kolik skutečně stojí američany auta od gm | Aktuality | autoweek.cz

Kolik skutečně stojí Američany auta od GM

Kolik skutečně stojí Američany auta od GM

24.11.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Studie očividně provládní Unie daňových poplatníků (NTU) tvrdí, že každý nový automobil prodaný novým GM stojí daňového poplatníka v průměru 12 200 dolarů. Analytici AN s tím ale nesouhlasí.

Studie: Každý prodaný automobil GM stojí daňové poplatníky 12 200 dolarů

Americký daňový poplatník vydává 12 200 dolarů na každý automobil GM prodaný do začátku roku 2011 a 7600 dolarů za každý Chrysler prodaný ve stejném období. Uvádí to Unie daňových poplatníků (NTU), která sdružuje 362 000 členů.

Zpráva nazvaná Záchrana automobilek - problém pro daňové poplatníky, vytvořená pro NTU profesorem ekonomie na Universitě v Rochesteru Thomasem D. Hopkinsem (pro zajímavost - v letech 1992 - 1998 působil na Americké obchodní škole v Praze), vypočítává, co vládní podpora automobilového průmyslu včetně GM, Chrysleru a GMAC ve skutečnosti znamená pro amerického daňového poplatníka, kolik každý americký daňový poplatník přispívá od prosince 2008 na automobilový průmysl a kolik jej každý nový automobil stojí.

Vicepresident NTU Pete Sepp uvedl: "Pokaždé, když někdo ve vašem sousedství přijede domů v nablýskaném voze Chevy Silverado, vzpomeňte si, že amerického daňového poplatníka to stálo více než 12 200 dolarů. Divil bych se, kdyby všichni ti Američané, kteří jsou právě teď bez práce, neměli jinou představu o tom, jak utratí peníze."

Studie zjistila, že průměrná americká rodina, která platí daně, až dosud do podpory automobilek investoval zhruba 800 dolarů. Studie kromě toho zjistila, že vládní podpora, proudící do GM, Chrysleru a GMAC, finanční pobočky podporující prodej obou automobilek, nyní dosáhla nebetyčných 78,9 miliard. Na základě této částky a odhadu, kolik vozů GM a Chrysler se prodá do konce roku 2010, studie vypočítává, že každé vozidlo od státem podporovaných automobilek daňové poplatníky stojí 10 700 dolarů.

V závěru studie po zahrnutí nákladů automobilek vypočítává, že každý prodaný vůz Chrysler stojí daňové poplatníky 7600 dolarů a každý vůz GM stojí daňové poplatníky 12 200 dolarů.

Další kritika padá na společnost GMAC, která dostává vládní záruky, které pro většinu soukromých firem nejsou dostupné. Shodou okolností se jedná o stejné soukromé firmy, které jsou nuceny konkurovat daňovými poplatníky podporovanou bankou firmy GMAC Ally Bank. Tyto garance GMAC  ročně ušetří asi 500 milionů na nákladech za úroky. Za prvních deset měsíců roku 2009 se prodej GM a Chrysleru propadl více než v případě jiných hlavních automobilek, tj. o 33,4 % resp. 38,9 %.

Zatímco splacení půjček ze strany GM a Chrysleru by se mohlo očekávat, po bankrotu většiny podpůrných fondů nebudou existovat žádné zákonné povinnosti ze strany nově strukturovaných společností GM a Chrysler.

Pokud mají Američané uvěřit uveřejňovaným tvrzením, že nakonec automobilový průmysl bude opětovně privatizovat, je zapotřebí, aby takový plán existoval. Tak tomu doposud není a proto je pravděpodobné, že ministerstvu financí se jeho investice nevrátí.

Profesor Hopkins v závěru uvádí: "Podpora vytváří nebezpečné morální problémy, neboť bezděčně znesnadňuje zlepšení u silnějších a nedotovaných automobilek. Problém se rozšiřuje i mimo automobilový průmysl, neboť zvýhodněná situace jedné finanční společnosti a její banky nezbytně komplikuje vyhlídky nedotovaných konkurentů. Nastal čas ukončit takovou podporu a organizovaně usilovat o určité odškodnění daňových poplatníků."

 

Analýza: Předpoklady jsou přehnaně pesimistické

GM dostalo 52,9 miliard dolarů v podobě federálních půjček a GMAC, jako organizace určená k financování nákupu vozů GM, dostala 12,5 miliard dolarů, z čehož zhruba 8,6 miliard je možné považovat za peníze GM. Jestliže celkový prodej v USA za rok 2009 dosáhne 10,5 milionů vozů a v roce 2010 to bude 12,5 milionů aut a jestliže GM bude mít v příštím roce přibližně stejný podíl na trhu jako v roce 2008, pak GM během příštích dvou let prodá zhruba 5,06 milionů vozů. Když to sečtete a vydělíte, dostanete asi 12 200 dolarů.

Místo toho, abychom zdůrazňovali, že tyto peníze zachrání pracovní místa a zabrání, aby se situace amerického průmyslu ještě více zhoršila, vytvoříme seznam všech předpokladů, které odbory NTU použily k výpočtu částky 12 200 dolarů na osobu.

Analýza ukáže, kolik předpokladů NTU je nesprávných:

- GM v letech 2009 a 2010 prodá 5,06 milionů automobilů. (Objem prodeje GM pro 2010 podle NTU vychází z odhadu prodeje 10,5 milionů aut. Ve skutečnosti dosáhnou méně než 2,31 milionu vozů za rok - místo toho to bude 2,25 milionu.)

- GMAC nepůjčí peníze na financování automobilu nikomu, kdo je rovněž daňovým poplatníkem. (Jenže oni to udělají.)

- GM bude mít v roce 2010 stejný podíl na trhu jako v roce 2008. (Téměř s jistotou tomu tak nebude. Budou na tom nejspíše hůř.)

- Celkový prodej vozidel za rok 2009 dosáhne 10,5 milionů. (Podle říjnových výsledků to ale bude více než 10,7 milionů.)

- Celkový prodej vozidel za rok 2010 dosáhne 12,5 milionů. (Možná)

- GM nesplatí 6,7 miliard. (Společnost GM již sdělila, že půjčky začne splácet na konci tohoto roku.)

- GM nikdy nesplatí žádnou půjčku. (Viz výše)

- GMAC nikdy nesplatí žádnou půjčku. (GMAC má podle studie NTU nespravedlivou výhodu. Proto předpokládáme, že bude fungovat dost dlouho na to, aby splatila určitou část půjčky.)

- GM nebude po roce 2010 prodávat žádné automobily. (Tak tedy, toto je opravdu hloupá část studie. Všichni víme, že je nanejvýš pravděpodobné, že GM bude prodávat automobily i po roce 2010, dokonce i když existují automobily, jejichž prodej bychom si nepřáli.)

Takže, abychom citovali Peteho Seppa z NTU, "Pokaždé, když někdo ve vašem sousedství přijede domů v nablýskaném voze Chevy Silverado, vzpomeňte si, že amerického daňového poplatníka to stálo více než 12 200 dolarů." *

*za předpokladu, že platí výše uvedené