name | autoweek.cz

Čínské automobilky se zaměřují na domácí trh

Čínské automobilky se zaměřují na domácí trh

13.05.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Yang Jian na stránkách Automotive News vyvrací obavy z expanze čínských automobilek do světa. Jejich hlavním cílem zatím je domácí trh.

Na nedávném autosalonu v Pekingu se představilo daleko více nových vozů od čínských automobilek než od globálně působících značek - poměr byl 75:14. Vzhledem k tomu, že čínské automobilky systematicky angažují nezaměstnané zahraniční návrháře, rychle zkracují odstup, který je dělí od západních značek z hlediska designu i konstrukce. Přiblížily se však opravdu standardům mezinárodních trhů, zejména vyspělým trhům v Evropě a ve Spojených státech? Odpověď zní - ano!

Na autosalonu bylo patrné, že v porovnání se situací před několika lety se domácí značky více soustřeďují na domácí trh. Před dvěma lety se společnosti jako Chery Automobile nebo Zhejiang Geely Holding Group orientovaly na vývoz do jiných rozvojových zemích, které v té době prčo ně představovaly až polovinu prodeje. Nyní, poté co vývoz v důsledku globálního propadu poklesl, se tohoto cíle vzdaly.

Jedním z důvodů, proč se automobilky zaměřují na domácí trh, je jeho obrovský potenciál. V roce 2009 Čína předstihla USA v postavení největšího trhu s automobily na světě. V letošním roce se propast mezi nimi pokud jde o prodej ještě zvětší.

Při tiskové konferenci na pekingském autosalonu připustil technologický ředitel automobilky Geely Frank Zhao, že jeho společnost v nejbližší budoucnosti neplánuje vstup na vyspělé trhy jako je Evropa: \"Více se zaměřujeme na domácí trh, neboť se jedná o obrovský trh.\"

Konec konců mají na domácím trhu největší šanci uspět, pokud budou mít správné produkty. Kompaktní sedan F3, jenž vyvinula společnost BYD Auto, je v současnosti nejprodávanějším modelem čínského trhu.

Dalším důvodem pro změnu orientace je skutečnost, že si domácí hráči dobře uvědomují, jak vysoké překážky budou muset překonat, pokud chtějí prodávat v zahraničí. Jeden z výkonných činitelů přední domácí automobilky uvedl, že v průzkumu evropského trhu dosáhli určitého pokroku. Společnost však neočekává, že by se na evropském trhu mohla lépe prosadit zejména kvůli přísným emisním a bezpečnostním standardům a také silné loajalitě zákazníků k domácím značkám. Účelem testování prodeje vozů v Evropě pomohlo automobilce zmenšit odstup od mezinárodních hráčů pokud jde o kvalitu tak, aby automobilka byla úspěšnější na domácím trhu.

Strategický tah učinila automobilka Brilliance China Automotive Holdings. Po několika neúspěšných pokusech o prodej vozů v Evropě v letech 2006 a 2007 přestala v roce 2009 do Evropy vyvážet, neboť tam byly její produkty přijímány negativně.

Mezeru, která dělí čínské značky od světových, vysvětlil president automobilky Geely Li Shufu na průmyslovém fóru, které se konalo minulý měsíc v Pekingu ještě jinak: \"My soutěžíme s ostatními domácími značkami, zatímco mezinárodní hráči si konkurují navzájem. Je to stejné, jako když si děti hrají s dětmi a dospělí s dospělými.\" To je zřejmě podstata problému. Většina čínských automobilek vyrábí automobily sotva jedno desetiletí. Stejně jako dětem, i jim bude trvat osm až deset let, než dospějí a budou dostatečně silné, aby mohly přímo soutěžit na zámořských trzích. Proto se nejprve snaží uspět na domácím trhu.