name | autoweek.cz

Brzdy rozvoje elektromobility

Brzdy rozvoje elektromobility

26.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nedostatek shody na technologii a infrastruktuře brzdí rozmach elektromobilů. Vychází to z analýz společnosti PriceWaterhouseCoopers.

Analytici ze společnosti PriceWaterhouseCoopers patří k největším pesimistům pokud jde o budoucnost elektrických vozidel poháněných akumulátory. Jejich kolegové odhadují, že v roce 2020 by elektromobily mohly tvořit 3-4 % světového trhu. Aliance Renault-Nissan dokonce předpovídá 10% podíl. Analytici z PWC se však domnívají, že v příštích deseti letech elektromobily dosáhnou podílu kolem 1,5 %, v nejlepším případě 2,5 %.

Přesto se vývoj v poslední době ubírá právě tímto směrem. Třebaže 95 % osobních a lehkých užitkových vozidel vyráběných v roce 2016 bude využívat motory s vnitřním spalováním, do jejich výzkumu a vývoje se investuje pouze 80 % peněz vynakládaných na vývoj.

Zavádění elektrického pohonu včetně hybridního je ovšem zřejmě jediným způsobem, jak může evropský automobilový průmysl splnit požadavky EU týkající se snížení emisí oxidu uhličitého.

Problémem je, že stejné kroky v podpoře této orientace osobní dopravy nečiní vlády v oblasti zavádění dobíjecí sítě. Vše navíc komplikuje skutečnost, že dosud neexistuje dohoda o standardních zástrčkách a zásuvkách pro dobíjení vozů. \"Rychlé rozšíření elektromobilů je možné pouze tehdy, když s zavedou normy na globální nebo alespoň regionální úrovni tak, aby potřebná infrastruktura byla homogenní,\" říká Francois Jauman z PWC.

Asociace evropských automobilek ACEA navrhla termín pro podání návrhů a doufá, že pokud se evropské automobilky dokáží dohodnout na potřebném standardu, podaří se stanovit také globální parametry. Dosud se to však nezdá být  moc pravděpodobným.

Ve Francii se o systému dobíjení nemohou dohodnout ani automobilky PSA Peugeot Citroen a Renault. A třebaže aliance Renault-Nissan bude sdílet mnoho komponent elektrických automobilů, Nissan nemá zájem na systému rychlé výměny akumulátorů, což jedna ze tří metod navrhovaných Renaultem. Partner Renaultu, kterým je pro tento projekt firma Better Place působící v Izraeli, Dánsku a Kalifornii, je přesvědčen, že systém rychlé výměny je pro rychlé rozšíření elektromobilů nezbytný. A třebaže Renault souhlasí s plánem na zavedení standardního typu zástrčky a zásuvky navrhovaném německými automobilkami, stále v této oblasti panuje nejednotnost.

Čínská vláda učinila z vývoje elektromobilů prioritu a již zvolila standardy dobíjení. Jejím cílem je postavit se do čela globálního vývoje automobilů s elektrickým pohonem. V Japonsku se společnosti Fuji Heavy Industries, Nissan, Mitsubishi Motors, Toyota Motor a Tokyo Electric Power dohodly na dobíjecí metodě s názvem CHAdeMo (Charge de Move) a doufají, že ji zavedou jako globální standard. Automobilky Mitsubishi a Nissan se v září dohodly na spolupráci se španělskou energetickou společností Endessa. Ve dvou regionech budou stavět dobíjecí stanice využívající systém CHAdeMo.

PriceWaterhouseCoopers určila pět hlavních překážek stojících v cestě masového přijetí elektrických automobilů: suroviny, kapacita dobíjení, náklady, dojezd a infrastruktura. Analytici nemají obavy o dodávky lithia do akumulátorů, ale o schopnosti stávajících energetických sítí vyrovnat se zvýšeným zatížením. Také cena je problém. Litho-ionový akumulátor stojí kolem 10 000 eur. Majitelé elektromobilů by s nimi museli jezdit pět až sedm let aby dosáhli ekonomickou návratnost vyplývající z nižších nákladů na užívání. Průzkumy však naznačují, že zákazníci požadují dvouletou návratnost. Navíc je zde problém se zůstatkovou cenou vozu při jeho prodeji jako ojetého. Jeho kupující by totiž musel počítat s velkou investicí do koupě nových akumulátorů přesahující cenu ojetého auta se spalovacím motorem.

Určitá řešení se nabízejí. Mohly by to být leasingové programy, které by konečné náklady před zákazníky částečně skryly, a masová výroba těchto vozidel, která by náklady částečně snížila.

Rovněž dojezd je problém. Jistěže 160 km pro většinu cest autem stačí, ale více by z pohledu kupujících bylo lepší. Očekává se, že se kapacita akumulátorů bude zlepšovat, ale dojezd elektromobilů úrovně schopností vozidel se spalovacími motory nedosáhne.

Kritickou překážkou nicméně zůstává chybějící infrastruktura pro dobíjení elektromobilů a také jasné vedení v oblasti spolupráce při zavádění této infrastruktury. S nápady a iniciativami přicházejí nejrůznější instituce, společnosti, university i energetické společnosti. Chybí však synergie. V tomto ohledu Evropa zcela postrádá vedení schopné stanovit směřování vývoje. V tomto ohledu zatím EU naprosto neplní svou roli.