name | autoweek.cz

BMW činí další krok k vodíku

BMW činí další krok k vodíku

21.06.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Začíná testování prvních prototypů BMW i Hydrogen Next s pohonem pomocí vodíkových palivových článků v běžném provozu na evropských silnicích. Výroba malé série na základě BMW X5 bude zahájena v roce 2022.
BMW Group začíná na evropských silnicích v běžném provozu v reálných podmínkách testovat prototypy BMW i Hydrogen Next s pohonem využívajícím vodíkové palivové články. BMW i Hydrogen NEXT je čistě elektrické vozidlo, které využívá vodík aby se jeho reakcí s kyslíkem v palivovém článku vyráběla přímo ve voze elektrická energie.
 
Testovací program je dalším krokem BMW Group k představení malé série vozů s touto technologií pohonu plánované na konec roku 2022. Tato série bude jako základ využívat techniku BMW X5. Technologie vodíkových palivových článků má v rámci flexibilní strategie různých typů pohonu BMW Group doplnit spalovací motory, plug-in hybridní systémy a elektrický pohon s akumulátory. Mohla by se stát atraktivní alternativou k elektrickému pohonu s akumulátory zejména pro zákazníky, kteří nemají vlastní přístup k infrastruktuře pro nabíjení elektřiny nebo kteří často jezdí na dlouhé vzdálenosti. Nádrž s vodíkem lze naplnit během tří až čtyř minut pro dojezd několika set kilometrů.
 
Hlavní součástí právě probíhajících silničních testů BMW i Hydrogen NEXT je vyladění softwaru, který řídí všechny jízdní a provozní funkce. Systém palivových článků, nádrže na vodík, vyrovnávací akumulátor a centrální řídicí jednotka vozidla byly již dříve testovány jednotlivě i společně na testovacích stolicích. Na tyto funkční testy nyní navazují testy na silnicích v reálném provozu.
 
BMW i Hydrogen Next využívá palivové články, které vznikly ve spolupráci se společností Toyota Motor. Jednotlivé články pocházejí od Toyoty, zatímco celý soubor palivových článků a kompletní pohonný systém jsou výsledkem původního vývoje BMW Group. Kompletní pohonný systém BMW i Hydrogen Next kombinuje technologii vodíkových palivových článků s technologií BMW eDrive 5. generace, která byla už použita v BMW iX3 a brzy bude k dispozici také v BMW iX a BMW i4. Palivové články dosahují výkon 125 kW(170 k). Měnič napětí, umístěný pod palivovými články, upravuje získaný stejnosměrný proud na proud pro trakční elektromotor.
 
Energie uložená ve vyrovnávacím akumulátoru se využívá zejména při akceleraci. Výsledkem je systém o výkonu 275 kW (374 k). Elektřina pro vyrovnávací akumulátor se získává během jízdy efektivně rekuperací při zpomalování a brzdění. Vodík je uložen ve dvou nádržích z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), které dohromady pojmou 6 kg vodíku pod tlakem 700 bar.