name | autoweek.cz

Centrum Mostu ozdobily historické formule

Centrum Mostu ozdobily historické formule

13.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na centrální mostecké 1. náměstí se v pátek odpoledne sjely historické vozy velkých cen z let 1930 až 1965 doplněné tuzemskými závodními vlzy. Fanouškům se tak při Spanilé jízdě městem představili aktéři závodu The Most Historic Grand Prix, který o víkendu 13. a 14. května hostí v premiéře mostecký autodrom.
Diváci mohli obdivovat MG K3 z roku 1934 řízený Johnem Gillettem z Austrálie, Cooper T 45 z roku 1958, o dva roky mladší Cooper T 53 či Lotus 18 z roku 1961 s Britem Peterem Horsmanem za volantem. Mezi účastníky jízdy pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy byli Luděk Kopecký s monopostem MTX 1-05 z roku 1980 a Jaroslav Malý o pět let starší MTX 1-02.
 
Diváky pozdravil také vítěz legendárního závodu 24hodin Le Mans z roku 1977 a sportovní komisař The Most Historik Grand Prix Jürgen Barth i viceprezident Autoklubu ČR František Čečil. Dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu si v Mostě zajezdí v jízdě pravidelnosti s bílým vozem Hakar.
 
The Most Historic Grand Prix sestává z několika závodů. Hlavním je FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z 50. a 60. let. Dále se v samostatném závodě představí vozy Historic Grand Prix Cars Association, jež se zúčastňovaly se velkých cen v letech 1930 - 1960 a od roku 1961 do roku 1965.
 
Britské vozy Grand Turismo potěší v závodě Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan, Triumph, Lotus a další. Závod o Pohár ADAC HAIGO zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, a to formule Easter, Mondial a cestovní vozy značek Škoda, VAZ Žiguli, Melkus či Trabant. Bohatý program závodního víkendu doplní jízda pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy.
 
Lákadlem pro milovníky automobilových veteránů je sraz jejich majitelů na diváckém svahu na polygonu. Své zde vystaví a zúčastní se s nimi po oba víkendové dny i defilé na závodním okruhu. Dorazí na 150 majitelů veteránů. Nejstarším exponátem je jednadevadesátiletá babička Praga Piccolo z roku 1926, z motocyklů pak jen o čtyři roky mladší BSA S 30.
 
Diváci se v sobotu i v neděli mohou těšit také na autogramiádu osobností motoristického sportu u stupně vítězů. Představí se vítěz legendárního závodu 24 hodin Le Mans z roku 1977 Jürgen Barth. Sympatický Němec, který na konci letošního roku oslaví sedmdesáté narozeniny, bude sportovním komisařem všech hlavních závodů s výjimkou FIA Lurani Trophy. Fanoušky potěší i domácí motoristické legendy jako Miroslav Adámek, Václav Lím či Karel Jílek. Všichni se představí i na dráze v jízdě pravidelnosti FAS AČR Czech Trophy.
 
Také oblíbené taxijízdy budou stylové. Zájemci se mohou svézt v autentickém voze Veřejné bezpečnosti VAZ 2101 z roku 1979 či v o čtyři roky mladším voze pražské taxislužby. Ostřejší svezení v sedačce spolujezdce nabídne Daniel Petr ve Škodě S 100 Rally Special z roku 1972. Za jízdu zájemce zaplatí 500 Kč, oba žigulíky ale mohou za stejnou cenu svézt až tři cestující.