličce), jakémsi ekologickém jízdním pruhu, by měli mít návštěvníci také možnost vyzkoušet si více než 250 vozidel orientovaných na budoucnost.
 
V podvečer ovšem byly v centru Mnichova dopravní zácpy místo modrých pruhů a mapy Google zobrazovaly téměř všechny ulice v celém centru města sytě červenou barvou. Kolega, kterému se podařilo zmocnit se jednoho ze skutečně extrémně vzácných testovacích elektromobilů, protože všechny byly kompletně obsazeny na celé hodiny, hlásí, že za hodinu nenajel ani šest kilometrů. Otázkou je, proč by raději nejel metrem nebo nešel pěšky.
 
Tato realita ukazuje zásadní věc: kolaps provozu ve městech, jako je Mnichov, je v dopravní špičce již dlouho realitou a větší počet elektrických vozidel v ulicích to zásadně nezmění. Propojení různých druhů dopravy je stále v plenkách, a to i proto, že ve skutečnosti o něj dosud nikdo neměl vážný zájem.
 
Na výstavišti se toho celkově děje výrazně méně než například v minulosti na IAA ve Frankfurtu. Přesto je patrné, že nová mobilita zřejmě ještě nedorazila do každodenní reality většiny „specializovaných“ návštěvníků. Přestože na parkovišti je k dispozici již 80 dobíjecích stanic, na místech vyhrazených pro vystavovatele a specialisty místo toho vidíme převážně auta na benzin a naftu, a to převážně s logy RS, GT nebo AMG. Je to jasné: dokud jsou služební vozy symbolem postavení a vítanou formou zvýšení platu včetně bezplatného paliva, tento rozpor mezi propagovanou a reálnou mobilitou se jen těžko změní.
 
Ostatně to dokládá i právě zveřejněný průzkum organizace DUH ukazující, že jen 16 ze 233 služebních vozů čelních politiků Spolkové republiky plní emisní limit EU 95 g CO2/km, přičemž počet vozidel řazených ekology do kategorie „Klimakiller“ vzrostl ze 43 % v roce 2019 na současných 51 %. Výjimkou nejsou ani představitelé strany Zelených s průměrem 199 g, přičemž rekordmanem je ministr rozvoje Gerd Müller, jehož vůz vykazuje emise CO2 283 g/km. Vozy kancléřky a několika dalších nejvyšších představitelů země se nehodnotí, protože jde o pancéřované limuzíny.
 
Ve výstavních halách vidíme jen zmatené tváře a zívající prázdné tribuny čekající na přednášky o zářivé budoucnosti. A jinak: málo - málo výrobců automobilů, málo dodavatelů, málo start-upů, málo poskytovatelů mobility. Prostě to nefunguje pro novináře ani pro obchodní představitele. A platící návštěvníci pravděpodobně musejí být ještě méně nadšení. Nikdo si zde nepřijde na své v tom pravém slova smyslu. IAA Mobility je největší přehlídkou jízdních kol, ale po stránce mobility veletrhu chybí nějaké spojovací články. Zcela nezávisle na IAA vyvstává otázka, zda výstaviště s obřími sály, jejichž naplnění je stále obtížnější, mají ještě budoucnost.
 
Ovšem koncept decentralizovaných otevřených prostor na mnichovských náměstích funguje. Díky nádhernému počasí a volnému vstupu je tam téměř festivalová atmosféra a před stánky se tvoří dlouhé fronty. Zdá se, že mnoho lidí má potřebu získat informace a zkušenosti pokud jde o řešení mobility připravená na budoucnost. To budí naději.
 
Na začátku IAA aktivisté na dlouhou dobu ochromili provoz na dálnicích v okolí Mnichova. Rozvíjeli transparenty na dálničních ukazatelích a slaňovali dolů z dálničních mostů. Podle ADAC se na dálnicích tvořily zácpy dlouhé až 11 km. Vrchol protestů je slíben na víkend. V hlavním městě Bavorska je na něj připraveno až 4500 policistů. Už v pátek ale museli na několika místech proti protestujícím použít obušky.
 
„Voláme po městech bez aut, okamžitém zastavení výstavby všech dálničních projektů, výrazně rozšířeném a bezplatném systému veřejné dopravy - zejména na venkově,“ uvádí se v tiskové zprávě odpůrců IAA. S ohledem na tento úhel pohledu asi nabízený dialog nemá šanci.

(Na fotografiích jsou Spolková kancléřka Angela Merkelová, presidentka Sdružení německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová, ministerští předsedové Bavorska Markus Söder a Bádenska-Virtemberska Winfried Kretschmann, Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer a šéfové BMW Oliver Zipse, Daimleru Olla Källenius a Renaultu Luca de Meo.)