name | autoweek.cz

Čínská auta z Bulharska

Čínská auta z Bulharska

03.12.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opravdu stojí Evropa před invazí laciných čínských aut? Tyto úvahy se vyrojily v souvislosti s budováním továrny společnosti Litex Motors v bulharské Loveči, kde se budou vyrábět auta čínské automobilky Great Wall. Podívejme se, jak je tomu doopravdy.

O podrobnější informace jsem požádal svého bulharského kolegu z AutoBest Ilju Seliktara a experta na dění v automobilovém průmyslu východní Evropy a našeho stálého spolupracovníka Petera Homolu. Díky nim si projekt můžeme přiblížit trochu blíž. Sami posuďte, jak dalece je nutné se obávat čínské invaze z Bulharska.

V obci Bachovica u města Loveč, 150 kilometrů severně od Sofie, byla na zelné louce postavena továrna, v níž se budou vyrábět tři modely čínské automobilky Great Wall. Továrnu postavila bulharská společnost Litex Motors. Investice společnosti Litex Motors dosáhne do roku 2013, kdy by továrna měla být dokončena, celkem 100 milionů eur. Celkové náklady projektu by však mohly dosáhnout až 300 milionů eur. Továrna s plánovanou roční výrobní kapacitou 50 000 vozů zaměstná kolem 2000 lidí. Z toho vyplývá, že patrně půjde o montáž z dovezených dílů (CKD).

Výroba automobilů v Bulharsku skončila roku 1996, kdy byla ve Varně ukončena výroba vozů Rover Austin Maestro. V Bulharsku se rovněž montovaly vozy značek Fiat, Renault a řecký Namco Pony. Nedaleko Loveče kdysi býval i montážní závod na sovětské vozy Moskvič.

Litex Motors je součástí společnosti Litex Commerce, která podniká v mnoha oborech. Jejím zakladatelem a vlastníkem je Griša Gančev (nar. 10. 12. 1962 v Loveči). V roce 1980 absolvoval Střední školu sportu Assena Draganova v oboru zápas. Později vystudoval vyšší ekonomický institut Karla Marxe v Sofii se specializaci účetnictví a řízení a roku 1990 absolvoval Školu managementu v St. Louis v USA.

Gančev své podnikání zahájil v roce 1990 v Loveči jako zakladatel a předseda dozorčí rady společnosti Litex Commerce JSC pro obchodování s ropnými výrobky. Překlad řeckého slova Litex znamená šeřík, což je symbol Loveče. V roce 2002 se ústředí společnosti přesunulo do Sofie a začala podnikatelská činnost v o odvětvích energetiky, potravinářství, dopravy, turistiky, financí, pohostinství, stavebnictví, realit a chovu divoké zvěře a koní. V současnosti je Litex jedním z největších investorů v zemi. Celkový objem investic přesahuje 250 milionů eur. V posledních letech se společnosti Litex Commerce podařilo nashromáždit registrovaný kapitál 43 milionů eur. V současnosti skupina zaměstnává více než 3000 lidí.

Griša Gančev je štědrým sponzorem mnoha sportů: fotbalu, zápasu, boxu, samba, volejbalu a motokrosu. Je majitelem fotbalového klubu PFC Litex Loveč, který je čtyřnásobným mistrem Bulharska (1998, 1999, 2010, 2011) a čtyřnásobným vítězem bulharského poháru. Od dubna 2007 je Gančev členem Bulharského olympijského výboru a od února 2009 je rovněž členem Bulharské fotbalové federace.

První kontakty mezi společností Litex a automobilkou Great Wall se datují do května 2009. V říjnu 2009 byla uzavřena dohoda o vytvoření společného podniku, ve kterém má Great Wall jen menšinový podíl 10 %. Na červnovém autosalonu v Sofii se Litex představil jako dovozce a prodejce vozů Great Wall v Bulharsku. Dovoz vozů z Číny zahájila v říjnu 2011 a dosud má evidováno více než 150 žádostí o různé modely.

Právě bulharský partner uvádí, že čínská automobilka Great Wall Motor chce na konci letošního roku zahájit výrobu automobilů v Loveči s cílem proniknout na evropský trh. \"Je to startovací pozice značky pro vstup na evropské trhy,\" prohlásil ředitel marketingu společnosti Litex Motors Ivo Dekov na sofijském autosalonu. Dekov uvedl, že hlavními konkurenčními výhodami automobilky Great Wall budou kvalitní automobily za nízkou cenu, dobrý standard vybavení a záruka na pět let nebo 100 000 km. Dekov také uvedl, že Great Wall může být jako asijská automobilka srovnávána s japonskými a korejskými značkami.

Great Wall (čínsky Chang Cheng) má v Číně továrny s celkovou výrobní kapacitou přes půl milionu vozů, ale v roce 2010 prodal méně než 400 000 aut. To navzdory dvoucifernému růstu trhu znamenalo pokles. Letos automobilka za devět měsíců prodala 322 000 aut. Model Haval je ale druhým nejprodávanějším SUV v Číně. Great Wall v Číně buduje další výrobní kapacity s cílem během tří let minimálně zdvojnásobit produkci.

Great Wall je jednou z mála čínských automobilek snažících se o export. Vyváží asi 50 000 aut ročně, především do Afriky, pacifické oblasti a Ruska. V malém množství se tyto vozy montují v osmi zemích včetně Ruska v továrnách, které nebývají majetkem automobilky. V Evropě se vozy Great Wall dosud nabízely jako lehká užitková vozidla aby se tak vyhnuly povinnosti splnění bezpečnostních kritérií pro osobní auta. Většina produkce automobilky Great Wall dosud nesla všechny znaky nepříliš kvalitních kopií evropských a japonských aut.

V továrně Litex Motors ve vesnici Bachovica poblíž města Loveč se budou vyrábět tři modely, které ponesou značku Great Wall, budou splňovat všechny evropské standardy a na všechny se bude poskytovat pětiletá záruka resp. na 100 000 km.

Hatchback Great Wall Voleex C10, což je kopie Toyoty Yaris, bude při výbavě klimatizací a rádiem stát 15 590 leva (7785 eur, tj. 200 000 Kč). Hover SUV, navenek velmi podobný Isuzu Axiom, ale s rámem napodobujícím Toyotu 4Runner a poháněný licenčním motorem Mitsubishi, bude za 28 699 leva (14 350 eur, tj. 370 000 Kč). Pick-up Steed Double Cab, připomínající Isuzu D-Max, ale opět s licenčním motorem Mitsubishi, přijde na 24 449 leva (12 225 eur, tj. 315 000 Kč).

Počátkem listopadu tým mladých inženýrů z Litex Motors v továrně poblíž Loveče sestavil první hatchback Great Wall Voleex C10 a uskutečnil první testování tohoto vozu. Litex Motors už zahájil i zkoušky a synchronizaci výrobních zařízení a ověřování sériové produkce. Do praxe budou uvedeny i systémy řízení výroby. Testování výrobního zařízení bude pokračovat do konce roku. Počátkem příštího roku bude továrna oficiálně otevřena - pravděpodobně v únoru na počest čínského Nového roku.

Litex Motors má v plánu vyrábět automobily nejen pro domácí trh, ale počítá i s exportem. Nejprve to bude do zemí východní Evropy, především do Turecka, ale později by se vozy Great Wall z Bulharska mohly objevit také v dalších zemích, jako např. ve Španělsku a kupodivu se uvažuje i o vývozu do Skandinávie.

Výroba Great Wall v Bulharsku nebude první montáží čínských aut v Evropě. S tím v roce 2006 začal už Massimo di Risio s firmou DR Motor. V Macchia d`Isernia u Neapole sestavuje a zatím jen v Itálii nabízí pod značkou DR vozy Chery s italskými motory plnícími emisní standardy. Za pět let jich prodal okolo 12 000 kusů, ač výrobní kapacita jeho továrny je právě 12 000 aut. Nyní připravuje velké rozšíření produkce, když za jedno euro koupil sicilskou továrnu Termini Imerese, v níž Fiat v listopadu ukončil výrobu. Tam se počítá s roční produkcí až 300 000 vozů Chery, patrně i nadále pod jménem DR. V anglickém Longbridge čínský SAIC vyrábí sedany MG6. Ten se stal prvním čínským autem (ale s britskými kořeny), které v crash-testu EuroNCAP získalo čtyři hvězdičky.