name | autoweek.cz

Bosch v České republice stále roste

Bosch v České republice stále roste

02.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bosch seznámil s obchodními výsledky za rok 2017. Úspěšná firma má za sebou rok plný rekordů s vysokým objemem prodeje, pokračujícími investicemi a nárůstem počtu zaměstnanců.
Společnost Bosch má za sebou mimořádný rok v celosvětové bilanci s rekordním prodejem 78,1 miliardy eur (+6,8 %). Z toho 47,4 miliardy, tedy 61 %, přichází z divize Mobility Solutions, tedy z automobilového průmyslu.
 
V České republice Bosch ukončil fiskální rok 2017 s rekordním konsolidovaným prodejem v hodnotě 22,0 miliardy korun (836 milionů eur), což představuje nárůst o 3,6 % oproti předcházejícímu roku. Z toho 70 % pocházelo z oblastí spojených s automobilovým průmyslem.
 
Celkový čistý prodej včetně dodávek ostatním společnostem Bosch a nekonsolidovaným legálním entitám, tzn. včetně exportu, dosáhl rekordních 52,0 miliardy korun (1,97 miliardy eur) a meziročně posílil o 2,6 %. Na tom se největší měrou podílely výrobní závody v Jihlavě, s prodejem 23,74 milionu Kč (+4,3 %) při 3982 zaměstnancích, a Českých Budějovicích - 20,79 milionu Kč (+1,3 %) se 3807 zaměstnanci. Počet zaměstnanců působících v šesti entitách Bosch v České republice se k 31. prosinci 2017 zvýšil přibližně o 150 na 8650.
 
S investicemi ve výši 2,35 miliardy korun (89,3 milionu eur) je Bosch i nadále jedním z největších investorů v České republice, přičemž nejvíc investic směřuje do výrobních závodů. V letech 2015–2017 Bosch investoval celkem 7,2 miliardy korun (270 milionů eur). V letošním roce zůstanou investice na srovnatelné úrovni jako loni.
 
„Rok 2017 byl pro skupinu firem Bosch v České republice opět úspěšný. Na výsledku obratu se podílely všechny klíčové obchodní oblasti. Největším dílem přispěly výrobní závody Bosch v Jihlavě a Českých Budějovicích zaměřené na automobilový průmysl, a dále divize termotechniky. Očekáváme, že naše podnikání v letošním roce zůstane na stabilní úrovni,“ uvedl Milan Šlachta, reprezentant Bosch Group v České republice, během výroční tiskové konference v Praze.
 
25 let excelentní výroby v českých závodech
Závody v Jihlavě a v Českých Budějovicích patří v rámci mezinárodní výrobní sítě Bosch na špici v kvalitě a flexibilitě výroby. Pravidelně jsou vyhlašovány nejoblíbenějšími zaměstnavateli ve svém regionu v anketě Zaměstnavatel roku a obsazují první příčky ankety Exportér roku.
 
Závod firmy Bosch v Jihlavě je zaměřen na výrobky z oblasti vysokotlakého vstřikování typu Common Rail pro vznětové motory do osobních a nákladních automobilů, jako jsou například vysokotlaká čerpadla, zásobníky tlaku (tzv. raily) a vstřikovače. Závod v Jihlavě je jedním z nejmodernějších v rámci celé Bosch Group.
 
Závod v Českých Budějovicích je považován za špičku v oboru výroby a montáže plastových dílů pro automobilový průmysl a stal se centrem výroby zařízení pro neutralizaci výfukových plynů ve vznětových motorech (DNOX). Závod disponuje i vývojovým a zkušebním centrem, které již dnes s více než 500 techniky hraje důležitou roli v globální R&D síti společnosti a které se právě rozrůstá. V příštích letech výzkum i výroba českobudějovického závodu navýší svoji kapacitu. Nové vývojové centrum bude otevřeno v roce 2019.
 
Oba výrobní závody Bosch v Jihlavě a Českých Budějovicích aktivně podporují zavádění propojených průmyslových řešení. V mnoha případech pak využívají v této oblasti kompetenci sesterské společnosti Bosch Rexroth. V minulém roce se podařilo zavést jednotlivé projekty s prvky Průmyslu 4.0, jako jsou monitorování v reálném čase, rozšířená realita, 3D tisk, projekty využívající velké objemy dat, autonomní vozíky ve výrobě, prediktivní údržba, atd.
 
Bosch nadále zvyšuje atraktivnost technického vzdělávání
Bosch trvale posiluje svoje aktivity v oblasti technického vzdělávání, aby mohl reagovat na výzvy, které přináší nedostatek kvalifikovaného technického personálu na českém trhu práce.
 
„Navzdory těmto výzvám se nám v minulém roce díky pověsti atraktivního zaměstnavatele podařilo naplnit všechny otevřené pozice. Současně však chci znovu zdůraznit, že je potřeba modernizovat náš vzdělávací systém. Jen tak budeme schopni zatraktivnit technické vzdělávání pro mladou generaci – to je s ohledem na pokračující digitální transformaci stále důležitější,“ řekl Šlachta.
 
Bosch je aktivní v podpoře českého technického vzdělávání v několika směrech. Letos v březnu poprvé uspořádal vlastní hackathon. Pojmenoval ho jako Mechathon, aby zdůraznil záměr věnovat pozornost nejen oblasti IT, nýbrž kombinaci vícero technických disciplín. Dvoudenní akce se setkala s velkým zájmem a svedla dohromady k řešení zadaných úkolů několik desítek studentů oboru strojírenství, informační techniky a robotiky.
 
Dále Bosch propaguje koncepci duálního vzdělávání a zdůrazňuje potřebu rozšířit praxi během studia. Proto spolupracují oba výrobní závody v Jihlavě a Českých Budějovicích se dvěma odbornými školami a zajišťují pro jejich téměř 250 studentů praktickou část výuky ve svých provozech. Vysokoškolákům pak nabízí konzultace diplomových prací a pořádají pro mladé lidi tzv. High-Tech Day, Girls‘ Day, Dny technologa, atd.
 
Nemalý úspěch mají sponzorované projekty Formule Student na univerzitě VUT v Brně a skládačka auta Kaipan pro střední odborné školy. Společnosti Bosch také pravidelně darují školám technické hry Merkur, Lego a Roto, aby vzbudily zájem o technické disciplíny u více žáků i učitelů.
 
Společnost Bosch dosáhla průlomu v technologii vznětových motorů
„Naše společnost je jedinečná, pokud jde o kombinaci komplexních odborných znalostí o konektivitě a širokého průmyslového a produktového know-how. Díky tomu je Bosch Group v unikátní prodejní pozici. Naše motto Stvořeno pro život je naší motivací pro vývoj nejlepších možných technologií pro ochranu životního prostředí. Chceme udržovat mobilitu lidí a současně přitom zvyšovat kvalitu ovzduší,“ řekl předseda představenstva společnosti Bosch Dr. Volkmar Denner během výroční tiskové konference v Renningenu. Aby se přeprava s nízkými emisemi stala skutečností, investuje společnost ohromné prostředky, a to jak do zajištění úspěchu elektromobility na trhu, tak i do zdokonalování spalovacího motoru. Platí to i o vznětových motorech, které mají o 15-20 % menší spotřebu, a tedy i emise CO2.
 
Pomocí nové technologie pro vznětové motory vývojáři v Bosch úspěšně výrazně snížili emise NOx. Zkušební vozidla vybavená vylepšenou technologií nevypouštějí v průměru více než 13 miligramů NOx na kilometr. „Diesel má budoucnost. Zůstane nedílnou součástí řešení mobility zítřka,“ uvedl Volkmar Denner. Více informací k této pokrokové technologii naleznete zde. Během 3-4 let by se toto technické řešení mohlo stát standardem u menších automobilů. Aby byl přínos nového motoru ještě víc patrný, doporučuje Bosch používat měření emisí v reálném provozu nejen pro NOx, jako bylo nově zavedeno od září 2017, tak i u emisí CO2, aby se získal více realistický obraz o skutečné spotřebě a emisích CO2. Navíc by bylo vhodné hodnotit tzv. uhlíkovou stopu od výroby paliva a elektrické energie až po samotnou spotřebu.