name | autoweek.cz

Boj o nedostatkové pneumatiky

Boj o nedostatkové pneumatiky

12.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Severoamerické automobilky zápasí s nedostatkem pneumatik, způsobeným částečně uzavíráním továren v době krize a zvýšenou poptávkou po speciálních pneumatikách vyráběných v menším objemu.

Americké automobilky platí za pneumatiky mnohem více - oproti loňskému roku se jedná o procentní nárůst v dvouciferných číslech, neboť jejich výrobci získávají výhodu při tvorbě cen.

„Ze všech stran k nám přicházejí požadavky na dodávky dalších pneumatik a my tomu tempu nestačíme,“ řekl David O’Donell, viceprezident pro americký kontinent společnosti Continental Tire dodávající pneumatiky pro originální vybavení. „Pracujeme na všechny směny na maximální kapacitu.“

Nedostatek pneumatik podle všeho nestojí významným způsobem v cestě plánům zvyšování výroby, třebaže automobilky bojují o to, aby si zajistily dodávky. Viceprezident pro zásobování a kvalitu dodávek Dan Knott již dříve v tomto roce uvedl, že skupina Chrysler má nedostatek premiových pneumatik pro určité modely. Knott předvídal, že nedostatek pneumatik nezmizí ani během příští roku, ale bude chvíli trvat.

Automobilky platí jen 75 dolarů za pneumatiky pro nejméně prestižní modely ale kolem 300 dolarů i více za vysoce výkonné pneumatiky. Continental kvůli snaze vyhovět poptávce rozšíří své závody v Illinois a Brazílii. V Severní Americe hodlá postavit novou továrnu. Jenže to vše bude nějakou dobu trvat. Plné kapacity výroby linky v Illinois a Brazílii dosáhnou teprve v roce 2013.

Také ostatní výrobci rozšiřují výrobu. Michelin ve svých severoamerických továrnách vyrábí na plnou kapacitu. Nedostatek pneumatik přitom přichází ve chvíli, kdy poptávka po autech roste. Podle poradenské firmy IHS Automotive automobilky v USA a v Kanadě letos pro nové automobily koupí 62 milionů pneumatik. To představuje nárůst oproti 55 milionům pneumatiky v roce 2010. Do roku 2016 poptávka po původních pneumatikách podle IHS vzroste na 79 milionů kusů.

Ředitel IHS Automotive pro Severní Ameriku říká, že nedostatek se v nejbližší době nepodaří vyřešit. „Na trhu je nyní mnoho velikostí pneumatik a tento trend se podle všeho nezpomaluje,“ řekl Harrison. Výroba dalších velikostí pneumatiky a malých objemů speciálních pneumatik snižuje kapacitu továren pro standardní pneumatiky.

Situaci ztížila skutečnost, že výrobci pneumatik už před recesí snižovali v Severní Americe kapacitu výroby. V letech 2006 a 2007 byly v USA uzavřeny čtyři továrny. Uzavírky snížily kapacitu výroby v USA o 71 milionů kusů. Výrobci mezitím otevřeli továrny v Číně a zaplavili americký trh levnými pneumatikami. Avšak v září 2009 vláda prezidenta Obamy uvalila na dovážené čínské pneumatiky tříleté clo. Clo začínalo na 35 % z hodnoty pneumatiky a dalších letech klesá na 30 a nakonec 25 %. Dovozní clo přestane platit v září 2012. Od roku 2009 se ceny prudce zvýšily, uvedl analytik automobilového odvětví Saul Ludwig z Northcoast Research. Růst ceny pryže a dalších materiálů včetně oceli, používaných při výrobě pneumatik, přispěl ke zvýšení nákladů.

Kombinované ceny přírodní a syntetické pryže, uhlíku, ocelové výztuže, tkaniny a dalších materiálů stoupaly téměř každý rok. V roce 2010 podle pana Baratty z Bridgestone vzrostly o 56 %, v roce 2009 o 47 %. Společnosti Continental, Michelin North America, Goodyear Tire & Rubber a další významní výrobci pneumatiky v uplynulých několika letech zvedli ceny několikrát, aby tak kompenzovali rostoucí ceny surovin.

Automobilky a výrobci pneumatiky neodhalí ceny originálního vybavení. Zvyšování cen u pneumatik pro výměnu naznačuje, co se děje na trhu originálními pneumatikami. Michelin například uvedl, že společnost v loňském roce zvýšila ceny náhradních pneumatik pro osobní a užitkové automobily třikrát. Některé automobilky se však navzdory poplašným zprávám nedostatkem netrápí. Viceprezident Fordu pro globální nákup Tony Brown uvedl, že výrobní závody Fordu v letošním roce nezasáhne nedostatek v dodávkách pneumatik ani dalších komponent.