name | autoweek.cz

Bob Lutz má stále co říct

Bob Lutz má stále co říct

01.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bob Lutz během své šedesátileté kariéry v automobilovém průmyslu dokázal nasměřovat k úspěchu BMW, Ford, Chrysler i General Motors. Ve svých 87 letech stále říká to, co si myslí, ačkoliv se to mnohým nelíbí.
Majitel letadla L39 Albatros Bob Lutz poskytl rozhovor pro americké Automotive News. Jeho odpovědi stojí za pozornost. Vybíráme z nich nejzajímavější témata.
 
O úsilí Trumpovy administrativy zmrazit standardy spotřeby paliva:
„Je to inteligentní. S přechodem na elektromobily poptávka po ropě již neporoste. Stabilizuje se. Spojené státy již nejsou závislé na ropě z Blízkého východu, což nám přinejmenším dalo politický argument pro zachování ropy. Ale teď, když jsme do značné míry v ropě a zemním plynu soběstační, nemůžete argumentovat národní bezpečností pro přísnější standardy spotřeby. Jediný argument, který můžete použít, je snížení emisí CO2 a skleníkových plynů, a můžete tomu věřit nebo ne. Svět je v tomto ohledu rovnoměrně rozdělen. Domnívám se, že je na čase stabilizovat standardy spotřeby. Dodavatelé a výrobci automobilů vsadili na určitou úroveň standardů spotřeby paliva. Například v Evropě je naprosto nezbytné normy spotřeby revidovat, protože tak, jak jsou stanoveny, je nikdo nemůže splnit, aniž by zaplatil stovky milionů eur na pokutách.“
 
O aféře Carlose Ghosna:
„Nepřekvapilo by mě, kdyby byl nevinný, ale jak jsem Carlose mnoho let pozoroval a viděl jeho přesvědčení o velikosti svého vlastního významu, nevylučoval bych, kdyby udělal něco, co by bylo poněkud sporné.“
 
O výkonných manažerech, jako Ghosn nebo Sergio Marchionne, dominujících automobilkám:
„Nemyslím si, že jsme viděli poslední z nich. Ve skutečnosti je dnes mezi námi ještě jeden velmi mocný: Elon Musk. Myslím si, že mimořádnými osobnostmi jsou lidé, kteří dávají věci do pohybu, kteří skutečně realizují změny, kteří mají velké nápady a jsou schopni společnosti měnit. Dobře vyvážení, sympatičtí a dokonce i měkké administrativní typy jsou dobré pro zvládání běžných situací, ale ne pro realizaci změn. Na to musejí být lidé jako Lee Iacocca, Sergio Marchionne, Carlos Ghosn a dálší. Jsou dokonalí? Ne. Na jedné straně mají vždy obrovské kvality, které jsou ale obvykle na druhé straně vyváženy příšerným chováním. O tom je má kniha Ikony a idioti - jak zkresleně jsou některé z těchto osobností vykreslovány. Ale jsou tu světlé stránky jejich osobnosti, které řídí společnost. S tou druhou tváří, pokud to není nelegální, se naučíte žít.“
 
O clech presidenta Trumpa:
„President Trump spadá do kategorie lidí, o kterých jsme mluvili dříve: Iacocca, Ghosn, Marchionne. Převyšuje ostatní. Stanovuje si vlastní pravidla. V některých oblastech je skvělý. Vždycky rozlišuji Trumpa presidenta a velitele - to je jedna osoba - zatímco Trump tweetující je někdo úplně jiný. Oba žijí ve stejném těle a lidé se s tím nedokáží vyrovnat. Na Trumpovi tweetujícím nezáleží. Důležitý je Trump jako hlavní velitel. A co se mne týká, pokud se podíváte na ekonomiku a na to, co udělal v oblasti obchodu, co udělal pro to, aby Rusko vrátil za vymezené hranice, Severní Koreu vrátil za vymezené hranice a konečně zatáhl Čínu do obchodní války, což měl udělat někdo jiný před 20 nebo 30 lety - a mimochodem, on je na nejlepší cestě to vyhrát. Trump je pro americká pracovní místa, americký průmysl, americké dělníky, americkou soběstačnost. Pro něj importovaná auta spadají do kategorie padouchů.“
 
O snaze FCA se sloučit:
„Fiat Chrysler je dost velký na to, aby všechno zvládnul sám, nejsou malou společností. Fiat je hodně velký, i když samozřejmě má problém s nedostatečnou ziskovostí, která v současné době v Evropě a Latinské Americe postihuje všechny.
 
Co se týče elektrických vozidel, stává se to věcí komodit. Můžete jít k firmám, jako jsou Bosch nebo Nippon Denso, a říct: „Chtěli bychom středně velký crossover s elektrickým pohonem. Můžete nám pomoci?“ A oni řeknou: „Jistě, provedeme vás katalogem. Objednáte si tyto motory, tento řídicí systém atd. A připojíte se k akumulátoru od Hitachi nebo LG Chem.“ Už nepotřebujete žádnou hlubokou invenci, jako když jsme dělali Chevy Volt. Dodavatelská základna je dnes celosvětově - včetně Číny - více než schopná poskytnout vám vše co potřebujete k výrobě elektricky poháněného vozidla. Proto FCA nepotřebuje žádné partnery, aby se s tím vyrovnali.
 
FCA musí sledovat své náklady a nadále se zbavovat všeho, na čem ztrácí peníze, a investovat do značek a produktů, které jsou vysoce ziskové, jako jsou například Ram a Jeep - ty dva jsou zlaté doly.“
 
O podnikání GM vs Ford:
„Rozdíly v příjmech mezi GM a Fordem byly v posledních několika letech dány tím, že GM těžilo z mladších produktů: velkých pick-upů Colorado a Canyon a samozřejmě SUV od GM byla mnohem novější a lepší než od Fordu. S Tahoe, Yukonem a Escalade GM získalo myslím asi 75 % tohoto segmentu. Ford byl moc starý na to, aby mohl reagovat. Nyní má Ford nový Expedition, který je neobyčejně dobrým autem, a Lincoln Navigator, na který když se podívám, tak si myslím, že takto měl vypadat Bentley Bentayga. Skvělé hnací ústrojí, krásné, nádherné interiéry světové třídy a dobrý exteriér. Ani ta mřížka chladiče ve stylu Bentleye neuráží. Myslím si, že GM je na konci své produktové generace a má problémy se svými velkými pick-upy, což ovlivní jeho ziskovost. Očekávám, že Ford v porovnání s GM finančně odskočí.
 
Proč se Ram od Fiat Chrysler Automobiles prodává lépe než Chevrolet Silverado:
„Myslím, že Chevrolet by mohl být lepší. Ram má nádherný interiér. Myslel jsem si, že během mých devíti let v GM jsem je vyléčil z tendence šetřit náklady v interiéru a přesvědčil je, že právě interiér je tím, za co dáváte peníze, co zákazník vidí, cítí a může se toho dotýkat. Nepochybuji o tom, že Silverado je skvělý vůz, ale v některých ohledech lidi zklamal. Nikoliv kvůli vzhledu, v porovnání s Ramem nebo F-150 jsou všechny dost uniformní, ale interiér je velmi zklamáním. Považuji to za chybu, která se neměla stát. Snažil jsem se přesvědčit GM, že interiér je místem, kde kupující tráví dobu, kdy je vlastníkem auta, nikoliv venku. To je nesmírně důležité. Když se podíváte na kvalitu interiérů, jakou Ford a Ram nyní vkládají do svých velkých aut, tak nemůžu uvěřit tomu, že se GM snaží používat tak levné interiéry podobně, jako tomu bylo před mým příchodem.
 
Na druhou stranu, GM tvrdí, že Ram je silně podhodnocen a kupuje si podíl na trhu. Nemám k dispozici potřebná čísla, abych si to ověřil. Ale skutečnost, že Chevy Silverado je na třetím místě a špatně se prodává, mne velmi znepokojuje.“
 
Porovnání designu GM a Fordu:
„Říkám to poprvé v mé kariéře: myslím, že Ford má nyní vynikající design. Poprvé jste to mohli vidět na modelu Fusion 2013 a jeho verzi se značkou Lincoln. Mustang jasně převyšuje novou generaci Camara a prodej to potvrzuje. Crossovery Lincoln vypadají velmi dobře. Lincoln Corsair bude velmi dobrý stejně jako Aviator.
 
Ale právě to je tím, co děláte, pokud chcete získat podíl na trhu a porazit konkurenci. Nechcete přijít s něčím co je sotva konkurenceschopné. Ale můžete to zabít interiérem. To je místo, kde vám několik set dolarů může zajistit tisíce dolarů v podobě vnímané hodnoty. Pokud jde o design, Ford má jasně na vrch. GM je zvyklé být vedoucí silou designu ve Spojených státech. Ještě před několika lety to byla pravda. Ale nyní se GM musí zlepšit. Ford odvádí skvělou práci, o tom není pochyb.“
 
O připravovaném Chevroletu Corvette s motorem před zadní nápravou:
„Bude úspěšný ale jen do určité míry, protože všechny dvoumístné automobily mají limitovanou budoucnost. Nová Corvette se bude zpočátku dobře prodávat, ale bude to jen do uspokojení staré zákaznické základny. Nemyslím si, že by někdo opustil Porsche 911 aby si koupil Corvette. Jedním z problémů, které má značka Corvette, je to, čemu čelí Harley-Davidson: základna majitelů je čím dál starší a starší a mladí lidé nepřicházejí. Toto auto je ve vývoji tak dlouho, že je tu riziko, že jeho design už nebude tak nový a tak svěží, jak by měl být až se tento automobil za měsíc objeví.
 
Značka Corvette má neomezené možnosti růstu. Kdybych byl u GM, vyvinul bych specializovanou architekturu, super lehkou, super výkonnou, podobnou Porsche Cayenne, jen mnohem lepší a trochu větší pro středně velké SUV Corvette. Celosvětově se zaměřit na 20 000 až 30 000 jednotek za cenu začínající na 100 000 USD. Nádherný interiér. Žádné V6, žádná levnější verze. Muselo by to být hvězdné prémiové SUV Made in USA, to může pozdvihnout značku Corvette.“