name | autoweek.cz

Čína má deset let náskok!

Čína má deset let náskok!

19.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel BMW China Olaf Kastner tvrdí, že by evropské automobilky měly pečlivě studovat čínský trh, protože ten je o celou dekádu napřed s ohledem na hlavní trendy digitalizace a konektivity.
Podle Olafa Kastnera mladá generace Číňanů žijících ve městech využívá služby poskytované především čínskou sociální sítí WeChat prakticky ke všem službám - od komunikace s přáteli až po platby za parkování. Nákupy prostřednictvím mobilních služeb například při velkých akcích už přesahují polovinu z celkového objemu elektronického obchodování.

WeChat vytvořil čínský provozovatel mobilních služeb Tencent v roce 2011 jako vlastní sociální síť a rychle ji rozšířil z komunikační sítě i o obchodní a komunikační služby. Veškeré pokusy prosadit WeChat ve světě sice neuspěly, nicméně v Číně má 938 milionů aktivních uživatelů, přičemž údajně polovina z nich denně tráví 90 minut při využívání této aplikace!
 
Dramaticky se rovněž vyvíjí přechod od vlastnění k využívání, mnohem rychleji než v Evropě. Systém sdílení vozidel, spolujízdy, taxi, minibusů a dalších služeb DiDi například organizuje přes 20 milionů jízd denně placených bezhotovostně prostřednictvím služeb jako je už zmiňovaný WeChat nebo AliPay největšího internetového obchodu světa Alibaba. Služby DiDi využívá okolo 400 milionů lidí ve 400 čínských městech a například jen ve spolujízdě objem jízd převyšuje počet zajišťovaný společností Uber na celém světě.
 
Zatímco tedy představitelé evropských společností jen mluví o potřebě zavádět tento typ služeb, v Číně jsou už dávno součástí běžného života. „Vývoj v Číně je o 4-5 let před Spojenými státy a dalších nejméně pět let před Evropou,“ tvrdí nejvyšší představitel BMW v Číně Olaf Kastner. Průměrný věk zákazníků BMW vč. Rolls-Royce v Číně přitom je 35 let, zatímco v Evropě 53 let.
 
Podle Kastnera už tato nová digitální generace neuvažuje o individuálních produktech, ale zabývá se jen platformami a svět rozděluje na Přátele a ty ostatní. „Oni si firmy zosobňují a dělí je na ty, které vyhovují jejich životnímu stylu, a na ty, které nejsou Přátelé. Pokud vypadnete z jejich okruhu zájmu, pak na dlouhou dobu současně úplně vypadnete z okruhu jejich úvah o nákupu.“
 
Navzdory výše uvedenému ale ani tato mladá generace zatím při nákupu aut nevyužívá mobilní služby. Přesto BMW zkouší svá auta nabízet i prostřednictvím aplikací pro chytré telefony, na internetu nebo prostřednictvím virtuálního gigaobchodu Tmall společnosti Alibaba. BMW touto formou už od začátku roku nabízí sedany řady 1. Vůz sice lze koupit on-line, nicméně zákazníci většinou volí jen platbu přes AliPay, ale auta i nadále chtějí vidět u prodejce.