name | autoweek.cz

BYD: zprávy špatné a ještě mnohem horší

BYD: zprávy špatné a ještě mnohem horší

14.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka BYD slibuje stát se první skutečnou čínskou hrozbou. Na autosalonu v Detroitu opakovaně předváděla hybridní vozy s revolučními technologiemi vyvolávající nadšení odborníků. Dokonce získala podporu investora Warrena Buffeta.

Pozoruhodný projekt BYD, o němž jsme už několikrát psali, slibuje velké naděje. Tato čínská automobilka dokonce jako první na světě uvedla na trh vozidlo s hybridním pohonem a dobíjením ze zásuvky. Přiměla tím společnost Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta ke koupi 10 % akcií. Buffett po návštěvě výrobních závodů BYD v Šenženu prohlásil, že BYD má všechny předpoklady k tomu, aby se stal vedoucím světovým producentem vozidel s elektrickým pohonem.

BYD už tři roky připravuje vstup na americký (přesněji řečeno kalifornský) trh s vozidly s hybridním a elektrickým pohonem vybavenými revolučními akumulátory (BYD je jedním z největších producentů akumulátorů na světě). Jenže realizace tohoto cíle už byla několikrát odložena. A vše se vyvíjí ještě hůř.

Začněme nejprve špatnou zprávou. Čínský trh s osobními auty dynamicky roste. V září se proti loňskému roku prodalo o 19,3 % víc aut a většina výrobců nestíhá dodávat nová aby se uspokojila poptávku. Jenže BYD v září prodal jen 33 085 aut, což v porovnání s loňským rokem znamená pokles o 25 %. Navíc drtivá většina z těchto aut byla poháněna ortodoxně - jen spalovacími motory. Přitom ještě vloni BYD vykazoval nejvyšší tempo růstu prodeje.

Ale je tu ještě horší zpráva, dokonce mnohem horší. Čínské Ministerstvo pro zemi a zdroje udělilo společnosti BYD pokutu ve výši 2,95 milionu yüanů. To není zase tak moc - asi 270 000 eur. Pokuta byla udělena za neoprávněné zabrání pozemků farmářů v Xianu pro výstavbu sedmi továren, ačkoliv 92 % z této plochy je stále určeno pro zemědělské využití. Jenže vláda nezůstala u symbolické pokuty. Protože si vláda nepřeje, aby se podobné případy opakovaly, a ve snaze předcházet snaze místní administrativy vycházet vstříc místním podnikům (ostatně i výstavba továren v Xianu měla posvěcení místních úřadů) ve svém konání přitvrdila. Proto rozhodla oněch sedmi továren zkonfiskovat!

BYD je nyní společností registrovanou v Hongkongu. Poslední vývoj způsobil odložení jejího uvedení na burzu v Šenženu. BYD už v červenci ohlásil odklad svého vstupu na americký trh - pouhý den před tím, než začalo vyšetřování čínské vlády.

Čínskému automobilovému trhu kraluje pětice státem vlastněných velkých společností vyrábějících auta ve společných podnicích s evropskými, japonskými a americkými automobilkami: SAIC, Dongfeng, FAW, Chagan a BAIC. S velkým odstupem za nimi se BYD řadí do skupiny soukromých firem spolu s Geely, Chery a Brilliance. Ty se čas od času snaží o expanzi do USA či Evropy aby získaly státní podporu pro exportéry. Jenže těmto společnostem vláda žádné chyby neodpouští, a to ani v případě, že je jejich menšinovým majitelem významný americký investor jako v případě BYD.

Mluvčí BYD Paul Lin prohlásil, že firma bude respektovat vládní rozhodnutí a že to nikterak neovlivní její dlouhodobé plány. Jistěže konfiskace nových továren, s jejichž pomocí chtěl BYD zdvojnásobit svou produkci, není likvidačním krokem. Jenže pro nejbližší dva tři roky zpomalí plánovaný růst produkce firmy a ohrozí její exportní plány.