name | autoweek.cz

Čína vyváží kapitál, ne auta

Čína vyváží kapitál, ne auta

18.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vzpomínáte si, jak měli všichni strach z dovozu levných čínských aut? Nic takového se nestalo. Čínské automobilky sázejí na jinou strategii. Úspěch mají tam, kde se mohou prosadit nízkou cenou, protože jejich kvalita výroby je stále špatná i marketing primitivní.

Nejvyšší představitelé velkých čínských automobilek pro nejbližší budoucnost zavrhli snahu o masivní vývoz automobilů. Právě toto řešení prozatím dominovalo. Jenže podle údajů asociace čínských automobilek Čína za pět měsíců roku 2011 vyvezla jen 297 100 vozů. To jsou asi 3 % celkové produkce.

Podle J. D. Power & Associates se z Číny v roce 2008 vyvezlo 648 951 aut, ale po kolapsu ruského trhu export v roce 2009 poklesl na 285 533 aut. Rok 2010 znamenal opět skok vzhůru o 56 % na 510 064 aut. Letošní vývoj ukazuje, že tato hodnota bude překonána, ale stav z roku 2008 ještě vyrovnán nebude.

Přes celní bariéry Čína dováží více automobilů než kolik jich vyváží. Strategie čínských automobilek se totiž změnila. \"Místo aut čínské automobilky uvažují o vývozu technologií a kapitálu, a tím se chtějí dostat na zahraniční trhy,\" tvrdí president Beijing Automotive (BAIC) Xu Heyi. „Jedná se o nevyhnutelný krok, jenž musí udělat ty čínské automobilky, které chtějí působit globálně,“ dodal Xu. „Vývoz výrobků by byl jen krátkodobým řešením.“

Čínské automobilky ve velkém připravují projekty výstavby továren v zahraničí. V Číně neexistuje centrální projekt expanze, srovnatelný s projektem vozidel poháněných novými zdroji energie, do něhož Čína hodlá investovat 15,4 miliardy dolarů. Cíl čínské vlády je ale jasný - vybudovat silný automobilový průmysl schopné globální konkurence. V rámci této snahy čínská vláda otevřeně podporuje snahy firem investovat v zahraničí a rozvíjet tam prodejní sítě případně získat pod kontrolu zavedené zahraniční značky. Pro projekty tohoto typu jsou státní banky poskytovat potřebné úvěry. Čínské automobilky se zaměřují především na ty země, kde se auta dosud nikdy nevyráběla, protože zůstávají stranou zájmu velkých světových koncernů.

\"Pokud chcete být životaschopnou automobilkou, pak musíte působit celosvětově, jinak se dříve či později dostanete do problémů,\" říká Xu Heyi. Společnost BAIC proto uvažuje o tom, že bude místo vývozu aut investovat do zahraničních trhů. BAIC už oznámila vytvoření společného podniku s ruskou společností AMS Auto. Jedná se o první společný podnik mezi čínskou a ruskou automobilkou uzavřený od celosvětové finanční krize. Rusko je po Číně a Indii nejrychleji se rozvíjejícím automobilovým trhem na světě. Očekává se, že už letos se stane největším evropským trhem v prodeji nových automobilů.

Ani po vytvoření společného podniku ale nebude Rusko zaplaveno čínskými auty. Jedná se totiž o nákladní automobily. BAIC vstoupila do společného podniku proto, aby vyráběla lehké, středně těžké a těžké nákladní automobily, které se budou v Rusku prodávat pod značkou BAW. Svá nákladní auta Foton hodlá BAIC kromě Ruska vyrábět také v Indii, Mexiku, Thajsku a Brazílii.

Čínská automobilka Chery získala pro své zámořské investice od Čínské rozvojová banky úvěr ve výši 6,6 miliardy dolarů. Chery bylo první čínskou automobilkou, která začala s výrobou v zahraničí - v roce 2003 v Íránu. Od té doby vybudovala závody na montáž z dodávaných dílů (CKD) i v Rusku, na Ukrajině, Brazílii, Uruguayi a Indonésii. Celkem už má v zahraničí 14 závodů.

Společnost Great Wall působí na 12 rychle se rozvíjejících trzích, včetně Ruska, Ukrajiny, Filipín, Vietnamu, Íránu, Egypta, Senegalu a Etiopie.

 

Čínská rozvojová banka před časem uvolnila 5 miliard dolarů pro investice do budování továren v Africe. Na nejdůležitějších trzích Afriky v Egyptě, Maroku, JAR a Tunisu se vloni prodalo 637 308 aut, ale jen 4 % z toho pocházela od čínských automobilek. Do roku 2015 zde chtějí Číňané zvýšit objem prodeje nejméně o 60 %.

Společnost Chongqing Lifan buduje továrnu v Etiopii a Shenyang Brilliance Jinbei zase v Beninu. V Egyptě už byly uzavřeny smlouvy o vybudování montážních závodů automobilek Shenyan Brilliance, Great Wall, Jianghuai Auto a Chery. Chery uvádí, že s prodejem 18 000 aut, z nichž 45 % pochází z místní výroby, zaujímá 7,5 % egyptského trhu.

 

Podle IHS Automotive by prodej aut v Jižní Americe měl do roku 2015 vzrůst o 32,8 % na 4,7 milionu a čínské automobilky chtějí na tomto růstu mít největší podíl, protože zatím drží jen pouhá 1,3 % podílu na trhu.

Chery staví velké továrny v Brazílii a Venezuele. Jianghuai začal s výstavbou továrny v Argentině a připravuje další v Mexiku (a také v Turecku). V Peru už dovážená čínská auta, především značek Chery, Zhejiang Geely a Great Wall, drží 15 % podílu na trhu, který vloni meziročně vzrostl o 41,5 % na 170 000 aut. Také v Chile jsou Číňané úspěšní s podílem na trhu 7 %, zatímco v Brazílii je to méně než 1 %.

 

Čínské automobilky nezanedbávají ani další oblasti s velkým potenciálem na úspěch: Chery začalo s vývozem do Austrálie, zatímco SAIC a Great Wall prodávají v Izraeli.

Největší čínská automobilka Shanghai Automotive (SAIC) kromě společných podniků s Volkswagenem a General Motors hodně investuje do vývoje vlastních aut. Ve Velké Británii už znovu obnovila výrobu sedanu MG6 (což byl původně Rover) a připravuje zahájení vývozu užitkového vozu Maxus Daton V80 do Velké Británie, JAR a do jihovýchodních zemí Asie.

Stranou této zahraniční expanze zatím z velkých čínských automobilek stojí jen nejstarší z nich FAW a druhá největší Dongfeng, sázející především na licenční výrobu.

 

Analytička společnosti IHS Automotive Namrita Chow postavení čínských automobilek hodnotí: \"Předchází je špatná pověst. Už pochopily, že nestačí jen nabízet (cenově) atraktivní modely, ale že u aut musejí také připojit poprodejní servis, prodejny musejí dobře pracovat se zákazníky a poznávají mnoho dalších nových věcí. I na rozvíjejících se trzích musejí usilovně pracovat na tom, aby si získaly zákazníky. Nyní dospěly k poznání, že musejí konat společně. Proto vláda připravila nový program s přísnými standardy, s jehož pomocí by čínská auta měla být schopna dosáhnout bezpečnost na úrovni pěti hvězdiček. Jejich velkou silou je, že peníze pro ně nejsou žádným problémem, protože státní banky automobilkám ochotně poskytují úvěry.\"