name | autoweek.cz

Česko-slovenský sportovní tandem

Česko-slovenský sportovní tandem

17.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Paříži se představí dva atraktivní sportovní hatchbacky. Kia pro_cee´d i třídveřový Hyundai i30 sice byly vytvořené na identickém základě, ale ukazují odlišnou strategii obou značek a budí obavy konkurence.

 

Druhá generace Kia pro_cee´d a poprvé uvedená třídveřová verze Hyundaie i30 dokonale doplňují pětidveřové hatchbacky a kombi verze obou modelů, které byly v posledních měsících uvedeny na trh. Ukazují, že obě korejské značky se svými evropskými modely pokračují v získávání evropského trhu.

Oba vozy byly navrženy v evropském vývojovém středisku v Rüsselsheimu a design obou byl navržen v Rüsselsheimu resp. Frankfurtu n. M. Oba se také vyrábějí v Evropě - Hyundai v Nošovicích a Kia v Žilině.

Oba vozy působí moderně mj. i díky použití pásů diod LED pro denní svícení - u Hyundaie ve spojení s kruhovými mlhovkami, zatímco u vozu Kia pod hlavními světlomety. Už na první pohled je ale jasný odlišný přístup obou značek. Kia se vymezuje jako sportovnější značka a proto pro_cee´d působí svými ostřeji řezanými rysy mnohem agresivněji, dokonce mnohem více než první generace tohoto modelu. Je to dáno především masivní zádí v kombinaci s nízkou spodní linií oken. Je veřejným tajemstvím, že by z něj tentokrát měla být odvozena i ostřejší verze s motorem 1,6 turbo T-GDI o 135 kW (183 k). Hyundai v první generaci i30 neměl třídveřovou variantu. Ta nyní přichází jako sportovnější ale i exkluzivnější třídveřová verze pro náročné. Je to logické, protože u Hyundaie už kompaktní sportovní vůz mají - kupé Veloster, a to včetně nabroušené verze Turbo. Třídveřová verze i30 tedy logicky doplňuje nabídku, zatímco pro_cee´d bude útočit na ty, kteří dosud volili sportovní hatche u německé či francouzské konkurence.

Viceprezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor Europe Allan Rushforth k tomu poznamenal: "Třídveřový model nové generace i30 byl vytvořen výhradně pro Evropu a dále posílí postavení značky Hyundai v segmentu, v němž od roku 2007 dosahujeme největších úspěchů. Neméně důležitá je i skutečnost, že sportovní vzhled této novinky, nabízející svěží interpretaci našich fluidních tvarů, přispěje k většímu povědomí veřejnosti o značce Hyundai a vylepší její vnímání evropskými spotřebiteli."

Šéfdesigner Kia Motors Peter Schreyer o novince z Žiliny řekl: „Toto auto je ztělesněním emocí a energie. Na první pohled víte, že je to auto, které nechcete jen vlastnit, ale chcete jej hlavně řídit. Kia má svůj osobitý dobrodružný design a úplně nová Kia pro_cee‘d je průkopníkem v hledání cesty týmto směrem."

Hyundai i30 bude nabízen s výběrem ze šesti motorů v kombinaci s šestirychlostními přímo řazenými a samočinnými převodovkami. Vrcholem nabídky bude turbodiesel řady U-II 1,6 l s nejvyšším výkonem 94 kW (128 k). Kia zatím upřesnění pohonných jednotek neuvedla.

Zahájení výroby v Žilině je plánováno na začátek roku 2013 a prodej začne na jaře. Zajímavé je, že navzdory plně evropské orientaci obou modelů vzbudily velký zájem severoamerických médií, která si moc přejí, aby se objevily i v USA jako Kia Forte Coupé a Hyundai Elantra GT.