zájem o nová auta? zatím jen čekání | Aktuality | autoweek.cz

Zájem o nová auta? Zatím jen čekání

Zájem o nová auta? Zatím jen čekání

18.05.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nejnovější studie Institutu pro výzkum trhu Ipsos odhaluje významnou neochotu zákazníků v západní Evropě kupovat nová auta. Podle této studie automobilový trh ve střednědobém výhledu nenajde cestu zpět do stavu před koronavirovou pandemií.
Podle výsledků nedávno uskutečněné studie německé pobočky Institutu pro výzkum trhu Ipsos mají zákazníci v současné době tendenci odkládat nákup nového automobilu původně plánovaný před kronavirovou krizí. Situace je podobná téměř ve všech zkoumaných zemích. V Německu, Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku má nyní v průměru 33 % respondentů, kteří původně plánovali nákup nového vozidla, jen malý zájem automobil koupit, zatímco pouze u 21 % zesílil. Němci jsou dokonce ještě opatrnější: v současné době má tendenci odkládat nákup vozu plánovaný před koronavirovou krizí 28 % respondentů a pouze u 15 % úmysl kupovat od té doby vzrostl.

Zatímco podle studie Ipsos nelze v Evropě po opětovném otevření prodejen s automobily očekávat masivní růst prodeje, přicházejí pozitivní signály s jasným trendem kupovat nová auta pouze z Číny a omezenější, nicméně stále pozitivní reakce ze Spojených států. V Číně, nejdůležitějším trhu pro německý automobilový průmysl, nastal výrazný růst prodeje nových vozidel již v dubnu. Čínští zákazníci, kteří plánovali koupit vozidlo před uzavřením obchodů kvůli koronavirové epidemii, nyní po znovuotevření chtějí ve větší míře kupovat automobily (63 %), pouze malá část z nich (7 %) chce nákup odložit. Spotřebitelé v USA vykazují obezřetnou, ale také pozitivní reakci. I zde je víc těch, jejichž úmysl koupit auto se od začátku pandemie vzrostl, než těch, jejichž nákupní zájem klesl.

Hlavní motivací respondentů, kteří si chtějí koupit nové auto i po propuknutí pandemie Covid 19, je pocit větší bezpečnosti. Většina spotřebitelů v Evropě, USA, Číně i Brazílii uvádí, že se v současné situaci cítí bezpečnější a lépe chráněná ve svých vlastních autech. Bezpečnost byla v automobilovém průmyslu vždy důležitým faktorem nákupu, ale v době sociálního distancování význam většího bezpečí ve vlastním automobilu podstatně vzrostl v konkurenci s nucenými kontakty ve veřejné dopravě. Výrobci automobilů by tento aspekt měli zohlednit ve své budoucí komunikační strategii.

V Německu lepší ochranu před koronavirem ve vlastním automobilu jako důvod jeho koupě uvedlo 55 % respondentů, zatímco 25 % je přesvědčeno, že právě nyní bude výhodný čas získat výhodnější cenovou nabídku a pouze 20 % nové auto potřebuje, protože to staré jim už dosluhuje.

Není překvapením, že hlavním důvodem, proč nejsou spotřebitelé po celém světě ochotni kupovat nová auta, jsou finanční starosti.

Významným trendem v prodeji automobilů, který má potenciál výrazného růstu, jsou virtuální a digitální možnosti nákupu. Výrobci automobilů i prodejci v posledních letech s on-line prodejem experimentovali, ovšem snaha prodávat na dálku v době pandemie vzrostla. Do budoucna digitalizace prodeje dále zintenzivní a stane se novou realitou.

V rámci studie Ipsos oslovil celkem 11 000 dospělých ve věku 18 až 74 let v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku, jakož i v Brazílii, Číně, Japonsku, Indii, Rusku a USA.