name | autoweek.cz

Byton se představil v Miláně

Byton se představil v Miláně

19.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nová automobilka Byton se sídlem v Číně představila svůj koncept prémiového SUV s elektrickým pohonem na týdnu designu v Miláně. Jde o projekt, který ukazuje, že by v automobilovém průmyslu už brzy mohlo být ledacos trochu jinak.
První prototyp Byton už byl v nové továrně v Nanjingu vyroben a nyní se připravuje první malá série určená pro předepsané bariérové zkoušky. Podle šéfa společnosti Byton Carstena Breitfelda je už vše připraveno i k zahájení sériové výroby a jen se dokončují poslední menší úpravy, aby vozidlo plně plnilo požadavky legislativy. Výroba a prodej v Číně začne v roce 2019, do Evropy se Byton chystá v roce 2020.
 
Nová společnost sice má sídlo v Číně, nicméně její konstrukční centra jsou v Mnichově a v Silicon Valley a kompletní vedení tvoří zkušení manažeři z různých světových automobilek, především lidé, kteří u BMW pracovali na projektech i3 a i8, jako šéf firmy Carsten Breitfeld a šéfdesignér Benoit Jacob. Hlavním konstruktérem je David Twohig, který přišel od Renaultu, resp. Alpine, kde navrhl nový model A110. Další vedoucí pracovníci přišli od Tesly, Googlu a Apple.
 
Koncept SUV Byton je navržen tak, aby se cestujícím maximálně zpříjemnil pobyt ve voze mj. i využitím informačního systému napojeného na cloud Byton Life. Byton má k dispozici i systém autonomního řízení od specializované společnosti Aurora. Asistenční systémy vozu využívají hardware od Aurory včetně kamerových, ultrazvukových a radarových čidel a laserového skeneru. Aurora uvádí, že její technologie už je schopen využití pro autonomní řízení Level 4, tedy bez potřeby zásahu řidiče. Systém použitý v Bytonu umožňuje průběžnou aktualizaci podle toho, co bude přinášet další vývoj a umožňovat legislativa. Ve voze je mobilní připojení pro přenos 5G dat s rychlostí přenosu 10 Gb/s.
 
Byton SUV je dlouhý 4850 mm a nabídne dva systémy pohonu - s jedním trakčním elektromotorem 200 kW/400 N.m pohánějícím zadní nápravu nebo dvěma elektromotory, na každé nápravě s jedním a největším systémovým výkonem 350 kW a točivým momentem 710 N.m. Elektromotory jsou napájeny modulárními Li-Ion akumulátory, které jsou součástí nosné struktury vozu. Se základní kapacitou 71 kWh pro verzi s pohonem zadních kol má vůz dojezd 400 km, největší dojezd ve verzi 4x4 s rozšířenou soustavou akumulátorů s kapacitou 95 kWh je 520 km.
 
Interiéru dominuje unikátní dotykově ovládaný panel Shared Experience Display široký 1250 mm a vysoký 250 mm. Je složený ze tří displejů. Nejdůležitější informace pro řidiče se zobrazují na displeji 8“ umístěném ve středu volantu. Cestující vzadu mají k dispozici dva velké dotykové displeje.
 
Byton chce změnit stávající způsob prodeje automobilů, nicméně chce jít jinou cestou než Lynk & Co patřící holdingu Geely. V Miláně představil koncept nových značkových obchodů, které budou nabízeny tradičním automobilovým dealerům a které budou zákazníkům poskytovat nejrůznější digitální produkty a služby.
 
V červnu Byton představí ještě koncept luxusního sedanu, postavený na stejné platformě.