name | autoweek.cz

Cena benzinu brzdí americký optimismus

Cena benzinu brzdí americký optimismus

03.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej aut ve Spojených státech během posledních tří měsíců roku 2010 vyvolal optimismus ve vedení automobilek. Petrolejáři ale před ním varují.

Pozvolný růst prodeje aut v USA během posledních tří měsíců roku 2010 vyvolal u analytiků přesvědčení, že se americký automobilový trh stabilizoval a během roku 2011 by měl prodej lehkých vozidel (tj. osobních aut a tzv. trucks, mezi něž se řadí nejen pick-upy, ale také SUV a minivany) pozvolna růst.

Po poklesu ze 16 milionů prodaných aut v roce 2007 přes 13,2 milionu v roce 2008 na 10,4 milionu roku 2009 následoval v roce 2010 nárůst na 11,5 milionu prodaných aut. Vývoj v závěru roku, především díky opětovnému zájmu soukromých kupujících, ale už odpovídal úrovni prodeje 12,4 milionu vozů za rok.

Na základě vývoje z konce roku JATO Dynamics předpovídá pro Spojené státy růst prodeje na 13,5 milionu aut, ale objevily se i mnohem optimističtější předpovědi, blížící se až k hranici 15 milionů aut. Přitom mnohem rychleji roste objem prodeje velkých aut, tedy kategorie light trucks (pick-upů, SUV a minivanů), jichž se opět prodává mnohem více než osobních vozů.

Jenže to vše má háček. Během roku 2010 se průměrná cena benzinu pohybovala kolem 2,80 USD za galon (13,9 Kč/l) s jen pozvolným růstem naznačujícím, že by se během roku 2011 měla pohybovat kolem úrovně 3 dolary za galon (14,9 Kč/l).

Analytici petrolejářského trhu ovšem vývoj vidí odlišně. Předpovídají vývoj ceny benzinu do konce roku 2011 až ke 4,25 USD za galon (21,1 Kč/l) a dokonce nevylučují ani vyšší cenu. \"Přehnaná reakce na vývoj cen ropy by mohla krátkodobě zvýšit cenu benzinu až na 4,50-5,00 USD za galon,\" varuje hlavní analytik servisu Oil Price Information z New Jersey Tom Kloza. Naznačuje přitom, že mezi jeho kolegy jsou i tací, kteří předpovídají zvýšení ceny na 5 dolarů za galon (24,8 Kč/l) do konce roku 2012. V tom se shodují s varováním presidenta Shell Oil Johna Hofmeistera, který rovněž předpovídá dosažení ceny 5 dolarů za galon během roku 2012. Kloza odhaduje, že už na jaře by se cena benzinu v USA mohla dostat do rozmezí 3,25 až 3,75 USD za galon.

Připomeňme, že růst ceny benzinu nad hranici 3 dolarů za galon v roce 2008 způsobil pokles zájmu Američanů o velká auta a při rekordní ceně 4,11 USD za galon (20,41 Kč/l) v polovině roku 2008 se automobilový trh USA zcela zhroutil. Prodejci aut proto sledují vývoj cen benzinu s obavami. Odhadují, že úroveň 4 dolarů za galon představuje hranici, nad níž se jejich obchodování zastaví. Na druhou stranu stojí za připomenutí, že při ropné krizi v 70. letech leckdo tvrdil, že při ceně 3 dolary za galon Američané přestanou jezdit auty.

Vývoj ceny benzinu v USA lze jen těžko odhadovat. Současnou situaci shrnul pro agenturu Wardsauto Larry Goldstein z neziskové organizace Energy Policy Research Foundation, zabývající se ve Washingtonu studiem ekonomiky energetických zdrojů. Goldstein říká: \"Pro výkyvy cen pohonných hmot není jednoduché vysvětlení. Navzdory růstu poptávky z Číny a Indie žádná země sama o sobě neurčuje cenu a neurčuje ji ani jediný výrobce. Pokud by se cena ropy odvíjela jen od poptávky, pak by ceny pohonných hmot musely být mnohem nižší než jsou nyní. Trh s ropnými produkty se nyní nechová podle zákonů trhu. Jde o kombinaci chování Fedu a finančních investorů. Centrální banka se snaží oživit ekonomiku, jenže v důsledku toho svými kroky také motivuje návrat k riskantnějším investicím. To vede k růstu zájmu investorů o petrolejářský průmysl a jeho produkty. Ironií je, že tak Fed nepřímo napomáhá růstu ceny benzinu.\"