name | autoweek.cz

BMW plánuje uvést na trh X5 s palivovými články

BMW plánuje uvést na trh X5 s palivovými články

30.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

BMW připravuje nabídnout od roku 2022 malou sérii SUV X5 s pohonem palivovými články.
BMW nadále věří ve vodík a pohon s palivovými články. Proto chce připravit prostor pro zkušební flotilu vozů X5 s elektrickým pohonem napájeným energií získávanou z vodíku pomocí palivových článků. Od roku 2022 má být v provozu zprvu malá série vozidel.
 
Palivový článek poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonem až 125 kW (170 k). Pod blokem palivových článků je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn trakční elektromotor a přebytky se ukládaly v také lithio-ionovém akumulátoru. Ten se nabíjí i rekuperací kinetické energie a elektřinou z palivových článků. BMW i Hydrogen NEXT pohání elektromotor páté generace technologie eDrive, který již využívá také BMW iX3. Celkový výkon pohonné jednotky je 275 kW (374 k). Vodík je v X5 je uložen ve dvou vysokotlakých nádržích pod tlakem 700 bar - celkem je ve voze 6 kg vodíku, jehož natankování trvá do čtyř minut.
 
Aby mohl být pohon s vodíkovým palivovým článkem pro druhou polovinu desetiletí technicky plně připraven, spolupracuje BMW Group již od roku 2013 se společností Toyota Motor. Společně pracují na pohonných systémech s palivovými články, které jsou tvořené modulárními komponenty. Palivové články, vzniklé ze spolupráce s Toyotou, budou v BMW i Hydrogen NEXT spojeny se systémy vyvinutými BMW Group.
 
Výroba větší série těchto vozidel se ale zatím neplánuje. BMW považuje palivové články za čtvrtý pilíř udržitelné mobility vedle výkonných spalovacích motorů, plug-in hybridního systému a čistě elektrického pohonu. Použití palivových článků ovšem pokládá za smysluplné pouze pokud bude možné pomocí „zelené“ elektřiny vyrobit dostatečné množství vodíku za konkurenceschopnou cenu a distribuovat jej prostřednictvím potřebné infrastruktury.