name | autoweek.cz

Čínská pomoc pro VW

Čínská pomoc pro VW

22.09.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen uzavřel dohodu s MG Motor, která německému koncernu umožní započítat prodej elektromobilů čínské firmy vedle vlastních aby splnila cíl EU v oblasti emisí CO2 pro rok 2020. Koncernový šéf Diess přesto věří, že VW zvládne i rychlejší tempo snižování emisí.
Společnost Volkswagen uzavřela takzvanou sdružovací dohodu s britskou značkou MG, kterou vlastní čínská společnost SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), což pomůže snížit průměrné emise CO2 německého koncernu a splnit požadavek evropské legislativy.
 
Překvapení z Wolfsburgu
Podle nařízení EU musí výrobci automobilů pro roku 2020 snížit emise svých vozových parků na celoevropský průměr 95 g CO2/km. Každá firma má svůj vlastní cíl korigovaný hmotností prodávaných vozů a zvýhodněným započítáváním vozidel s elektrickým pohonem. Zatímco některé společnosti jsou na dobré cestě ke splnění svých kritérií, jiné se s nimi potýkají. Očekávalo se, že Volkswagen svůj cíl dosáhne bez vnější pomoci, protože si načasoval zahájení prodeje svého nového elektromobilu ID.3 tak, aby zcela spadal do roku 2020. Dohoda s MG je proto velmi nečekaná, zvláště když Volkswagen už brzy představí také své elektrické SUV ID.4. Volkswagen uvedl, že dohoda je „pojistkou“ a nekomentoval její finanční podmínky.
  
Společnost SAIC pro MG Motor v Číně vyrábí elektricky poháněné SUV ZS EV a letos přidá druhý model. Její vozy se obstojněji prodávají ve Velké Británii, Norsku a Francii. Díky tomu má dobrý potenciál pro pomoc Volkswagenu v období let 2020 až 2022.

Partnerství pro splnění limitů
Dohoda s MG by mohla Volkswagenu pomoci zmírnit možné dopady druhé vlny pandemie koronaviru při pravděpodobném opětovném poklesu prodeje nových automobilů v Evropě. Je také známo, že Volkswagen čelí velkým problémům se softwarem u svých nových modelů, což nepříznivě ovlivnilo i předpokládaný objem prodeje modelu ID.3 v letošním roce.
 
V rámci podobné smlouvy, kterou v roce 2019 uzavřely společnosti Fiat-Chrysler a Tesla, zaplatí italsko-americká společnost specialistovi na elektricky poháněná auta Elona Muska každý rok stovky milionů eur, aby si mohla započítat její nulové emise do průměrných emisí svého vozového parku.

Případné dohody o vzájemném započítávání emisí musejí automobilky u Evropské komise zaregistrovat do konce roku 2020. Automobilky nyní usilují o dosažení co nejlepší nabídky v případech, kdy je pravděpodobné nedodržení předpisů spojené se z toho vyplývajícími vysokými pokutami.
 
Evropská komise minulý týden představila nový plán v oblasti klimatu pro rok 2030, který zahrnuje zpřísněné omezení emisí o 55 % namísto dosud požadovaných 40 % z referenční hodnoty. To bude zahrnovat i zpřísnění cílů snížení emisí CO2 z nových automobilů do konce desetiletí. Komise se zavázala, že do července 2021 přezkoumá všechny energetické a klimatické předpisy EU. Vzhledem k tomu, jak orgány EU a stále častěji i národní vlády přistupují k ekologické politice, výrobci automobilů musejí počítat s ještě ambicióznějšími cíli.
 
Diess je pro rychlejší transformaci
Paradoxní ovšem je, že nejvyšší představitel koncernu Volkswagen Herbert Diess k požadavku Evropské komise na zpřísnění požadavků na snížení emisí CO2, na rozdíl od představitelů německého automobilového průmyslu sdružených ve sdružení VDA, řekl, že Volkswagen je připraven akceptovat rychlejší přechod na CO2 neutrální mobilitu.
 
„Jako společnost jsme připraveni akceptovat, že by k přechodu na CO2 neutrální mobilitu mělo dojít rychleji. Pro Volkswagen by to bylo možné. Věřím, že je možná rychlejší transformace naší skupiny. Jiní by se však mohli dostat do problémů. Je možné projednat s dodavateli a politiky, zda by to bylo proveditelné pro celý automobilový průmysl. Rychlejší transformace také znamená, že zanikne víc pracovních míst a mnoho firem se v určitých oblastech ocitne pod tlakem nebo zanikne. V jiných oblastech ale vzniknou nové,“ prohlásil Diess pro noviny Welt am Sonntag.
 
Podle šéfa Volkswagenu také vlády musí vytvořit správné podmínky, aby dosáhly rychlejší změnu. „Pokud chcete dosáhnout změny rychleji, potřebujete také správné rámcové podmínky. Dokud bude cena nafty dlouhodobě nízká, pouhé jedno euro za litr, bude to obtížné,“ tvrdí Diess.
 
Zatímco ostatní němečtí výrobci, jako jsou BMW nebo Daimler, spoléhají na kombinaci klasických spalovacích motorů, hybridů a elektromobilů, Diess ve Volkswagenu prosadil zaměření na čistou elektromobilitu s akumulátory. Volkswagen plánuje investovat do elektronické mobility do roku 2025 33 miliard eur.