name | autoweek.cz

Bilance značek Renault a Dacia v ČR

Bilance značek Renault a Dacia v ČR

25.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Renault ČR seznámila s prodejními výsledky značek Renault a Dacia na českém trhu v roce 2015 a se svými plány pro rok 2015.

Rok 2014 byl pro Renault Group úspěšný. V Evropě poprvé v historii její podíl na trhu překročil hranici 10 %, přičemž značka Dacia dosáhla nového rekordu s tržním podílem 2,5 %. Renault Group také už 17. rok v řadě udržela vedoucí postavení mezi dodavateli lehkých užitkových vozidel s tržním podílem 14,2 %.

 

Ředitel společnosti Renault ČR Zdeněk Grunt se k úspěšné celosvětové bilanci skupiny mohl připojit. Pro Renault ČR totiž byl rok 2014 druhým nejúspěšnějším v historii. Celkově dodala 17 372 vozidel, což vzhledem k obchodní strategii filiálky v ČR bylo úspěchem.

 

Renault v roce 2014

Značka Renault dodala 7634 vozidel s meziročním navýšením o 7 %, což je podle Grunta pozitivní výsledek, nicméně ne zcela spokojen je s dosaženým podílem na trhu 3,7 %.

 

Nosný model Mégane je ve svém segmentu nejstarší na trhu a bez jakýchkoliv slev a podpůrných akcí jeho prodej vzrostl o 26 % na 1763 prodaných vozů (z toho bylo asi 70 % kombi, 29 % hatchbaků a 1 % kupé). Dobře si vedlo nové Clio s prodejem 1664 vozů a stabilní byl prodej modelu Scénic (550 vozů).

Novinka na trhu Captur se s prodejem 909 vozů zařadila na druhé místo mezi malými crossovery. Je ale třeba připomenout, že tohoto velmi úspěšného modelu po pět až šest měsíců nebylo k dispozici dostatek pro udržení potřebné dodací lhůty.

 

Velká spokojenost u Renaultu panuje s prodejem užitkových vozidel. Přitom u modelu Trafic se nejvíce prodávají osobní verze a ty se u nové generace začaly dodávat s několikaměsíční prodlevou. Celkem bylo osobních verzí dodáno 409 kusů.

 

U modelu Master se Renault zaměřuje především na prodej verzí se speciálními nástavbami a to se daří. Plných 30 % vozidel této modelové řady bylo dodáno v této podobě. Velkou pomocí se stala nabídka speciálních vozidel dodávaných přímo z výroby, což přináší snížení ceny a zkrácení dodacích lhůt. Nejvíce zákazníci volili různé typy valníků a dále chladicí a mrazicí vozidla. Celkem se modelu Master, u něhož byla v létě uvedena na trh jeho modernizovaná podoba, prodalo 981 kusů, což bylo o 26 % víc než před rokem.

 

Dacia v roce 2014

Značka Dacia dodala zákazníkům v ČR 9779 vozů, což znamenalo zvýšení proti roku 2013 o 66 % a dosažení podílu na trhu 4,8 %, což předčilo plánovaný cíl. Dacia se tak i v ČR stala nejrychleji rostoucí značkou jako v celé Evropě. Významnou pro značku Dacia je skutečnost, že se umístila na třetím místě mezi dodavateli vozů soukromé klientele, což se, na rozdíl od fleetového prodeje, nedá vylepšovat reexporty.

 

Model Duster, který je globálně nejprodávanějším vozem celé skupiny Renault, se prodalo 3089 kusů, což bylo o 77 % víc než v roce 2013. Díky tomu jde o druhé nejprodávanější SUV v ČR a jedničku mezi dováženými SUV. Loganu MCV se prodalo 1866 kusů a Sandero bylo s prodejem 1285 vozů (+25 %) třetím nejprodávanějším vozem soukromým klientům v ČR. Dobře se prodává i nový model Dokker s dodávkami 1205 kusů osobní verze a 469kusů užitkové verze Dokker Van.

 

Úspěch značky vychází z dlouhodobě velmi dobrého přijetí všech nových modelových řad. Pokud se sečtou všechny modely vycházející z modelu Logan (Logan, Sandero a Logan MCV), pak se jejich prodej 4373 kusů blíží polovině prodeje Škody Fabia, což je mimořádný úspěch.

 

RCI Financial Services

V oblasti financování nastalo očekávané mírné oživení a zákazníci jsou opět ochotnější investovat s využitím půjčených peněz namísto opatrnosti, vyčkávání a nákupu za hotové. Klienti volí úvěrování a operativní leasing, zatímco finanční leasing je při současných zákonech prakticky mrtvým produktem. Celkem bylo uzavřeno 2239 smluv na vozy Renault (penetrace 30 %) a 2170 vozů Dacia (se zvýšením o 42 % bylo dosaženo penetrace 22 %).

 

Významný podíl zaujímá prodej pojistných služeb - v současné době už se prodává 60 % vozidel financovaných RCI rovnou i s pojistnou smlouvou (celkem to bylo 3643 pojistných smluv).

 

Novinkou v nabídce je operativní leasing pro soukromou klientelu nabízený pod obchodním názvem Renault Drive pouze ve variantě Full Service, zahrnující krytí všech nákladů včetně pojištění, servisních nákladů a zimních pneumatik, takže nezahrnuje jen nákup pohonných hmot a dálniční známky. Nabízí se pro modely Clio, Clio Grand Tour a Grand Scénic na dobu 24 nebo 36 měsíců. Cena je od 5699 Kč za měsíc. Tato nabídka zde sice byla v podstatě už dříve, ale až v posledních měsících se na ni zaměřuje pozornost. V Evropě je tato služba, když zákazník auto pouze používá ale nevlastní a v určitém čase jej nahradí novým, hodně rozšířená, ale k českým zákazníkům, navyklým na dlouhodobé vlastnictví vozu, se dostává teprve nyní. Vzhledem k tomu, že zákazníci Dacie dávají přednost vlastnění vozu, není pro tuto značku v současné době tato služba nabízena.

 

Poprodejní služby

Poprodejní služby jsou nedílnou součástí nabídky filiálky. Dlouhodobá aktivita v této oblasti se odráží ve spokojenosti zákazníků, kteří se vracejí do autorizovaných servisů. K tomu přispívá i zvýhodněná nabídka Servis 5+ pro majitele vozů starších pěti let.

 

Smluvní servis Renault a Dacia navštívili majitelé celkem 71 200 vozidel a bylo při tom uzavřeno 123 200 placených zakázek. V programu Servis 5+ bylo uzavřeno 41 300 servisních zakázek na 23 900 vozidel. K vyúčtování realizovaných služeb zákazníkům bylo použito 44 360 paušálních cen.

 

Prodejní síť

Prodejní síť značky Renault je stabilní. V roce 2014 byla rozšířena o tři provozovny, přičemž bylo posíleno postavení značky především v Praze. Po otevření dalších tří by měla mít síť prodejců od března optimální pokrytí.

 

Renault bude mít během prvního čtvrtletí dvě specializované prodejní místa označovaná PRO+ (Pyramida Průhonice PLUS a Auto Pokorný v Brně), zaměřená na firemní klientelu. Ta k tomu mají k dispozici potřebné obchodní nástroje. Jejich prodejci a poprodejní personál procházejí speciálním školením. Jde o hodně speciální prodejny se zaměřením, které nelze rozšířit na všech 60 prodejců.

 

Růstu objemu prodeje značky Dacia se musí přizpůsobit i prodejní síť. Proto pokračuje její rozšiřování především s využíváním stávajících prodejců značky Renault. Po otevření nových osmi provozoven je nyní 50 prodejních míst. Pokračuje dobudovávání prodejní sítě s cílem dosáhnout dostupnost pro privátní zákazníky. To je zásadní pro tuto značku. Tohoto cíle by mělo být dosaženo během prvního pololetí letošního roku po zprovoznění dalších pěti prodejen.

 

Prodejny Renaultu i Dacie prošly resp. procházejí proměnou identity na novou Renault Store resp. Dacia Evolution.

 

Renault v roce 2015

Hlavním úkolem bude maximální využití potenciálu nových modelů, především Clia a Capturu. K tomu se přidá uvádění zcela nových modelů. Renault se, stejně jako Dacia, hodlá i nadále orientovat se svou nabídkou především na menší a střední podnikatele.

 

Připravované novinky roku 2015:

Espace - zveřejnění cen 2. února, uvedení na český trh v květnu. Spolu s modelem Espace Renault uvede systém Multi-Sence, umožňující maximální přizpůsobení nastavení vozu (včetně např. iluminace interiéru) okamžitému přání klienta nebo odvozené od jeho stylu jízdy.

HFE - kompaktní SUV s pohonem všech kol vycházející z Nissanu Juke a Nissanu Qashqai a určené pro nejrychleji se rozvíjející segment evropského trhu. Jeho základem bude nová modulární platforma CMF, poprvé představená u modelu Espace. Jeho jméno bude odhaleno 26. ledna, první fotografie budou zveřejněny 2. února, premiéra se odehraje 3. března na autosalonu v Ženevě a do prodeje v ČR přijde v červnu 2015.

Nástupce modelu Laguna se představí na podzim.

Multimediální systémy R-Link a Media-NAV (držitelé ocenění Smart Best 2012) dostanou novou verzi 2.0 s mnoha zlepšeními včetně integrace dalších ovládacích prvků, včetně např. nastavení sedadel.

Pokud chcete alespoň částečně odhadnout podobu nových modelů značky Renault, tak mnohé jejich designérské prvky se objevují na sportovním voze R.S. 01.

 

S čím se u Renaultu letos ani v roce 2016 na českém trhu nedá počítat je uvedení některého z vozidel s elektrickým pohonem (Renault je vedoucím evropským výrobcem elektromobilů). Podle Zdeňka Grunta nemá prodej elektromobilů v ČR bez vládní podpory smysl vzhledem k vysoké pořizovací ceně těchto vozidel. Návratnost se ukazuje vzhledem ke klesající spotřebě vozidel se spalovacími motory (a nyní i s ohledem na klesající cenu pohonných hmot) jako neúnosná. Investice do prodeje těchto vozidel se proto zatím nevyplatí.

 

Dacia v roce 2015

Vzhledem k tomu, že Dacia má v současné době nejmladší modelovou nabídku na trhu po rychlém uvedení mnoha novinek, je nyní potřeba dostat všechny novinky více do povědomí kupujících. V tomto ohledu vedení Renaultu ČR cítí stále ještě velký potenciál k dalšímu růstu značky na českém trhu.

 

Od ledna Dacia uvedla verze Dokker Stepway a Lodgy Stepway. V květnu se přidá očekávaná varianta Dusteru s motorem 1,2 TCe v kombinaci s pohonem všech kol. Od září přejde Dacia na motory Euro 6, což bude znamenat úpravu cen. Všechny nové motory budou vybaveny systémem Stop&Start. U verzí na LPG bude motor 1,2 16V nahrazen motorem 0,9 TCe.