name | autoweek.cz

Boj o moc ve Volvu

Boj o moc ve Volvu

20.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Volvo Car je vnímána jako symbol stability a automobily Volvo jsou synonymem pro bezpečnost. Jenže v době, kdy se švédská automobilka vlastněná čínským koncernem Geely propadá do ztráty se v zákulisí rozhořel boj o moc.

 

Před dvěma roky koupila Volvo Cars od Fordu za 1,8 miliardy dolarů čínská společnost Zheijang Geely Holding Group patřící miliardáři Li Shufuovi. Výkonným šéfem se stal Stefan Jacoby, který přišel od Volkswagenu, kde naposledy působil jako president VW of America. Všeobecně bylo jeho jmenování vnímáno jako velmi pozitivní krok, protože Geely mohlo jen těžko najít někoho s lepší kvalifikací a znalostí světových trhů než je Jacoby. Ten mj. vedl i zastoupení Volkswagenu a Audi v Japonsku a asijsko-pacifickém regionu a krátce působil i v čele Mitsubishi Europe.

Li požádal Hanse-Olova Olssona, aby Němci Jacobymu pomohl po jeho nástupu do funkce. Bývalý generální ředitel Volva, nyní 70letý Olsson, který v automobilce pracuje už 40 let, byl jmenován vicepresidentem.

Li nemluví anglicky a Olsson se stal jeho jediným spojením s Volvem. Olsson začal rozhodovat o dění ve firmě, protože jako jediný má naprostou důvěru pana Li. Jenže Jacoby byl přesvědčen, že ke komunikaci s panem Li nepotřebuje prostředníka. Navíc pokládal Olssona za přestárlého pro významnou řídící funkci. Ve skutečnosti ale Jacoby neměl šanci Volvo opravdu řídit tak, jak by si představoval.

V polovině září 54letého Jacobyho postihla lehká mrtvice. Krátce poté agentura Reuters přinesla informaci o tom, že mezi oběma muži panoval velký konflikt ohledně zásadních strategických rozhodnutí o budoucím směřování automobilky. Dokonce se objevily i úvahy o tom, že Jacobyho zdravotní potíže jsou důsledkem stressu z rok trvajících sporů s Olssonem.

Mluvčí automobilky Per-Ake Fröberg samozřejmě vše popřel a prohlásil, že mezi oběma probíhají konstruktivní diskuse. Olsson sám se ke všemu odmítá vyjadřovat.

Když Geely převzalo Volvo byl zveřejněn plán restrukturalizace, jehož výsledkem mělo být takřka zdvojnásobení roční produkce na 800 000 vozů v roce 2020 (v roce 2011 Volvo vyrobilo 450 000 aut) a zařazení se mezi významné globální exkluzivní značky. Volvu k tomu mělo dopomoci vybudování dvou výrobních závodů v Číně, kde chtělo do roku 2015 prodávat 150 000 vozů ročně.

Jenže za první letošní pololetí se Volvo Cars v důsledku poklesu prodeje v Evropě propadla do ztráty a letošní prodej bude velmi pravděpodobně nižší než vloni. Stejně tak klesá prodej značky i v Severní Americe. Jacoby navíc připustil, že patrně nebude splněn prodejní cíl v Číně, protože se tam prodej značky stagnuje na hranici 46 000 vozů ročně. Ukazuje se totiž, že čínský trh s luxusními vozy začíná být saturován a není na něm místo pro nového nepříliš známého výrobce v konkurenci německých prémiových značek a aktivně nastupujícího Jaguaru.

Jacoby v létě dělníkům Volva sdělil, že by automobilka měla i nadále zůstat ve Švédsku, jenže Olsson o pár týdnů později prohlásil, že by se Volvo mohlo přestěhovat do jiné země aby se snížily výrobní náklady. Neupřesnil ale kam.

Podle Reuters konflikt mezi nimi nesouvisel jen s rozdílnými představami týkajícími se strategických rozhodnutí, ale za vším je i spor o postavení Olssonova zetě Thomase Anderssona, manžela jeho mladší dcery.

Počátkem roku 2011 Jacoby jednal s Anderssonem v Götteborgu o jeho budoucnosti v automobilce. Andersson se chtěl ujmout řízení celosvětového prodeje, marketingu a servisu. Jenže Jacoby ve shodě s Číňany doporučoval, aby Andersson odjel řídit prodej v Číně, kde by získal zkušenosti. Andersson to byl ochoten přijmout, ale jen za podmínky, že se do roka vrátí do Švédska aby se ujal požadované funkce. Na to s ním Jacoby ukončil další jednání s tím, že místo nedostane. Ač Olsson naléhal, aby Andersson požadovanou funkci dostal, Jacoby na toto místo jmenoval Douga Specka, který přišel od Fordu a poté řídil prodej Volva v Severní Americe.

Jacoby sice koncem září z nemocnice vzkázal, že se přes zdravotní potíže (omezená pohyblivost pravé ruky a nohy) do měsíce vrátí do práce. Jenže krátce na to Olsson oznámil, že se Jacoby rozhodl opustit Volvo Cars, a to nikoliv kvůli svému zdravotnímu stavu. Novým výkonným šéfem byl s okamžitou platností jmenován Hakan Samuelsson, bývalý generální ředitel německého výrobce náklaďáků M.A.N.

Samuelsson je od roku 2010 členem představenstva Volvo Cars. Přišel sem poté, co musel roku 2009 opustit vedení M.A.N. kvůli obvinění z korupce v souvislosti s činností německé značky ve Slovinsku. Samuelsson byl do nejvyšší funkce ve Volvu jmenován měsíc poté, co německý soud oficiálně oznámil, že zahájil jeho vyšetřování v souvislosti s obviněním z navádění a vymáhání úplatků. Kromě toho Samuelsson spolu s bývalým finančním šéfem Karlheinzem Hornungem v Mnichově čelí žalobě ze strany M.A.N. o několik milionů eur jako náhradu za poškození pověsti firmy, což se projevilo dramatickým poklesem hodnoty akcií společnosti na frankfurtské burze.

Samuelsson navíc není ve Švédsku moc oblíben vzhledem k tomu, že v roce 2006 stál za snahou automobilky M.A.N. převzít švédského výrobce náklaďáků Scania, kde před tím rovněž působil. Převzetí se tehdy nezdařilo a v důsledku toho získal nad Scanií naprostou kontrolu Volkswagen jako akcionář obou automobilek.