espace, scénic a talisman nedostanou nástupce | Aktuality | autoweek.cz

Espace, Scénic a Talisman nedostanou nástupce

Espace, Scénic a Talisman nedostanou nástupce

15.05.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Renault potvrdil, že v rámci úsporných opatření dojde k radikální proměně na vrcholu nabídky - modely Scénic, Talisman a Espace už nedostanou nástupce.
Zbývá jen pár dní do odhalení nového plánu značky Renault. Prezentace, která je naplánována na konec května, bude obsahovat množství úsporných opatření, která by během následujících tří let měla ušetřit okolo dvou miliard eur. Snižování nákladů a zlepšení ziskovosti se nevyhne žádná oblast - od nemovitostí (Renault už nabídl k prodeji historickou budovu v Boulogne-Billancourtu) a průmyslových aktiv přes zaměstnance až po stažení z nerentabilních trhů. Šetření se dotkne i modelové nabídky a nových projektů.

Agentura Reuters na základě informací z automobilky uvedla: „Celý projekt ještě nemá definitivní podobu, nicméně z budoucího produktového plánu můžeme odstranit minivany Espace a Scénic, stejně jako velký sedan Talisman. Je téměř jisté, že tyto modely nebudou obnoveny a jejich výroba se zastaví.“

Není to až tak velké překvapení. Renault se v roce 1984 stal průkopníkem, když na trh uvedl dnes už legendární model Espace, který se tak stal prvním velkým evropským minivanem a dosud se jej prodalo 1,3 milionu kusů, ovšem v loňském roce už to bylo jen 10 000 vozů. Koncem roku 1996 přišel s další revoluční novinkou - kompaktním minivanem Scénic, původně jednou z karosářských variant nové modelové řady Mégane. Jenže kupující propadli kouzlu SUV a opouštějí sedany i minivany. U Renault se již nějaký čas řešila otázka zda má smysl nabízet 4. generaci Scénicu a 5. generaci Espace 5. Značka se nechtěla předčasně stáhnout z trhu kompaktních MPV, které stále ještě mají v Evropě své stoupence, ani se neodvažovala ukončit výrobu jedné ze svých legend Espace. Proto se zvažovala i možnost nahradit oba modely jediným MPV, v podstatě nástupcem verze Grand Scénic. Jenže nakonec místo toho bude dlouhá verze nové generace Kadjaru.

Pročišťování modelové nabídky by se tím ale nemělo zastavit. Nejistá je i pozice SUV Koleos a Renault chce i v maximální míře zjednodušit svoji nabídku v segmentu kompaktních vozů, takže Mégane by měl mít jedinou variantu. Renault by tak ukončil výrobu sedanu, nabízeného už jen v některých zemích, a pozici kombi má plně nahradit Kadjar.

Evropská komise nedávno schválila státní záruku na půjčku ve výši 5 miliard eur pro Renault Group aby zmírnila dopad krize v důsledku pandemie koronaviru.

Úsporná opatření přicházejí ve stejné době, kdy alianční partner Renaultu Nissan zveřejnil své plány do budoucna, v jejímž rámci se hodlá zaměřit především na výnosnější trhy v USA, Číně a Japonsku. Součástí tohoto plánu je ohlášené uzavření jeho továrny v Barceloně.