name | autoweek.cz

Britax pro bezpečnost dětí - 1. část

Britax pro bezpečnost dětí - 1. část

25.05.2015 | Ivana Rybecká | Aktuality

Studie společnosti Britax ukazuje, že třetina evropských rodičů dává přednost rychlosti před bezpečností.
Společnost Britax, která se zabývá problematikou přepravy dětí, zveřejnila závěry vyplývající z její Zprávy o stavu bezpečnosti. Přestože polovina (50 %) evropských rodičů má v souvislosti s bezpečností dítěte největší obavy z dopravních nehod, z výsledků studie vyplývá, že jsou ochotni i s dětmi ve vozidle podstupovat nemalá rizika.
 
O společnosti Britax
Společnost Britax byla založena roku 1938 ve Velké Británii. V 60. letech uvedla na trh svou první dětskou autosedačku. V roce 1978 prošla fúzí s německou firmou Römer působící v oblasti bezpečnostních prvků pro automobily. V roce 2011 společnost Britax převzala velmi značku kočárků BOB a v roce 2013 získala také firmu BRIO, která se specializuje na kočárky a autosedačky. V současné době má firma Britax pobočky ve 12 zemích, působí téměř na všech trzích světa a má více než 1000 zaměstnanců.
 
Společnost Britax je špičkovým globálně působícím výrobcem a inovátorem na poli řešení pro mobilitu dětí. Jejím cílem je zvýšit bezpečnost rodinného cestování a usnadnit cestu rodičovstvím. Specializuje se na kompletní řadu prvotřídních autosedaček, kočárků, dětských nosičů a příslušenství. Posláním společnosti Britax je inspirovat rodiny k neomezenému cestování, během něhož si mohou být jisty svým bezpečím.
 
Hazard s dětmi v autě
Téměř třetina (31 %) rodičů s dětmi do 11 let přiznala, že překročila povolenou rychlost ve chvíli, kdy se v autě nacházelo i jejich dítě, přičemž větší nebezpečí v tomto směru dětem hrozí od tatínků než od maminek (38 % oproti 25 %).
 
Třetina (33 %) rodičů rovněž připustila, že svoje dítě vystavila závažnému nebezpečí poranění nebo i něčeho horšího, protože mu dovolila cestovat bez vhodné autosedačky – největší část (44 %) čistě jen proto, že žádnou autosedačku neměla po ruce. Přitom 35 % z nich prohlásilo, že to učinili více než pětkrát, každý desátý dokonce ve více než 20 případech, což jen ukazuje, že v mnoha případech je pohodlí na žebříčku důležitosti před bezpečností. Mnohem častěji jezdí s dítětem bez potřebné autosedačky mladší rodiče ve věku 18-24 let, kteří tak činí ve 46 %.

Plných 9 % rodičů připustilo, že někdy jelo s dítětem na klíně.
 
Závěry studie společnosti Britax
Zpráva o stavu bezpečnosti, v níž odpovídalo více než 4500 rodičů z celé Evropy na otázky týkající se přístupu k přepravě dětí, byla navržena za účelem lepšího pochopení toho, jak rodiče a budoucí rodiče provádějí klíčová rozhodnutí o bezpečnosti, a zjištění, zda mají pocit, že jsou dostatečně informováni, aby mohli jednat v nejlepším zájmu dítěte. Zde jsou hlavní poznatky vyplývající z této studie:
 
Přílišné odkládání nákupu
Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte (nejvíc v Polsku - 48 %). To se za prvé nedoporučuje a za druhé je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
 
Smartphone versus bezpečnost
Téměř pětina (18 %) rodičů strávila zjišťováním informací o první dětské autosedačce méně než hodinu, přičemž 67 % rodičů prohlásilo, že strávilo více času výběrem nového telefonu nebo tabletu.
 
Nekompatibilita autosedačky
Téměř každý desátý (9 %) rodič připustil, že před nákupem nekontroloval, zda je autosedačka kompatibilní s jeho vozem. A zatímco téměř dvě třetiny (61 %) rodičů přesouvají dětskou autosedačku mezi více vozidly, 27 % nekontroluje, zda je autosedačka kompatibilní s každým z automobilů.
 
Nevhodnost k danému účelu
Plných 87 % evropských rodičů kupuje pro své dítě zcela novou dětskou sedačku, z toho 48 % v obchodech s vybavením pro děti a 30 % on line. Jen o něco více než třetina (38 %) rodičů si nechala s instalací první autosedačky pomoci od kvalifikované osoby a 12 % ji instalovalo bez jakékoli pomoci či informací, 38 % vychází z informací od prodejce a 32 % z návodu dodaného k autosedačce.
 
Rozptylování během jízdy
Pětina (21 %) rodičů se přiznala k jídlu během řízení a 16 % k použití mobilního telefonu bez handsfree sady v době, kdy měli v autě dítě. Každá takováto činnost znamená, že se řidič plně nesoustředí na vozovku před sebou.
 
Zmatek v oblasti autosedaček
Pětina (17 %) rodičů otevřeně řekla, že netuší, kdy přesunout dítě do další fáze nebo skupiny sedaček, a 23 % by nesprávně provedlo změnu čistě jen proto, že se narodilo další dítě nebo bylo potřeba více prostoru v autě (21 %).
 
Metodika výzkumu
Online průzkumu pořádaného nezávislou výzkumnou agenturou Research Now v březnu 2015 se účastnilo 4 526 respondentů. Všichni účastníci měli děti ve věku 0-11 let. Účastnilo se 1000 rodičů s dětmi pod 11 let z Velké Británie, Franci a Německa, přičemž z každé země bylo alespoň 500 rodičů s dětmi ve věku 0-4 roky. Účastnilo se 500 rodičů s dětmi pod 11 let ze Španělska, Polska a Švédska, přičemž z každé země bylo alespoň 250 rodičů s dětmi ve věku 0-4 roky.