name | autoweek.cz

Chevrolet slaví dvojnásobně

Chevrolet slaví dvojnásobně

18.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V roce, v němž si Chevrolet připomíná 100 let od svého založení, má tato značka dvojnásobný důvod k oslavám. Vše nasvědčuje tomu, že se jí podaří překonat svůj historický prodejní rekord z roku 2007. Pomáhá k tomu i sedm letos představených nových vozů.

Rok 2011 je pro Chevrolet mimořádně významný. Vzpomínky na 100 let od založení značky poskytly možnost připomenout slavnou historii značky a potvrdit, že její zaměstnanci i příznivci mají na co být hrdí. Současně ale znamená počátek nové éry. Sedm nových modelů, uvedených během roku na světové trhy, završilo kompletní přestavbu modelové nabídky Chevroletu v Evropě. Žádný z nyní prodávaných modelů zde není starší než dva roky a současně značka rozšířila své působení do všech důležitých segmentů evropského trhu.

Chevrolet má sice kořeny ve Spojených státech a USA jsou jeho největším trhem, nicméně 60 % jeho produkce se prodává v jiných zemích. Letos se Chevroletu během tří čtvrtletích podařilo prodat po celém světě přes 3,5 milionu aut. Vše tedy směřuje k tomu, aby padl historický prodejní rekord z roku 2007, kdy Chevrolet dodal 4 347 773 vozů.

 

Po vstupu na evropské trhy zde Chevrolet v období 2005 až 2008 zdvojnásobil prodej. Pro další zvýšení prodeje potřeboval změnit vnímání značky a rozšířit její působení do nových segmentů, aby získal nové skupiny zákazníků. I to se podařilo. Naprostá většina současných evropských majitelů vozů Chevrolet nikdy dříve auto této značky nevlastnila.

Nejúspěšnějším modelem současné nabídky Chevroletu je kompaktní sedan Cruze. Za dva roky se tohoto držitele ocenění AutoBest 2011 po celém světě prodalo více než milion kusů. V Evropě se ale v kompaktním segmentu prodává 60 % vozů s karoserií hatchback. Proto je logické, že Chevrolet začíná nabízet i tento typ karoserie. Oproti konkurenci nabízí mnohem větší rozměry a využitelný prostor.

 

Oslavy 100 let od založení značky Chevrolet byly uspořádány ve Švýcarsku v rodišti Louise Chevroleta v Les Chaux-de-Fonds. Současně s tím se připomenuly dvě nejdůležitější letošní novinky určené pro evropské trhy: malé Aveo (k dispozici je s karoseriemi hatchback i sedan) a už zmíněný Cruze hatchback. K tomu se přidalo představení evropských verzí dvou atraktivních automobilů ze severoamerické produkce: Chevroletu Volt a Chevroletu Camaro. Jde o dva automobily, které dokazují, že Chevrolet dnes dokáže splnit i velmi specifické požadavky těch, kteří chtějí být trochu jiní než ostatní. Jen těžko si lze představit dvě více protichůdné filosofie automobilů, než představují Volt a Camaro. Pozoruhodné na tom je, že jejich cena je takřka identická - u Camara začíná na 1 033 000 Kč a u Voltu bude jen o pár tisíc korun vyšší

 

Chevrolet Volt je elektromobil s prodlouženým dojezdem systémem Voltec. Je určen těm, kteří chtějí mít elektromobil, ale nechtějí být omezováni dojezdem a nutností po každých sto ujetých kilometrech čekat několik hodin na dobití akumulátoru. Používá výhradně pohon elektromotorem. Je ale vybaven spalovacím motorem, který slouží k dobíjení akumulátorů. Volt jen s využitím akumulátorů ujede 70-80 km (podle jízdních podmínek). Prodloužení dojezdu až k hranici 500 km umožňuje spalovací motor. Ten dobíjí akumulátor, a to tak, aby řidič změnu zdroje energie za jízdy nezaznamenal. Spalovací motor by akumulátor na plnou kapacitu dobíjel několik hodin, ale dokáže zabezpečit dostatek energie pro jízdu, aby změnu zdroje elektrické energie řidič nezaznamenal jinak, než zvýšeným hlukem spalovacího motoru a signalizací na přístrojové desce. Akumulátor se na plnou kapacitu nabíjí zapojením do zásuvky jako u ostatních elektromobilů.

Na rozdíl od jiných elektromobilů je Volt vysoce praktickým kompaktním vozem pro pět cestujících a s velkým zavazadlovým prostorem. V podstatě je ekvivalentem Chevroletu Cruze, s nímž sdílí stejnou platformu, vyjma systému pohonu a akumulátorů. Chevrolet dává na systém pohonu Voltec záruku na osm let resp. 160 000 km (100 000 mil).

 

Chevrolet Camaro je důstojným pokračovatelem typické severoamerické kategorie tzv. muscle cars, tedy mohutný sporťák s velkoobjemovým motorem V dnešní době honby za minimálními emisemi, malou spotřebou a downsizingu je tak trochu reliktem minulosti. Jenže současně nabízí to, co už dnešní hi-tech auta neposkytují - potěšení z atraktivního auta, z velkého motoru, který nadchne burácivým zvukem a obrovským točivým momentem umožňujícím jízdu na táčky kolem 800/min na jakýkoliv zařazený rychlostní stupeň.

Evropská verze je vybavena výhradně motorem V8 6,2 l v USA dodávaným jen do špičkových verzí SS. Kombinovat se bude se šestirychlostní převodovkou - na výběr bude přímo řazená (pak má motor výkon 318 kW/432 k)  a samočinná s řazením páčkami pod volantem (v této verzi má motor výkon 298 kW/405 k). Karoserie majestátního vozu, dlouhého 4837 mm (rozvor náprav 2852 mm), bude Coupé nebo kabriolet (Convertible). Evropská verze má proti té americké jednu zásadní přednost - účinné brzdy uzpůsobené evropskému stylu jízdy. V USA si Camaro vede skvěle, když vloni poprvé srazilo z trůnu dlouholetého krále muscle cars Ford Mustang.

 

Chevrolet nehodlá ubrat na tempu ani v nejbližší době. V příštím roce sice nepřidá tolik nových modelů, ale i tak bude novinek dost. Do prodeje v Evropě přijde letos v USA a Číně uvedený velký sedan Malibu. Poté evropskou nabídku doplní pick-up Colorado. V Thajsku, kde se bude vyrábět, už byla ale předvedena jeho sériová podoba. Velký pick-up (podle amerických měřítek je to ale jen mid-size) zaujme stylistickou podobou s modely Cruze a Orlando. U Malibu a Colorada se sice v Evropě neočekávají vysoké objemy prodeje, nicméně budou představovat důležité doplnění nabídky především (ale nejen) pro fleetové zákazníky.

Na podzim pak přijde překvapení. Ačkoliv se původně vždy uvádělo, že model Orlando zaujme vůči Cruze roli minivanu i kombi, připravuje se třetí karosářská podoba. Po sedanu a hatchbacku Cruze přijde též s karoserií kombi, která má opět velkou šanci uspět u evropských zákazníků (samozřejmě i u těch českých). Ač se v médiích před časem objevilo tvrzení, že Cruze kombi nebude, nám jeho uvedení na trh v roce 2012 potvrdili zástupci Chevroletu Europe. Cruze navíc během roku 2012 dostane i turbodiesel 1,7 l.

Koncem roku 2012 přijde do prodeje i nejvýkonnější kabriolet na světě - Chevrolet Camaro ZL-1 s výkonem 426 kW (580 k). Pro Evropu se nepočítá s další novinkou - velkým crossoverem Trailblazer, jehož nová generace se zanedlouho představí na autosalonu v Dubaji.

Pro rok 2013 už byla oficiálně potvrzena další varianta modelu Spark - tentokrát s elektrickým pohonem. Tento vůz už byl nedávno předváděn v Indii pod jménem Beat.

Kromě toho Chevrolet připravuje zavedení nové řady zážehových motorů Ecotec - tří- i čtyřválce se zdvihovým objemem od 1,0 do 1,5 l. Ty nahradí v současné době používané motory.

 

Při příležitosti oslav 100 let od založení Chevroletu volili fanoušci značky také její nejlepší auto všech dob. Ze čtyřkolové volby vzešel jako zcela jasný vítěz Chevrolet Camaro modelový rok 1969. Šéfdesignér Chevroletu Tom Peters byl výsledkem nadšen: \"Camaro 69 reprezentuje nadčasový design, který přímo ovlivnil podobu 5. generace této modelové řady, představené v roce 2009.\" Dodejme ještě, že podle vicepresidenta GM pro design nové Camaro, které bylo uvedeno na autosalonu v Detroitu 2009 jako modelový rok 2010 a v USA se začalo prodávat koncem roku 2009, rozhodně nepředstavuje retrodesign, ale je ukázkou nového stylu značky.