name | autoweek.cz

Čína ve světovém rekordu

Čína ve světovém rekordu

10.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výroba motorových vozidel v Číně v roce 2010 vytvořila nový historický světový rekord. Vše nasvědčuje tomu, že rekordní hodnota 18 milionů vyrobených vozidel bude platit jen jediný rok.

Podle předběžné zprávy čínské asociace výrobců automobilů CAAM (China´s Association of Automobile Manufacturers) dosáhla výroba motorových vozidel (nejen osobních a užitkových aut, ale i nákladních vozů a autobusů) v Číně během roku 2010 hodnoty 18 264 700 kusů, což bylo o 32,44 % více než v roce 2009. Číňané přitom nakoupili takřka stejné množství - opět rekordních 18 061 700 motorových vozidel, což bylo o 32,37 % více než během roku 2009. Z uvedeného množství bylo v Číně prodáno 13,8 milionu osobních vozů.

Bylo to poprvé, co se v Číně prodalo více motorových vozidel než ve Spojených státech během rekordního roku 2000. Tam to tehdy bylo 17,4 milionu kusů.

Jenom v samotném prosinci se v Číně prodalo 1,67 milionu motorových vozidel (z toho bylo 1,3 milionu osobních aut), což bylo více, než se prodalo ve Velké Británii za celý rok!

Nejvíce osobních a lehkých užitkových vozidel v Číně prodal koncern General Motors - 2 351 610 milionu kusů (pokud se kromě společné výroby se společností SAIC započte i produkce milionu užitkových vozidel Wuling čínského výrobce, jehož je GM menšinovým akcionářem). GM dosáhlo navýšení prodeje o 28,8 %. Pokud se ale vezme jen výroba Buicků a Chevroletů u Shanghai GM, pak s prodejem 1 033 307 kusů GM dosáhlo zvýšení o 42 %.

Následuje Volkswagen s 1,92 milionu aut včetně 228 000 vozů značky Audi a asi 185 000 vozů Škoda. V roce 2009 Volkswagen se svými čínskými partnery, společnostmi FAW a SAIC, prodal 1,40 milionu aut. V roce 2010 tedy prodal o 37 % aut více a zvýšil svůj podíl na trhu, jenže cíl 2 miliony aut se nepodařilo překonat. Výsledek Volkswagenu je velmi působivý, protože se jednalo jen o osobní auta a Volkswagenu v nabídce chybí vozy v několika kategoriích, které jsou v Číně velmi důležité. To by se ale po dostavění dvou nově budovaných továren a s pomocí investic ve výši 13,8 miliardy dolarů mělo brzy změnit.

Přes hranici milionu prodaných vozů se dostaly ještě Hyundai s Kiou a Nissan. Hyundai prodal 700 000 vozů vyrobených firmou Beijing Hyundai a Kia 330 000 aut od automobilky Dongfeng Yueda Kia. Korejci navíc do Číny vyvezli větší množství aut, takže jejich celkový prodej překročil hranici 1,1 milionu aut.

Ford, který své aktivity v Číně odstartoval pozdě, dosáhl navýšení prodeje o 40 %, zatímco Toyota a Honda kvůli problémům se stávkami u jejich subdodavatelů navýšily prodej jen o 19 resp. 12,2 %. Velkým zklamáním byl prodejní výsledek čínské společnosti BYD, jejímž akcionářem je americký investor Warren Buffett. Této soukromé společnosti nevychází sázka na hybridní a elektrický pohon.

Předpovědi analytiků pro rok 2011 varují, že se tempo růstu výroby i prodeje aut v Číně zpomalí. Jenže i když to bude pravda, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se tak opravdu mělo stát, a tempo růstu pokleslo o polovinu či třetinu, pak to stále bude znamenat překročení hranice 20 milionů kusů ve výrobě i v prodeji! A nezapomínejme, že v USA připadá 800 aut na 1000 obyvatel, zatímco v Číně je to jenom 63! Potenciál růstu je tedy zde při 1,5 miliardy obyvatel obrovský. Při pouze 10% růstu by se v Číně v roce 2015 prodalo 32 milionů aut a v roce 2020 by byla překročena hranice 50 milionů. Přitom by počet aut při minimálním vyřazování z provozu těch starých dosáhl hranice 300 na 1000 obyvatel, tedy poloviční, než je běžné v Evropě.